• 1
  • 2
2010-09-16, 17:56
Medlem
Jorgen-js avatar
Tjenare, jag och några polare har skaffat oss några minde cross cycklar. Vi har googlat runt lite men aldrig hittat ett rakt svar.

Vi har hittat en plats som består av skog och småsten, dock aldrig sett någon vistas där heller. Vi undrar då om vi hade kunnat köra cross där om vi satte upp koner eller pinnar med band och någon lapp där det stog att körning pågår utan att farbror blå skulle dömma oss för olovlig körning och ta våra körkort. Kan även tilllägga att det ligger nära havet och närmaste hus ligger rätt långt bort. Ligger i Malmö trakten.

MVH jorgen-j
Citera
2010-09-16, 17:58
Medlem
8FJN349Ds avatar
Jag tror inte man får köra runt hur som helst. Kan tänka mig att skogsägaren inte gillar det.
Citera
2010-09-16, 18:01
Medlem
Ode-Ns avatar
Nej de får du inte.
Har själv kört (på egen mark tillome) och blivit anmäld av grannar...
Citera
2010-09-16, 18:05
Medlem
fittleifs avatar
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm
Citera
2010-09-16, 18:07
Medlem
Jorgen-js avatar
Så man får bara köra på bana? :O
Citera
2010-09-16, 18:58
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen-j
Så man får bara köra på bana? :O
Om man inte har en vägregistrerad cross och rätt behörighet på körkortet.
Citera
2010-09-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Nej de får du inte.
Har själv kört (på egen mark till och med ) och blivit anmäld av grannar...

Ursäkta?
Självklart får du väll framföra vad du vill på egen mark? Du får så vit jag vet till och med köra bil utan körkort?(på det sättet jag lärde mig köra bil )

OT: Försök att kolla upp vem som är markägare och fråga honom artigt. Cross ger helvetes spår på marken >.<, så han lär avböja. Därav lär det ändå resultera i att ni får hitta en bana att köra på.

Har personligen ett stort område skog i min familjs ägo där vi kör Cross på.

EDIT:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Terr%C3...%B6rningslagen

Vad in i helvete? Hade jag ingen aning om Ode-N. Sjukt jävla land vi bor i.
Senast redigerad av Rosesred 2010-09-16 kl. 20:03.
Citera
2010-09-16, 20:41
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosesred
Ursäkta?
Självklart får du väll framföra vad du vill på egen mark? Du får så vit jag vet till och med köra bil utan körkort?(på det sättet jag lärde mig köra bil )

OT: Försök att kolla upp vem som är markägare och fråga honom artigt. Cross ger helvetes spår på marken >.<, så han lär avböja. Därav lär det ändå resultera i att ni får hitta en bana att köra på.

EDIT:

Ja, du svarade ju dej själv så .
Bil får man väl inte heller köra om de inte är inhägnat? Räcker alltså inte med att det bara är egen mark...
Citera
2010-09-16, 20:50
Medlem
slabadans avatar
Man får köra på egen mark, om området är inhägnat, men du verkar mena ett skogsområde som du/ni inte äger? Då får man givetvis inte köra där.

Man kan nog logiskt även dra slutsatsen att det blir problematiskt om marken ligger i ett relativt tätbefolkat område. Man får inte störa grannarna för mycket. Men har du en bit inhägnad mark i obygden borde det inte vara några problem.
Citera
2010-09-16, 22:45
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Man får köra på egen mark, om området är inhägnat
Om du med "inhägnat" menar att det räcker med att dra ett stängsel / bygga ett staket så innebär det inte att man får köra cross där för det.
Man får inte förstöra marken. Undantag är givetvis om man kör med skogsmaskiner för att avverka skog (vilket jag tycker lämnar betydlig värre spår i naturen än lite crossåkning, men men)
Citera
2010-09-16, 23:00
Medlem
spidergoats avatar
Har kört cross hela livet körde exakt vart jag ville inga klagomål alls. Bara man tänkte på att inte köra så mkt på nätterna gick de kanon
..Ja jag bor långt ute i skogen
Citera
2010-09-16, 23:52
Medlem
Jorgen-js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosesred
Ursäkta?

EDIT:

Du bor möjligtvis inte nära Skåne. Så man kan komma och köra lite?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in