• 1
  • 2
2010-09-17, 22:48
Bannlyst
Tjenare! Några kvällar i sträck så har jag nu tagit propavan på kvällen när jag ska sova i brist på någonting annat att ta (som te.x imovane/stilnoct). I alla fall, jag har faktiskt inte märkt av att jag är seg dagen efter utan känner mig hyfsat utvilad men det är en annan sak som oroar mig lite för, varje kväll när jag tagit det, 1-1,5 timma efter intag så får jag någon konstig bieffekt, jävligt svårt att förklara men jag kan ligga och blunda och så liksom "ryser" det i psyket/huvudet/kroppen (haha) känns det som, känns som på början av en panikattack men utan några negativa känslor, när man känner att något är "fel" i kroppen, att något liksom är på G. Blev lite smått förvånad/chockad första gången men nu förstår jag att det är propavanet. Det liksom hugger/blir kallt, precis som när man åker en bergodalbana och man åker upp och sedan ner snabbt, ni vet när det kittlas i magen, så känns det fast inuti hela kroppen samtidigt som det kan komma upp någon bild i huvudet av någon händelse som jag dock glömmer sekunden efter, blir precis som om jag drömt/noddat. Vad fan kan detta vara? Jag sover alltså inte när detta händer, utan kan hända ifall jag sitter vid datorn men kände även av detta fast milt dagen efter. Jag tar en 25mg tablett och delar på mitten, tar ena sen tar jag andra efter 10 min eller nåt. Kollade biverkningar på FASS men hittade ingenting som ens liknade detta.
Senast redigerad av lawrenceee 2010-09-17 kl. 22:55.
Citera
2010-09-17, 22:54
Medlem
carrooouws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lawrenceee
Tjenare! Några kvällar i sträck så har jag nu tagit propavan på kvällen när jag ska sova i brist på någonting annat att ta (som te.x imovane/stilnoct). I alla fall, jag har faktiskt inte märkt av att jag är seg dagen efter utan känner mig hyfsat utvilad men det är en annan sak som oroar mig lite för, varje kväll när jag tagit det, 1-1,5 timma efter intag så får jag någon konstig bieffekt, jävligt svårt att förklara men jag kan ligga och blunda och så liksom "ryser" det i psyket/huvudet/kroppen (haha) känns det som, känns som på början av en panikattack men utan några negativa känslor, blev dock smått förvånad/chockad första gången men nu förstår jag att det är propavanet det liksom hugger till eller blir kallt, precis som när man åker en bergodalbana och man åker upp och sedan ner snabbt, ni vet när det kittlas i magen, så känns det fast inuti hela kroppen samtidigt som det kan komma upp någon bild i huvudet av någon händelse som jag dock glömmer sekunden efter, blir precis som om jag drömt/noddat. Vad fan kan detta vara? Jag tar en 25mg tablett och delar på mitten, tar ena sen tar jag andra efter 10 min eller nåt. Kollade biverkningar på FASS men hittade ingenting som ens liknade detta.

När jag en gång i tiden tog propavan så blev jag bara seg och gråtfärdig. Jag blev liksom ruskigt trött men kunde verkligen inte somna så det ledde i regel till panikångest istället. Nu har jag inte längre något behov av varken sömntabletter eller antidepressiva, tack för det liksom!
Men nej, det du beskriver är nog inte helt ovanligt tyvärr Snacka med läkare och be om några andra sömntabletter?
Citera
2010-09-17, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carrooouw
När jag en gång i tiden tog propavan så blev jag bara seg och gråtfärdig. Jag blev liksom ruskigt trött men kunde verkligen inte somna så det ledde i regel till panikångest istället. Nu har jag inte längre något behov av varken sömntabletter eller antidepressiva, tack för det liksom!
Men nej, det du beskriver är nog inte helt ovanligt tyvärr Snacka med läkare och be om några andra sömntabletter?

Det är morsans egentligen, är bara så nyfiken på vad fan detta kan vara
Citera
2010-10-27, 02:58
Medlem
Pinkskins avatar
Sitter på en jävla massa propavan. Någon här som vid mindre doser får "restless legs" men prövat med större doser? Blir biverkningen bara ännu värre ju mer man tar, eller mildras de?
Citera
2010-10-27, 02:59
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Sitter på en jävla massa propavan. Någon här som vid mindre doser får "restless legs" men prövat med större doser? Blir biverkningen bara ännu värre ju mer man tar, eller mildras de?

Det är ett vanligt fenomen, brukar bli värre om man tar högre doser.
Citera
2010-10-27, 03:03
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Det är ett vanligt fenomen, brukar bli värre om man tar högre doser.
I sådant fall så slänger jag dem...
Tack för snabbt svar (inte bara jag som är uppe sena timmar ;0)
Citera
2010-10-27, 03:30
Medlem
Angeliques avatar
Mitt största problem är att jag blir en jävla satkärring av dem under första delen av dagen och så blir jag så darrig i händerna att jag knappt kan hålla i mitt puder utan att tappa det i badrumsgolvet.

Ändå sitter jag fast i skiten på grund av kronisk smärta som gör att jag inte kan somna in naturligt på kvällarna
Citera
2010-10-27, 05:36
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelique
Ändå sitter jag fast i skiten på grund av kronisk smärta som gör att jag inte kan somna in naturligt på kvällarna
Har du prövat Imovane (zopiklon)? Tycker de flesta säger att Imovane är bättre än propavan.
Citera
2010-10-30, 03:29
Medlem
FierceViolets avatar
Har aldrig fått de biverkningar du beskriver utan jag får istället en känsla av att jag tyngs ner i sängen (efter ca 30min efter intag)... känslan kan ibland bli så stark att jag tror jag håller på att bli förlamad/tappa all kontroll över kroppsliga rörelser, vilket i sin tur oftast leder till att jag får panik och försöker hålla mig vaken istället - vilket gör mig seg och utmattad. Somnar jag senare så vaknar jag oftast efter några timmar och kan knappt gå rakt om jag ska upp på toaletten.
Propavan är till för äldre personer också om jag inte minns fel, egentligen ingen insomningstab, som imovane tex, utan en sömntab som ska verka genom hela natten.
Citera
2010-10-30, 09:03
Medlem
Windows7ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Kan rekommendera dig att krossa dem så slipper du det problemet.
Dem få gånger jag fått sk restless legs har jag bara tagit en och inte krossat.
Vid två har jag aldrig fått det, krossa
Citera
2010-10-30, 16:26
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windows7an
Kan rekommendera dig att krossa dem så slipper du det problemet.
Dem få gånger jag fått sk restless legs har jag bara tagit en och inte krossat.
Vid två har jag aldrig fått det, krossa

Förstår inte hur krossade tabletter skulle göra någon skillnad, dom tas ju bara upp fortare då.
Citera
2010-10-30, 17:07
Bannlyst
Propavan är djävulens påhitt om du redan har ångest. Fungerar inte att sova på alls och har du inte redan ångest så kan det trigga rejäla ångestatacker. Be om en ny tid till VC och be om något som hjälper istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in