2010-09-15, 00:33
Medlem
pysokats avatar
Hej!

Igår blev jag så jävla arg att jag dunkade näven i min laptop. Då började Windows lagga och sen vill det inte starta. Det går att boota datorn och den kommer även in i Windows, dock börjar det lagga när "startraden" eller vad det nu kan kallas kommer fram. Dvs jag ser klockan, startknappen och mina quickstartikoner. Sen kan jag röra muspekaren men den laggar också. Bakgrunden och ikonerna kan jag inte se, där är det i princip bara svart. Ibland blinkar bakgrunden fram.

Jag har kört chkdsk /r /f med ett bootminne och där sägs det att "Det går inte att läsa filpostsegmentet XXXXXX" och den verkar inte reparera något direkt. Har även kört Startup Repair från Recovery Console eller vad den kallas i Vistas boot.

Jag har kört bootrec.exe /fixmbr och /fixboot men det verkar inte lösa saken även om det står att dessa genomförts.

Har skruvat isär datorn och kollat kontakter osv och det verkar vara intakt det jag ser iaf. Slaget landade i princip på platsen för PC-card och lite över minneskortsläsaren men i övrigt verkar det där under inte finns några viktiga komponenter. Antagligen har hårddisken hoppat till och skadats.

Det positiva är att jag verkar kunna komma åt samtliga filer på hårddisken via CMD när jag bootar från mitt USB, så filerna verkar iaf kunna gå att göra en backup på. Förhoppningsvis iaf.

Finns det några andra tips eller någon annan som haft det här problemet?

(och ja, jag är ångerfull )
Senast redigerad av pysokat 2010-09-15 kl. 00:46.
Citera
2010-09-15, 00:45
Medlem
pysokats avatar
Nu efter att ha väntat ännu längre verkar faktiskt skrivbordet och ikonerna också komma fram. Men datorn går Extremt segt och jag kan knappast markera några ikoner utan att det tar ett par minuter.

Att få fram själva skrivbordsbakgrunden och ikonerna tog i sig ca 15 minuter efter att startraden kommit fram.
Citera
2010-09-15, 00:48
Medlem
Jonny666s avatar
Arbetar disken när den försöker ladda in allt? testa och formatera, blir det inte bättre så är det troligtvis disken som tagit stryk efter smällen kan vara minnena också men mycket beror på hur disken låter...
Citera
2010-09-15, 00:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Köp ny hårddisk då den har fått skadade sektorer.

En laptop är VÄLDIGT slagtålig när den är avslagen.
En laptop är VÄLDIGT ömtålig när den är i drift. Det räcker med att stänga igen locket lite slarvigt så kan man få skadade sektorer.
Citera
2010-09-15, 01:01
Medlem
pysokats avatar
Minnes verkar vara OK, har kört timtals tester på det inatt och allt verkar check där. Är ju trots allt helt fasta komponenter.

Hasenfrasen: Du vet ingenting annat som skulle kunna radera de skadade sektorerna eller försöka reparera det bättre än chkdsk och det jag nämnt?

Antagligen får jag väl ge mig av till affärn imorgon och handla mig en ny. Det är dock lite synd för jag är i Argentina och här är elektronik inte särskilt billigt :-)
Citera
2010-09-15, 01:12
Medlem
Jonny666s avatar
Testa att formatera disken innan du köper en ny...
Citera
2010-09-15, 01:17
Medlem
pysokats avatar
666, jag får väl göra det även om det är det sista jag vill. Ska testa och köpa mig ett kabinett först och se om jag kan göra en backup på det viktigaste innan. Eller om jag kanske kan kopiera allt i cmd till någon lös disk om jag får tag på en. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in