2010-09-19, 01:06
Medlem
Bobanys avatar
Man kan ju sga att kunskap ger upphov till andra former av lycka, saker man vill knna. Men att f in kunskapen r extremt trkigt och vldigt jobbigt. r det vrt att hmta den kunskapen om t.ex livet, eller hur man komponerar musik fr att gra oss lyckligare? Eller ska vi "leva som djuren" ovetande och bara leva? Ger det oss ngot d, om vi "lever som djuren"?
Citera
2010-09-19, 01:21
Medlem
SpooN.s avatar
vad r kunskap d? r de det som finns utanfr ditt medvetande har att erbjuda eller r det var ditt medvetande uppfattar. Uppnr man kunskap genom erfarenheter eller sunt frnuft? VAD r kunskap frst frmst. n, tror jag gled jag ivg lite.
Citera
2010-09-19, 01:24
Medlem
skinken92s avatar
r det verkligen sant att man blir lyckligare av kunskap d? och andra djur, som inte har lika mycket kunskap, r de mindre lyckliga? hur mnga schimpanser begr sjlvmord?

jag tror iallafall inte man blir lyckligare av kunskap, frklara grna varfr man skulle bli det.
Citera
2010-09-19, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinken92
r det verkligen sant att man blir lyckligare av kunskap d? och andra djur, som inte har lika mycket kunskap, r de mindre lyckliga? hur mnga schimpanser begr sjlvmord?

jag tror iallafall inte man blir lyckligare av kunskap, frklara grna varfr man skulle bli det.

Fr att du har mer att leva fr, att kunna tnka att ngot suger eller att ngot ger vljer jag alla gnger fre att inte bry sig om det.

/TZ
Citera
2010-09-19, 01:37
Medlem
skinken92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torreez
Fr att du har mer att leva fr, att kunna tnka att ngot suger eller att ngot ger vljer jag alla gnger fre att inte bry sig om det.

/TZ
jo det r klart man vill ha mer kunskap, men jag tror inte att man blir lyckligare av att HA mer kunskap. det man blir lycklig av r att man r ngot att strva efter, och sedan knna att det gr frammt.

jag tror att en som har lite kunskap kan strva minst lika mycket efter en sak som en person med mer kunskap kan... r iallafall nstan hela sker p att kunska inte har ngot med lycka att gra
Citera
2010-09-19, 01:39
Medlem
Bobanys avatar
@SpooN.
Tnkte p all fakta . s ja, erfarenheter, eller ngot man tnker ut sjlv med de kunskaper man har.

@skinken92
Jag har knt saker och ting pga av mina kunskaper som jag aldrig skulle gra annars. Det har varit helt nya knslor fast nd de bsta jag knt, har ven varit lyckligare pga frstelse ibland. Kunskap kan ocks ge en deprission men de kan ocks hindra det, och ven minska t.ex hunger knslan och andra smrtor.
Citera
2010-09-19, 02:19
Medlem
revodnebs avatar
Det finns ett bra ordsprk p detta tema:

"Ignorance is bliss"

Jag fredrar kunskap ven om den r jobbig att hmta in.
Citera
2010-09-19, 05:43
Medlem
Harryetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobany
@SpooN.
Tnkte p all fakta . s ja, erfarenheter, eller ngot man tnker ut sjlv med de kunskaper man har.

Fakta r inte detsamma som kunskap.
Citera
2010-09-19, 15:16
Medlem
Bobanys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harryett
Fakta r inte detsamma som kunskap.

"Knowledge is defined by the Oxford English Dictionary as (i) expertise, and skills acquired by a person through experience or education; the theoretical or practical understanding of a subject; (ii) what is known in a particular field or in total; facts and information; or (iii) awareness or familiarity gained by experience of a fact or situation. "
Citera
2010-09-19, 16:50
Medlem
Harryetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobany
"Knowledge is defined by the Oxford English Dictionary as (i) expertise, and skills acquired by a person through experience or education; the theoretical or practical understanding of a subject; (ii) what is known in a particular field or in total; facts and information; or (iii) awareness or familiarity gained by experience of a fact or situation. "

Ja precis. Hrligt nr folk motbevisar sig sjlva med ett hjlp OED. Som du sjlv kan lsa i ditt citat ovan s r kunskap inte detsamma som fakta. Att blanda ihop orden kommer drfr att leda dig p villovgar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in