Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-18, 00:01
Bannlyst
Hej!

Är så att jag har nyss lyckats få 5 mkr av en som jag aldrig träffat.
Han tyckte väll att det var på tiden att han betalade något för mig eller något ?

Är bara 19 år och går på gymn. Men funderar på att hoppa av och kolla upp någon betal kurs om det finns?
Eller har ni någon annan idé vad man kanske ska göra? Öppna företag? Investera eller vad man mer kan göra ?
Citera
2010-09-18, 00:03
Medlem
looolsis avatar
Spara pengarna tills du behöver dom vid framtida husköp eller liknande.
Citera
2010-09-18, 00:06
Medlem
Lobbaaans avatar
Spara, även om det är lockande att bränna dem på skit.
Citera
2010-09-18, 00:07
Bannlyst
Jo, en stor del av pengarna har jag tänkt att slänga in på ett säkert konto. Men har verkligen noll koll när det gäller konton,banker och allt som finns. Något speciellt konto man kan slänga in typ 4,5 mkr på utan att det sänks eller höjs ?
Citera
2010-09-18, 00:21
Medlem
Loxuss avatar
Är väl skitsamma, ta det som en hypotetisk fråga om ni inte tror honom/henne
Citera
2010-09-18, 00:23
Medlem
Köses avatar
Spara det mesta. Men unna dig prylar!

Hade jag fått tillgång till så mycket pengar hade jag investerat en stor del i en lägenhet.
Citera
2010-09-18, 00:30
Medlem
Trolleri eller ej så ska du naturligtvis fortsätta leva mer eller mindre som om du inte hade fått pengarna. Visst du kan väl köpa en jag tycker att du ska absolut inte göra av med mer än max 20-40.000 nu. Boka tid med banken för att få reda på vad du ska göra med resten. Personligen hade jag slängt in en hel del i kapitalförsäkringsfonder då jag inte har tillräckligt med tid eller intresse för att handla med aktier.

Oavsett vad du är sugen på att göra senare i livet så är det aldrig fel att vara allmänbildad och kunna det man får lära sig i gymnasiet.
Citera
2010-09-18, 03:10
Medlem
Se till att plugga ordentligt på gymnasiet nu. Detta ger dig möjlighet att framöver plugga vidare och arbeta med någonting du tycker är roligt. Då försörjning inte är lika viktigt så har du världens chans.
Citera
2010-09-18, 10:49
Medlem
Om jag hade varit du:

Sprid ut dina 5 miljoner på olika banker (t.ex. Avanza, Nordnet). Var dock noga med
att banken har insättningsgaranti (att du får tillbaka dina pengar vid konkurs).

2 miljoner: Öppna en kapitalförsäkring hos avanza/nordnet och skaffa 5-8 large cap aktier, svenska stabila bolag.
Lägg till en räntefond och en indexfond (avanza zero). Återinvestera i aktierna i 10 år. Med "ränta-på-ränta" effekten och 10% ränta kan du dubblera ditt kapital. T.ex om du investerat 2 milj i aktier så har du genom "ränta-på-ränta" kanske omkring 5 milj om 10 år.

2 miljoner: Spara 2 miljoner till bostad och köp bostadsrätt/villa när "bostadsbubblan" spricker. Många spekulerar i att en sådan kommer runt år 2020.

500 000 kr investerar du i utbildning och allt som innefattar studietiden.

500 000 kr rör du dig med. Löpande kostnader och "oförutsägbara utgifter".

Skaffa ett hederligt jobb så att folk inte börjar prata om varför du alltid har så mycket pengar. Säg inte till någon att du sitter på miljoner. Människor blir bara avundsjuka och önskar dig allt ont i denna värld. Köp inte "flashiga" saker som nya bilar och annat som väcker uppmärksamhet om du vill vara försiktig. Unna dig saker med sunt förnuft. Det finns psykopater som vill åt dina pengar, så än en gång var försiktig.

Kom ihåg, 5 miljoner kanske verkar mycket. Men de försvinner snabbt på 10 år om du inte använder sunt förnuft. Detta är en ekonomisk fördel, ta vara på den. Pengar är inte det viktigaste, det är din tid du har kvar att leva.
Citera
2010-09-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ynklx3l2
[i]
Lägg till en räntefond och en indexfond (avanza zero). Återinvestera i aktierna i 10 år. Med "ränta-på-ränta" effekten och 10% ränta kan du dubblera ditt kapital. T.ex om du investerat 2 milj i aktier så har du genom "ränta-på-ränta" kanske omkring 5 milj om 10 år.

Hade egentligen fler frågor men hinner inte ta dem nu så jag nöjer mig med att fråga vart du kan få 10% i inlåningsränta.
Citera
2010-09-18, 16:17
Medlem
Börja läs på inom ämnet, så du själv vet hur du ska förvalta pengarna.
Låta bankernas "rådgivare" (läs säljare) och andra som vill ta del av kakan, kommer att stå dig dyrt om du inte är kunnig inom ämnet.
Citera
2010-09-18, 18:05
Medlem
Med tanke på att du går i gymnasiet och dessutom funderar på att hoppa av är mitt råd att stoppa in pengarna på ett sparkonto i någon av storbankerna. Att starta ett lönsamt företag kräver mer än kapital. Likaså aktiesparande samt de flesta andra sätt att få hög avkastning på investerade pengar.

Att rådfråga bankernas "rådgivare" utan egen kunskap är mer eller mindre hjärndött då de garanterat kommer blåsa dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in