• 1
  • 2
2010-09-19, 16:39
Medlem
Ni känner alla till historien om valvakan i SVT 1991. Ny Demokrati, representerade av Ian Wachtmeister och Bert Karlsson glider in i TV-studion. De hade precis blivit inröstade i riksdagen och var valets segerherrar. De slår sig ner i soffan och får sina mikrofoner, och utan ett ljud reser sig Bengt Westerberg upp och går ut ur studion.

Men varför?

Jo, det verkar vara en fastslagen sanning om att han reste sig för att han inte kunde sitta kvar, efter en närmast hatisk valkampanj var motviljan mot Ny Demokrati så stor att han utförde en medborgerlig plikt genom att resa sig och därmed ta avstånd.

Det är bara en sak som gnager. Jag kan för mitt liv inte skaka av mig ett minne av att när han första gången tillfrågades varför han reste på sig så svarade han att det blivit för fullt i soffan och att det inte var ett ställningstagande mot Ny Demokrati, att det mer var ett missförstånd då han trodde att de andra partiledarna också skulle resa på sig och lämna plats. Men ingen trodde på det och när det väl blivit en sanning att han rest på sig i motvilja så tog han över den storyn.

Det låter kanske vansinnigt och det var förvisso länge sedan så mina minnesbilder kanske blivit blurrade, men är det någon annan som minns samma sak som jag? Jag kan inte riktigt komma ihåg om jag läste det i någon av kvällstidningarna eller om jag såg det i en TV-intervju. Det finns förstås en möjlighet att det var någon som raljerade över hans insats och att det är den jag minns.

Det skulle vara skönt att kunna skaka av sig det här minnet - eller att få det bekräftat. Så frågan är: finns det någon här som minns eller har möjlighet att kontrollera Bengt Westerbergs första förklaringar till sitt soffresande?

Med risk att bli utskrattad - finns det en möjlighet till att jag faktiskt kan minnas rätt?
Citera
2010-09-19, 16:41
Medlem
ChristianXs avatar
Det ser inte speciellt trångt ut...

http://www.dn.se/polopoly_fs/1.11734...4195002719.jpg
Citera
2010-09-19, 16:43
Medlem
Sorry, men:

Citat:
Före detta Folkpartiledaren Bengt Westerberg skulle göra om samma sak igen. Valnatten 1991 reste han sig upp ur Sveriges Televisions soffa i protest mot populistiska Ny demokratis Ian Wachtmeister och Bert Karlsson.

–Jag har fått frågan tusen gånger och har funderat mycket på den. Men ja, jag skulle göra om det igen, förklarar han.

http://www.svd.se/nyheter/politik/va...en_3800785.svd
Citera
2010-09-19, 16:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musiknonstop
Ni känner alla till historien om valvakan i SVT 1991. Ny Demokrati, representerade av Ian Wachtmeister och Bert Karlsson glider in i TV-studion. De hade precis blivit inröstade i riksdagen och var valets segerherrar. De slår sig ner i soffan och får sina mikrofoner, och utan ett ljud reser sig Bengt Westerberg upp och går ut ur studion.

Men varför?

Jo, det verkar vara en fastslagen sanning om att han reste sig för att han inte kunde sitta kvar, efter en närmast hatisk valkampanj var motviljan mot Ny Demokrati så stor att han utförde en medborgerlig plikt genom att resa sig och därmed ta avstånd.

Det är bara en sak som gnager. Jag kan för mitt liv inte skaka av mig ett minne av att när han första gången tillfrågades varför han reste på sig så svarade han att det blivit för fullt i soffan och att det inte var ett ställningstagande mot Ny Demokrati, att det mer var ett missförstånd då han trodde att de andra partiledarna också skulle resa på sig och lämna plats. Men ingen trodde på det och när det väl blivit en sanning att han rest på sig i motvilja så tog han över den storyn.

Det låter kanske vansinnigt och det var förvisso länge sedan så mina minnesbilder kanske blivit blurrade, men är det någon annan som minns samma sak som jag? Jag kan inte riktigt komma ihåg om jag läste det i någon av kvällstidningarna eller om jag såg det i en TV-intervju. Det finns förstås en möjlighet att det var någon som raljerade över hans insats och att det är den jag minns.

Det skulle vara skönt att kunna skaka av sig det här minnet - eller att få det bekräftat. Så frågan är: finns det någon här som minns eller har möjlighet att kontrollera Bengt Westerbergs första förklaringar till sitt soffresande?

Med risk att bli utskrattad - finns det en möjlighet till att jag faktiskt kan minnas rätt?

Aah du tänker torpedera myten som gjort BW till en ikon i det politisk korrekta Sverige. Passa dig får han vet vem du är kommer du att bli jagad av BW:s torpeder.

Myten är den han helst av allt vill behålla, annars faller personen Bengt Westerberg i glömska som vilken annan fördetting som helst inom det politiska livet. Han har säkert myten att tacka för sitt jobb på RK för att han får knulla vackra kvinnor får rabatt hos frisören mm.

Det är ingen mindre än en bomb du släpper!
.
Citera
2010-09-19, 16:46
Medlem
Citat:

Enligt Bert Karlsson så hade Wet Bästerberg tidigare sagt åt Ian och Bert att de aldrig skulle klara 4%-spärren. När Bert klev in i studion sa han "Så lätt var det!", varvid Bästerberg blev sur. Jag vill minnas att Bert avslöjade detta i ett avsnitt av P3-Dokumentär.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3116289

Vem blir först med ett fånigt utspel ikväll?
Citera
2010-09-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sorry, men:

http://www.svd.se/nyheter/politik/va...en_3800785.svd

Men jag letar efter något han eventuellt sade 1991. Hur han ställer sig till saken idag är välkänt.
Citera
2010-09-19, 16:52
Medlem
Rodolfuss avatar
Gick inte Olof Johansson också ut? Varför är det bara Westerberg som är ihågkommen?
Citera
2010-09-19, 16:53
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Jag vill minnas att BW förklarade sig i en intervju dagen efter. Han sa att han hade uppfattat det som att TV ville skapa en bild av enighet mellan de borgerliga partierna och NyD genom att placera dem alla i samma soffa, och att han vägrade ställa upp på det. Det ska inte ha varit en protest mot NyD som sådana. Men jag kan minnas fel. Nitton år är en lång tid.
Citera
2010-09-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Enligt Bert Karlsson så hade Wet Bästerberg tidigare sagt åt Ian och Bert att de aldrig skulle klara 4%-spärren. När Bert klev in i studion sa han "Så lätt var det!", varvid Bästerberg blev sur. Jag vill minnas att Bert avslöjade detta i ett avsnitt av P3-Dokumentär.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3116289

Vem blir först med ett fånigt utspel ikväll?

Tack för info. Det skulle möjligen kunna ge ett motiv till att resa sig som inte bygger på medborgerlig plikt. Om han bara blev jävligt sur vore det väl inte konstigt om han inte iddes vara kvar, men ett skäl som knappast skulle vara värdigt nog för en partiledare. Hans första bortförklaring kanske då var den jag minns.
Citera
2010-09-19, 17:00
Medlem
Citat:
finns det en möjlighet till att jag faktiskt kan minnas rätt?
Känns inte troligt. Om Westerberg sagt som du säger i tv eller tidningar och sedan ändrat sin story, borde fler ha mints och uppmärksammat detta.
Citera
2010-09-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaha Johoansson
Jag vill minnas att BW förklarade sig i en intervju dagen efter. Han sa att han hade uppfattat det som att TV ville skapa en bild av enighet mellan de borgerliga partierna och NyD genom att placera dem alla i samma soffa, och att han vägrade ställa upp på det. Det ska inte ha varit en protest mot NyD som sådana. Men jag kan minnas fel. Nitton år är en lång tid.

Du minns säkert helt rätt. Men i det läget skulle han ha haft tid att formulera ett passande ställningstagande. Det jag tänker på är hans allra första förklaring. En som kanske inte ens var sann, som var missuppfattad av reportern eller inte ens existerade.
Citera
2010-09-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Känns inte troligt. Om Westerberg sagt som du säger i tv eller tidningar och sedan ändrat sin story, borde fler ha mints och uppmärksammat detta.

Jag kan bara hålla med. Ingen jag pratat om angående det här kan komma ihåg det. Det kan vara något jag missuppfattat. Det är därför jag skulle vilja göra ett sista försök att rensa bort denna eventuella villfarelse. Men samtidigt, tänk om jag minns rätt. Om en enda person till har ett liknande minne så finns det något att nysta i.

Observera att jag inte är ute efter att misskreditera Bengt W på något sätt. Det är just bara det där gnagande minnet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in