2010-09-16, 11:32
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Har problem med att installera Java i Ubuntu, jag har nyligen blåst datorn och kört in Ubuntu 10.04. Jag laddar ner senaste (?) versionen från java.com och installerar. Jag får ett meddelande om att jag kör en tidigare version! I Ubuntu 8.10 har jag kunnat installera Java utan problem av någon anledning.

$java -version ger följande
java version "1.6.0_18"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.8.1) (6b18-1.8.1-0ubuntu1)
OpenJDK Client VM (build 16.0-b13, mixed mode, sharing)
Versionen på filen jag laddat ner är 1.6.0_21 (jre-6u21-linux-i586.bin).

Någon som haft samma problem och lyckats lösa det eller har tips på var jag kan ha slarvat eller gjort fel. Jag har följt alla instruktioner från java.com slaviskt ett par gånger utan att få det att snurra...
Citera
2010-09-16, 11:53
Medlem
cannaBes avatar
Finns det inte i programcentralen? Testa att sök där. Tror dock att Java redan är installerat och att du inte behöver installera någon ny version så länge du inte har problem med den versionen du har.

Jag har inte installerat Java manuellt och jag kör javaprogram på Ubuntu 10.04 out of the box.
Citera
2010-09-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Har problem med att installera Java i Ubuntu, jag har nyligen blåst datorn och kört in Ubuntu 10.04. Jag laddar ner senaste (?) versionen från java.com och installerar. Jag får ett meddelande om att jag kör en tidigare version! I Ubuntu 8.10 har jag kunnat installera Java utan problem av någon anledning.

$java -version ger följande
java version "1.6.0_18"
OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.8.1) (6b18-1.8.1-0ubuntu1)
OpenJDK Client VM (build 16.0-b13, mixed mode, sharing)
Versionen på filen jag laddat ner är 1.6.0_21 (jre-6u21-linux-i586.bin).

Någon som haft samma problem och lyckats lösa det eller har tips på var jag kan ha slarvat eller gjort fel. Jag har följt alla instruktioner från java.com slaviskt ett par gånger utan att få det att snurra...
version 6_20 ska ligga i partner-repositoryn. har du inte lagt till den är det bara att bocka i på "programkällor".
Citera
2010-09-17, 01:03
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Har testa detta ett par gånger, med ett par föärsök av manuell installation där emellan!

Problemet är fortfarande kvar, jag får 'application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_18' som senaste version och det är inte tillräkligt för att kunna köra vissa Java applikationer som jag måste köra (främst poker klienter)
Citera
2010-09-17, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Har testa detta ett par gånger, med ett par föärsök av manuell installation där emellan!

Problemet är fortfarande kvar, jag får 'application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_18' som senaste version och det är inte tillräkligt för att kunna köra vissa Java applikationer som jag måste köra (främst poker klienter)
Kod:
~$ java -version
java version "1.6.0_20"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_20-b02)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 16.3-b01, mixed mode)
ubuntu, 10.04. senaste javapaketet.
varför försöker du installera manuellt?

det låter iaf som om du har openjdk installerat. ta bort det. gör sen om installationen. gör rätt.
(rekommenderar "sudo apt-get install sun-java6-plugin" som borde installera plugin + beroenden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in