När jag diskuterar politik och moral på nätet har jag märkt att jag gärna skulle vilja använda det engelska ordet "accountability" och "accountable" men att jag har svårt att hitta ett svenskt ord som funkar.
Definition of ACCOUNTABILITY
: the quality or state of being accountable; especially : an obligation or willingness to accept responsibility or to account for one's actions <public officials lacking accountability>
"ansvarsvilja", "kan hållas ansvarig", "ansvarsskyldighet", "vilja att hållas ansvarig"?
"ansvar", "ansvarighet" och "ansvarig" är för vaga och för svaga enligt min mening.
Det viktigaste är att det måste framgå att det är ett starkt ansvar, att den som är accountable har en stark vilja att ta ansvar (och således är beredd att låta utomstående definiera det ansvaret) eller att utomstående har en stark möjlighet att utkräva ansvar och på olika sätt bestraffa den ansvarige.
Inga-Britt Ahlenius menar att "accountability" inte längre finns i Sverige sedan ämbetsmannaansvaret avskaffades.
Det viktigaste är att det måste framgå att det är ett starkt ansvar, att den som är accountable har en stark vilja att ta ansvar (och således är beredd att låta utomstående definiera det ansvaret) eller att utomstående har en stark möjlighet att utkräva ansvar och på olika sätt bestraffa den ansvarige.
Inga-Britt Ahlenius menar att "accountability" inte längre finns i Sverige sedan ämbetsmannaansvaret avskaffades.
Intressant (debatt)artikel. Detta klargör vad vi söker:
Citat:
Ursprungligen postat av Inga-Britt Ahlenius
Hittills har enskilda statsråd talat om att man naturligtvis har ansvar ("responsibility") men frågan om "accountability" berörs inte. Det är enklare att skjuta ifrån sig frågan, gärna neråt i hierarkin.
Upprepar ordet ansvarsskyldighet trots att jag, eftersom du hade det som förslag från början, förstår att du inte finner det tillfredsställande.
"Skillnaden mellan responsibility och accountability. Responsibility kan delegeras och delas, mellan människor och grupper. Accountability kan inte delegeras eller delas, det är alltid begränsat till individen."
"Det engelska ordet accountability har ingen bra svensk motsvarighet. Man behöver använda
flera ord som t.ex. ansvarsskyldighet, ansvarighet och tillräknelighet då det handlar om det
allmänna förtroendekapital som organisationen har avseende räkenskaper, rättssäkerhet i
processer, uppförandekoder, stringens och stabilitet, omdöme, pålitlighet och praxis."