2010-09-19, 01:06
Medlem
Bobanys avatar
Man kan ju säga att kunskap ger upphov till andra former av lycka, saker man vill känna. Men att få in kunskapen är extremt tråkigt och väldigt jobbigt. Är det värt att hämta den kunskapen om t.ex livet, eller hur man komponerar musik för att göra oss lyckligare? Eller ska vi "leva som djuren" ovetande och bara leva? Ger det oss något då, om vi "lever som djuren"?
Citera
2010-09-19, 01:21
Medlem
SpooN.s avatar
vad är kunskap då? är de det som finns utanför ditt medvetande har att erbjuda eller är det var ditt medvetande uppfattar. Uppnår man kunskap genom erfarenheter eller sunt förnuft? VAD är kunskap först å främst. nä, tror jag gled jag iväg lite.
Citera
2010-09-19, 01:24
Medlem
skinken92s avatar
är det verkligen sant att man blir lyckligare av kunskap då? och andra djur, som inte har lika mycket kunskap, är de mindre lyckliga? hur många schimpanser begår självmord?

jag tror iallafall inte man blir lyckligare av kunskap, förklara gärna varför man skulle bli det.
Citera
2010-09-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinken92
är det verkligen sant att man blir lyckligare av kunskap då? och andra djur, som inte har lika mycket kunskap, är de mindre lyckliga? hur många schimpanser begår självmord?

jag tror iallafall inte man blir lyckligare av kunskap, förklara gärna varför man skulle bli det.

För att du har mer att leva för, att kunna tänka att något suger eller att något äger väljer jag alla gånger före att inte bry sig om det.

/TZ
Citera
2010-09-19, 01:37
Medlem
skinken92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torreez
För att du har mer att leva för, att kunna tänka att något suger eller att något äger väljer jag alla gånger före att inte bry sig om det.

/TZ
jo det är klart man vill ha mer kunskap, men jag tror inte att man blir lyckligare av att HA mer kunskap. det man blir lycklig av är att man är något att sträva efter, och sedan känna att det går frammåt.

jag tror att en som har lite kunskap kan sträva minst lika mycket efter en sak som en person med mer kunskap kan... är iallafall nästan hela säker på att kunska inte har något med lycka att göra
Citera
2010-09-19, 01:39
Medlem
Bobanys avatar
@SpooN.
Tänkte på all fakta . så ja, erfarenheter, eller något man tänker ut själv med de kunskaper man har.

@skinken92
Jag har känt saker och ting pga av mina kunskaper som jag aldrig skulle göra annars. Det har varit helt nya känslor fast ändå de bästa jag känt, har även varit lyckligare pga förståelse ibland. Kunskap kan också ge en deprission men de kan också hindra det, och även minska t.ex hunger känslan och andra smärtor.
Citera
2010-09-19, 02:19
Medlem
revodnebs avatar
Det finns ett bra ordspråk på detta tema:

"Ignorance is bliss"

Jag föredrar kunskap även om den är jobbig att hämta in.
Citera
2010-09-19, 05:43
Medlem
Harryetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobany
@SpooN.
Tänkte på all fakta . så ja, erfarenheter, eller något man tänker ut själv med de kunskaper man har.

Fakta är inte detsamma som kunskap.
Citera
2010-09-19, 15:16
Medlem
Bobanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
Fakta är inte detsamma som kunskap.

"Knowledge is defined by the Oxford English Dictionary as (i) expertise, and skills acquired by a person through experience or education; the theoretical or practical understanding of a subject; (ii) what is known in a particular field or in total; facts and information; or (iii) awareness or familiarity gained by experience of a fact or situation. "
Citera
2010-09-19, 16:50
Medlem
Harryetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobany
"Knowledge is defined by the Oxford English Dictionary as (i) expertise, and skills acquired by a person through experience or education; the theoretical or practical understanding of a subject; (ii) what is known in a particular field or in total; facts and information; or (iii) awareness or familiarity gained by experience of a fact or situation. "

Ja precis. Härligt när folk motbevisar sig själva med ett hjälp OED. Som du själv kan läsa i ditt citat ovan så är kunskap inte detsamma som fakta. Att blanda ihop orden kommer därför att leda dig på villovägar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in