2010-09-17, 21:42
Medlem
Antag att vi har en klar bild över hur vi vill att världen ska se ut. Hur bör vi då rösta för att röra oss dit? Bör vi ens rösta?

Den senare frågan är jag inte tillräckligt insatt i för att kunna besvara.
Min första tanke angående den första frågan vara att man ska rösta på det parti vars ideologi överrensstämmer bäst med ens idealbild.
Efter det ändrade jag syn till att man bör rösta utefter realpolitik, dvs hur de kommer tvingas kompromissa.
Slutligen har jag nu ändrat åsikt igen: Man bör först ta reda på var den politiska jämvikten ligger, vad medianväljaren kommer rösta på. Sedan bör man rösta på ett parti som förskjuter den jämvikten åt önskvärt håll. Det som fått mig att tro detta är att även i de fall där partier inte kommit in i riksdagen, eller hamnat i det förlorande blocket, har det ändå politiken hos de styrande. Om man kan anta att partierna är någorlunda röstmaximerande kommer de ju försöka fånga upp de åsikterna som representeras av det parti som inte fick styra.

Vad är era röststrategier, och varför?
Citera
2010-09-17, 22:05
Medlem
000wtf000s avatar
orkade inte läsa all text, eftersom den var så dålig skriven.
Och mellan raderna såg det ut som du var gay. så eftersom du är gay, inte orkar bry dej, och förmodligen gillar invandrare. Så borde du rösta rött, det stämmer ganska bra övverens med ditt fail-liv.
Lycka till med röstningen.
Citera
2010-09-17, 22:28
Medlem
karakoimas avatar
Hitta din politiska färg. Rösta därefter. Små sakfrågor hit eller dit är bara valfläsk. Är du rejält vänster, rösta v. Är du mer folkhem, rösta S. Är du samveteshöger, rösta FP, money rules, rösta M.

Ömmar du för naturen har du ett höger och ett vänsteralternativ.

Krångla inte till det mer än så.
Senast redigerad av karakoima 2010-09-17 kl. 22:30.
Citera
2010-09-18, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima
Hitta din politiska färg. Rösta därefter. Små sakfrågor hit eller dit är bara valfläsk. Är du rejält vänster, rösta v. Är du mer folkhem, rösta S. Är du samveteshöger, rösta FP, money rules, rösta M.

Ömmar du för naturen har du ett höger och ett vänsteralternativ.

Krångla inte till det mer än så.

Varför?
Citera
2010-09-18, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 000wtf000
Och mellan raderna såg det ut som du var gay. så eftersom du är gay, inte orkar bry dej, och förmodligen gillar invandrare. Så borde du rösta rött, det stämmer ganska bra övverens med ditt fail-liv.

1. Meningar inleds i regel med versal. Gör om, gör rätt.
2. Jag föreslår tempusbyte.
3. Vill du framstå som en fjortis? Om inte: skriv dig.
4. Ditt skriftspråk är undermåligt och jag kan utan vidare eftertanke dra slutsatsen att din kognitiva förmåga håller en motsvarande nivå. Förmodligen lider du därtill av svårartad empatibrist och bristfällig slutledningsförmåga. Jag ber dig - för välfärdens bästa - att ta dig en noggrann självrannsakan medan du runkar till de gällande opinionsmätningarna.
Citera
2010-09-20, 11:55
Medlem
Drandreassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 000wtf000

Hahahaha, vad tror du att du vet om stavning egentligen? Fan lämna flashback, din pundare.
Citera
2010-09-20, 12:12
Medlem
Ondves avatar
Jag kom till insikt redan innan jag blev röstberättigad om att den stora massan är idioter och att demokrati i denna form är värdelös. Således bemödar jag mig inte särskilt att analysera på det sätt som TS gör, utan om jag röstar så blir det på grund av en sakfråga.
T.ex. vill jag ha färre svartingar i landet och då var det SD som låg närmast detta, så dom föll min röst på denna gången.

Antagligen hade jag varit mer intresserad av att analysera ifall det varit större skillnad mellan partierna. Som det är nu skulle man nästan kunna slå ihop alliansen och oppositionen till ett enda stort parti och kalla det vänsterpartiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in