Citat:
Ursprungligen postat av dagga
Några citat från folkhälsominister Morgan Jahansson rörande den svenska narkotikapolitiken.
1. "Den svenska modellen fungerar."
2. "De som tjänar på en legalisering är den organiserade brottsligheten."
3. "Sverige kommer vara fritt från narkotika inom 10 år"
4. "Alkohol kan du ju ändå ha en måttlig konsumtion av under längre tid utan att det skadar. Narkotika skadar från första stund."
5. "Det är Danmark som ställer till problem för Sverige så länge man inte på allvar tar itu med narkotikahandeln i Köpenhamn."
Morgan ang. problemet att Svenska missbrukare flyr till Danmark från Sveriges nedmonterade missbrukarvård.
6. "Skräckpropagandan fungerade bra på mig iaf."
Herregud, har han verkligen sagt allt det där?
Sanslöst att man kan få vara folkhälsominister och säga dylika idiotgrejer.
Jag gissar att jag talar för redan frälsta, men jag kan inte låta bli:
1. "Den svenska modellen" har gett oss fler heroinister än Holland, där cannabis är (nästan) tillåtet.
Heroin är farligare än cannabis, iallafall i min bok.
Men knark som knark, Morgan?
2. Vem är det som säljer illegala droger idag? Jag tror polisen kan intyga att det är den organiserade brottsligheten. Om man legaliserar försvinner problemet. Awmigod..
3. Eh, nej. Om herr folkhälsomupp kan fiska fram lite fakta som skulle peka på att Sverige kommer att vara drogfritt år 2014 skulle jag vara intresserad.
4. Nej. Så får han väl för fan inte säga? Inte ens de mest rabiata drogmotståndarna tror väl att "narkotika är farligt från första stund"?
Och alkohol kan vara farligt för många, även i små mängder.
5. Trams. Vi har lika många missbrukare i Sverige som i Danmark.
6. Men inte på typ var tredje tonåring.