2010-09-18, 16:30
Medlem
Har tänkt att köpa grannhuset nu när gubben som bor där ska in på hemmet. Istället för att riskera att det kommer några Taikons som förstör grannfriden så kan man ju lika gärna köpa fastigheten (villan).

Villan vi bor i är precis som grannens en 20-tals kåk. Förlorar man mycket i marknadsvärde på att slå ihop båda fastigheterna eller skall jag behålla det som det är?
Taxeringsvärdet är ju skitsamma med dagens skatteregler så det bryr jag mej inte i.

Kom med råd.
Citera
2010-09-18, 17:57
Medlem
Vad är vitsen med din idé? På ditt inlägg låter det som att huvudskälet är att hålla Taikons borta...

Vad det gäller marknadsvärdet så lär du förlora en hel del vid en försäljning där du kräver att köparen ska köpa två fastigheter även om de på pappren är ihopslagna till en. Allt för vanligt lär det ju inte vara med intressenter av två villor på en och samma gång.

Vidare tycker du inte att dagens skatteregler är några problem, men vad säger du om morgondagens? Nu vet jag visserligen att de rödgröna inte kommit med förslag på några större förändringar mer än eventuella sänkningar av fastighetsskatten för gemene man. Men vem sjuttom vet hur det kommer se ut om några år?

Alltså... Som investering och ett sätt att tjäna pengar känns det som att du kan hitta bättre lösningar än att köpa grannfastigheten. Men för att slippa bråkiga grannar är tanken vattentät även om du i slutändan bör köpa upp hela området för att vara helgarderad. Men om inte pengar är ett problem, så varför inte?
Citera
2010-09-18, 18:17
Medlem
Om du skiter i stålarna så köp istället fastigheten av din granne och sälj den själv. På så vis kan du välja vem köparen blir.

En fastighet är för övrigt en bit mark (och sen ett par år tillbaka ibland även en bit "luft"), en villa är ett fastighetstillbehör. Ledsen för ordmärkeriet.
Citera
2010-09-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Om du skiter i stålarna så köp istället fastigheten av din granne och sälj den själv. På så vis kan du välja vem köparen blir.

En fastighet är för övrigt en bit mark (och sen ett par år tillbaka ibland även en bit "luft"), en villa är ett fastighetstillbehör. Ledsen för ordmärkeriet.

Säljarna brukar dock även vilja ha betalt för "fastighetstillbehören" varför eventuella hus oftast ingår vid fastighetsköp och fastigheterna värderas självklart därefter. Det känns rätt uppenbart att ts inte hade för avsikt att tvinga gubben att ta med villan till hemmet.
Citera
2010-09-18, 19:06
Medlem
bernankes avatar
Det låter inte som någon vidare idé, faktiskt. Räkna med saftiga stämpelskatter till tingsrätten för handläggningen, och jepp, marknadsvärdet kommer sjunka. Och som någon nämnde, ett högre taxvärde kan innebära problem om någon oskön politiker får för sig något.
Citera
2010-09-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det låter inte som någon vidare idé, faktiskt. Räkna med saftiga stämpelskatter till tingsrätten för handläggningen, och jepp, marknadsvärdet kommer sjunka. Och som någon nämnde, ett högre taxvärde kan innebära problem om någon oskön politiker får för sig något.
¨
Just dessa stämpelskatter och avgifter jag är lite konfunderad över.
Stämmer nog att marknadsvärdet totalt kommer att sjunka och vem vet vad en rödgrön röra kan hitta på i framtiden. Rätt var det är så 10 dubblas väl fastighetsskatten

Får nog bli så att jag låter fastigheterna vara åtskilda, huset är inte i bästa skick (gubben har inte gjort så himla mycket de senaste 20 åren) så varför inte se det som en investering och hyra ut huset till en lugn händig familj.

Tack för att ni tog er tid och svarade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in