2010-09-17, 22:05
Medlem
dumle1337s avatar
Hejsan,

Tänk såhär, Du säljer något till en kund låt oss säga.. en hemsida? På kvittot du skriver får kunden t.ex ett order-nummer eller liknande. Finns det något program ni kan tipsa om där man då skriver in hans Namn, Efternamn, Adress, Telefonnummer, Kundnummer , Epost (det han anger vid köpet). Och t.ex en övrig kommentar så man vet vad försäljningen handlade om. Så att om han vid senare får problem med hemsidan, eller vill ha en uppgradering eller hur det nu funkar så kan han ange sitt ordernummer, vilket jag knappar in i programmet så ploppar kundens namn upp. Så ser man den infon man angav, hade varit mycket till nytta.

Förlåt för slarvfel och ev. särskrivningar.

MVH
Citera
2010-09-17, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dumle1337
Hejsan,

Tänk såhär, Du säljer något till en kund låt oss säga.. en hemsida? På kvittot du skriver får kunden t.ex ett order-nummer eller liknande. Finns det något program ni kan tipsa om där man då skriver in hans Namn, Efternamn, Adress, Telefonnummer, Kundnummer , Epost (det han anger vid köpet). Och t.ex en övrig kommentar så man vet vad försäljningen handlade om. Så att om han vid senare får problem med hemsidan, eller vill ha en uppgradering eller hur det nu funkar så kan han ange sitt ordernummer, vilket jag knappar in i programmet så ploppar kundens namn upp. Så ser man den infon man angav, hade varit mycket till nytta.

Förlåt för slarvfel och ev. särskrivningar.

MVH
Notepad.exe +autohotkey.exe
Citera
2010-09-17, 22:19
Medlem
dumle1337s avatar
varför autohot key?
Citera
2010-09-17, 22:27
Bannlyst
Citat:
varför autohot key?
Varför inte? Allt blir så mycket enklare då. Nej men jag tror inte du är intresserad av programmering.

Det finns tusentals program som har de funktioner du efterfrågar.

Excel tex. eller gratisvarianten på openoffice.org används ofta.
Citera
2010-09-17, 22:29
Medlem
dumle1337s avatar
jo excel har jag och tänkte först, men fungarar det verkligen som det jag menar? söka efter kunder o.s.v.?
Citera
2010-09-17, 22:33
Bannlyst
Citat:
jo excel har jag och tänkte först, men fungarar det verkligen som det jag menar? söka efter kunder o.s.v.?
Självklart finns det sökfunktioner. Du kan också exportera till en CSV fil eller ngt annat och importera i nästan vilket annat bokföringsprogram som helst. CSV är ett format för att hantera databaser.

Tex. kan en exporterad textfil se ut så här:
Kod:
kundnummer,namn,efternamn,vara,pris,kommentar
En ny rad för varje kundnummer.
Senast redigerad av surreal.this 2010-09-17 kl. 22:37.
Citera
2010-09-17, 22:39
Medlem
dumle1337s avatar
Göttmos!

Några tips på "bokföringsprogram" eller vad de heter? Det kan nämligen vara till stor nytta.
Citera
2010-09-17, 22:42
Bannlyst
Citat:
Göttmos!

Några tips på "bokföringsprogram" eller vad de heter? Det kan nämligen vara till stor nytta.
När jag pluggade företagsekonomi så fick vi lära oss nyttan med excel. Finns ( gratis )mallar på http://www.mallar.biz att ladda hem färdiga att köras.
Citera
2010-09-17, 22:48
Medlem
dumle1337s avatar
ah! kanon tack så mycket.

Vet du någon bra program där man har en färdig design (som man gör själv) för kvitto, sen fyller man bara i kvittouppgifterna så läggs det i mallen? och skrivs ut?
Citera
2010-09-17, 22:57
Bannlyst
Citat:
ah! kanon tack så mycket.

Vet du någon bra program där man har en färdig design (som man gör själv) för kvitto, sen fyller man bara i kvittouppgifterna så läggs det i mallen? och skrivs ut?
Du menar att du ska skriva ut kvitton från en vanlig skrivare? Det lär gå i excel det med, om jag förstått dig rätt. Kanske finns färdiga mallar för det också, vore faktiskt konstigt annars.

Om du har massa kvitto'n utanför "datorn" och ska ha in det till bokföringen, då kan du införskaffa en OCR-läsare så att du slipper skriva in dem för hand. Går även med en mjukvaru-OCR-läsare och en vanlig scanner, men OCR-läsare är inte särskilt dyra.
Senast redigerad av surreal.this 2010-09-17 kl. 22:59.
Citera
2010-09-18, 13:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Övriga dator- och IT-diskussioner

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem