2010-09-15, 14:30
Medlem
Fader Jacks avatar
Vad är en säker temp för sånthär kött?

Tänkte göra köttfärslimpa och har 400gram med blandfärs (50/50 gris/nöt) men man undrar ju om den måste göras tills den blir allt för torr för att vara säker att äta om man inte kör rent nötkött som blir säkrare vid lägre temperaturer.
Citera
2010-09-15, 14:33
Medlem
AngelAvGlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Vad är en säker temp för sånthär kött?

Tänkte göra köttfärslimpa och har 400gram med blandfärs (50/50 gris/nöt) men man undrar ju om den måste göras tills den blir allt för torr för att vara säker att äta om man inte kör rent nötkött som blir säkrare vid lägre temperaturer.

Min polare käkar rå fläskfärs. när hon gör biffar/köttbullar när hon smakar av o har gjort i flera år, Jag skulle dock aldrig göra det, men hon har inte blivit sjuk. så så farligt kan det ju inte vara
Citera
2010-09-15, 15:49
Medlem
Cantorass avatar
Ingen större skillnad jämfört med nöt, ~50 borde vara ok ur säkerhetssynpunkt. Däremot blir den nog inte så god vid den temperaturen, grisfärsen är normalt fetare och tål mer uppvärmning - du vill smälta fettet - risken att det blir torrt är liten.
Citera
2010-09-16, 09:07
Medlem
Fader Jacks avatar
Det blev jävla gott, lade också bacon ovanpå köttfärslimpan. Serverades tillsammans med klassisk american "mac & cheese", hittade riktig cheddar till bra pris så jag måste pröva att göra denna klassiska amerikanska rätt igår. Fans gott...

Ganska lätt recept, koka upp makaroner, släng i form. Häll över bechamelsås som du blandat in cheddar i före så det blivit en ostsås. In i ugnen på 200 tills ytan är sådär fint gyllenbrun.

Tillägg:

Köttfärslimpan bestod av:
-400g blandfärs
-1 lök
-1 stor morot
-1 ägg
-Skorpmjöl + lite havreflingor
-Worchestershiresås
-Salt, peppar, kummin och malen koriander. Cirka en tesked av varje.

Hacka löken och morötterna riktigt fint, jag pulsade dem i mixern för bästa effekt. I med kryddorna, ägget och skorpmjölet och havreflingorna, du får bestämma hur mycket du tycker är bra, sen lite worchestershire, igen upp till dig hur mycket. Rör om och forma till limpa. Lägg bacon ovanpå om du vill, in i ugnen, hade nog denna i nästan 50 minuter på 200.
Senast redigerad av Fader Jack 2010-09-16 kl. 09:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in