2010-09-19, 14:05
Medlem
Jag köpte för en tid sedan ett konstverk på en utställning och det har konstnärens signatur på baksidan av tavlan.

Nu undrar jag vad ni tycker. Signatur på målningens framsida eller på baksidan, vad föredrar ni?
Citera
2010-09-19, 20:01
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Framsidan pga praktiska skäl.
Citera
2010-09-19, 21:18
Medlem
Ekonomiskt sett är det en fördel om den är signerad på framsidan snarare än "a tergo".

Många samtida konstnärer samt fotokonst är signerat a tergo men det är främst för att inte "störa" själva konstverket.

Personligen så spelar det ingen roll för mig.
Citera
2010-09-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasina
Jag köpte för en tid sedan ett konstverk på en utställning och det har konstnärens signatur på baksidan av tavlan.

Nu undrar jag vad ni tycker. Signatur på målningens framsida eller på baksidan, vad föredrar ni?

principiellt förespråkar jag signatur på baksidan (om nu inte konstnären ifråga får signaturen i sig att bli en del av det konstnärliga uttrycket). men klart, det är svårt att flasha med en baksida.
Citera
2010-09-19, 23:15
Medlem
Om signaturen är en del av verket hör den hemma där fram annars ser jag den heldre på baksidan. Signerar själv aldrig på framsidan. Vill folk veta vem som gjort verket är det inte svårare än att fråga eller snurra runt på ramen
Citera
2010-09-21, 10:19
Medlem
Ok, tack för era svar. Det som jag ser som ett problem med konstverket jag har köpt är att konstverket är målat på papper och pappret är inramat med glas och ram och signaturen sitter på ramens baksida. Signaturen är alltså frilagt från själva målningen, men ni kanske har rätt att det stör konstverket om signaturen sitter direkt på målningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in