2004-06-04, 06:55
Medlem
Några citat från folkhälsominister Morgan Jahansson rörande den svenska narkotikapolitiken.

1. "Den svenska modellen fungerar."

2. "De som tjänar på en legalisering är den organiserade brottsligheten."

3. "Sverige kommer vara fritt från narkotika inom 10 år"

4. "Alkohol kan du ju ändå ha en måttlig konsumtion av under längre tid utan att det skadar. Narkotika skadar från första stund."

5. "Det är Danmark som ställer till problem för Sverige så länge man inte på allvar tar itu med narkotikahandeln i Köpenhamn."
Morgan ang. problemet att Svenska missbrukare flyr till Danmark från Sveriges nedmonterade missbrukarvård.

6. "Skräckpropagandan fungerade bra på mig iaf."
Citera
2004-06-04, 11:56
Medlem
cbwhores avatar
Eller vad sägs om...

"Vi tänker kalla in militär och stänga alla gränser."
- Socialminister Lars Engqvist svarar på frågan om hur den
svenska alkoholpolitiken skall kunna överleva i ett allt mer
integrerat Västeuropa.

"Om svenska folket hade vetat att mer alkohol skulle till-
låtas att komma in i landet på grund av EU-medlemskapet så
hade de röstat nej i EU-folkomröstningen."
- Socialminister Lars Engqvist(s) i Time.
Citera
2004-06-04, 12:23
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagga
Några citat från folkhälsominister Morgan Jahansson rörande den svenska narkotikapolitiken.

4. "Alkohol kan du ju ändå ha en måttlig konsumtion av under längre tid utan att det skadar. Narkotika skadar från första stund."

5. "Det är Danmark som ställer till problem för Sverige så länge man inte på allvar tar itu med narkotikahandeln i Köpenhamn."
Morgan ang. problemet att Svenska missbrukare flyr till Danmark från Sveriges nedmonterade missbrukarvård.

Herregud, har han verkligen sagt allt det där?
Sanslöst att man kan få vara folkhälsominister och säga dylika idiotgrejer.

Jag gissar att jag talar för redan frälsta, men jag kan inte låta bli:

1. "Den svenska modellen" har gett oss fler heroinister än Holland, där cannabis är (nästan) tillåtet.
Heroin är farligare än cannabis, iallafall i min bok.
Men knark som knark, Morgan?

2. Vem är det som säljer illegala droger idag? Jag tror polisen kan intyga att det är den organiserade brottsligheten. Om man legaliserar försvinner problemet. Awmigod..

3. Eh, nej. Om herr folkhälsomupp kan fiska fram lite fakta som skulle peka på att Sverige kommer att vara drogfritt år 2014 skulle jag vara intresserad.

4. Nej. Så får han väl för fan inte säga? Inte ens de mest rabiata drogmotståndarna tror väl att "narkotika är farligt från första stund"?
Och alkohol kan vara farligt för många, även i små mängder.

5. Trams. Vi har lika många missbrukare i Sverige som i Danmark.

6. Men inte på typ var tredje tonåring.
Citera
2004-06-04, 13:31
Medlem
I ärlighetens namn så tog han faktiskt tillbaka påståendet om att sverige skulle vara narkotikafritt om 10 år nån vecka efter det han sagt det. Han fick väl bassning uppifrån, påståendet var väl lite väl orealistiskt till och med för sossarna.

Om Morgans fantasivärld sa narkotikaforskare bland annat det här:

Ted Goldberg, docent vid institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet:
- Att prata om ett narkotikafritt samhälle är skrattretande, säger han.
- Regeringen har en felaktig analys av vad som skapar efterfrågan av droger, den saknar åtgärder för att minska efterfrågan och har inga möjligheter att stoppa smugglingen. Samtidigt pågår en enorm narkotikaproduktion i oroshärdar världen över, starkt länkad till storpolitiken.

Kai Knudsen, docent vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg:
- Johanssons uttalande gör mig nästan lite förbannad.
- Talet om nollvisioner gör bara arbetet svårare. Det gör att alla som jobbar med narkotikabekämpning hamnar i försvarsställning.
- I stället borde vi se hur det ser ut i Europa, och försöka se den framtid vi kommer att möta, för att realistiskt och professionellt försöka bearbeta frågorna.

---

Frågan är när politikerna ska börja lyssna på vad forskarna säger om detta och anpassa politiken till verkligheten, istället för att försöka anpassa verkligheten efter den politik som de har lagt så mycket prestige i.
Citera
2004-06-07, 13:32
Bannlyst
Han KAN bara inte ha sagt punkt 2. Det går inte. Så dum kan ingen självständigt fungerande människa vara.
Citera
2004-06-07, 13:43
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Han KAN bara inte ha sagt punkt 2. Det går inte. Så dum kan ingen självständigt fungerande människa vara.

Han är ingen självständig, fungerande människa. Han är en integrerad sosse!
Citera
2004-06-07, 14:11
Medlem
Nemesis1s avatar
Bäst att spränga apoteken och utrota alla topsläktskivlingen och vallamoplantan... Då kanske landet blir blir narkotikafritt... Ja, så kanske man måste utrota människan också, men jag är säker på att det går att få Sverige narkotikafritt inom 10 år om man bara vill!
Citera
2004-06-07, 15:03
Medlem
Lithivms avatar
Går att få bort narkotikan snabbare än så om man vill, blodprov varje morgon och avrättning vid upptäckt av olagliga substanser så tror ja nog att folk skulle hålla sig lugna.
Iofs mistänker jag att det skulle leda till lite av en mass emigration till länder i sydligare delar av världen
Citera
2004-06-07, 15:55
Bannlyst
Ja pojkar och flickor. Så går det om man röstar på socialdemokraterna.

Och vad har vi lärt oss av dagens läxa då? Rösta aldrig på sossarna eller vänsterpartiet (då de stödjer sossarna och höga röstmängder på vänsterpartiet gör att sossarna i vänsterblocket kan bilda regering igen).
Citera
2004-06-07, 16:05
Medlem
Citat:
=thompa Rösta aldrig på sossarna
Lyssna inte på thompa, han är bara en bitter paragrafryttare med alkoholproblem. Ni kan lungt fortsätta att rösta på sossarna så att dom får slutföra visionen och byggandet av det perfekta socialdemokratiska samhället.

Nä, nu ska jag gå och poströsta... kan man kryssa för Morgan?
Citera
2004-06-08, 11:23
Medlem
cbwhores avatar
Rösta inte på någon! Alla Sveriges etablerade partier delar ju sossarnas syn på drogpolitiken.
Citera
2004-06-08, 14:37
Bannlyst
Nä fy vilken patetisk människa, hur kan han ha sagt det, folkhälsominsiter också.

Sen iaf. det finns faktiskt ETT sätt ett enda enkelt sätt att faktiskt få bort all narkotika ur sverige så att sverige är helt fritt från narkotika iom tio år?

Någon som kommer på den genialiska lösningen?

Citat:
Ursprungligen postat av dagga

Är ju lätt att få Sverige narkotikafritt, är bara att legalisera och avklassa allt, så är det bara droger sen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in