• 1
  • 2
2010-09-14, 19:50
Medlem
Har precis fått reda på att jag inte får någon löneökning efter företagets lönerevision. I stort sett alla på företaget som inte var nyanställda fick minst den avtalat ökningen på någon procent. Jag är inte nyanställd och argumentet mot varför jag inte fick den avtalade höjningen var att jag redan fått lönehöjning detta året.
Det stämmer men den höjningen kom enbart för att jag bytte tjänst till en betydligt mer krävande och ansvarsfull.

Jag tycker de låter som ett trick för att slippa höja min lön igen. Har jag rätt till den avtalade ökningen även fast jag redan fått en höjning iår?
Citera
2010-09-14, 20:00
Medlem
nelly2s avatar
vet inte hur ni har det på ditt jobb men hade det varit samma situation för mig på mitt jobb så skulle jag inte fått någon höjning förns nästa år/höjning. vi har iaf så att om man får en ny befattning lr tjänst så måste man ha utfört den ett helt år innan man kan utvärdera/löneförhandla för just den befattningen/tjänsten.

är trött som en gnu så kanske skriver lite kasst =)

Edit: däremot så tror jag att du har rätt i att få den generella ökningen som alla får, dock inte någon ökning för individuell prestation. men som sagt jag kan bara tala för hur vi har det på vårat jobb
Senast redigerad av nelly2 2010-09-14 kl. 20:03.
Citera
2010-09-14, 20:15
Medlem
Precis, de är den generella ökningen jag tycker jag borde få.
Citera
2010-09-14, 20:43
Medlem
0 kronor är också ett bud. Per automatik har man inte rätt till någon allmän löneförhöjning. Ibland har ju vissa fackförbund gjort i sitt löneavtal att alla får x procent eller alla får x antal kronor. Men i vanliga löneöversyner så behöver inte alla få någon löneökning.

Tar vi en arbetsplats så kanske man förhandlat fram att genomsnittet skall vara 3% löneökning. Räknar man om det till kronor så kan du få 0 kronor medan din kollega får 3000 kronor i löneökning. Snittet är då 3% och arbetsgivaren uppfyller då löneavtalet.

Det enda du kan göra är att byta arbetsgivare i stort sett.
Citera
2010-09-14, 20:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Precis, de är den generella ökningen jag tycker jag borde få.
När fick du den nya tjänsten? Många avtal skulle varit klara under första halvan av året, men denna avtalsrörelse har det dragit ut på tiden. Det är inte ovanligt att när man får en ny tjänst så brukar chefen säga "Jaha, du får XX kronor i lön och den får gälla till nästa år". Så skedde för mig för några år sedan när jag bytte tjänst då jag fick ha samma lön i ett år och ett kvartal ungefär. Men det borde förstås din chef ha berättat för dig när ni gjorde upp om villkoren.

Vidare, fundera lite över hur ansvarsfull är tjänsten, hur bra har du hunnit bli på ditt jobb och hur mycket tjänar man i genomsnitt på det jobbet och med din erfarenhet? Vilken löneutveckling finns och hur långt från din slutlön är du etc.?
Citera
2010-09-14, 20:55
Medlem
Citat:
Har precis fått reda på att jag inte får någon löneökning efter företagets lönerevision. I stort sett alla på företaget som inte var nyanställda fick minst den avtalat ökningen på någon procent. Jag är inte nyanställd och argumentet mot varför jag inte fick den avtalade höjningen var att jag redan fått lönehöjning detta året.
Det stämmer men den höjningen kom enbart för att jag bytte tjänst till en betydligt mer krävande och ansvarsfull.

Jag tycker de låter som ett trick för att slippa höja min lön igen. Har jag rätt till den avtalade ökningen även fast jag redan fått en höjning iår?

Du har ju förhandlat till dig en löneökning , varför skulle du då få del av den "automatiska"?
om du vill höjja din lön igen så får du väl åter begära det. Är du chef?,hur mycket mer än dina kollegor tjänar du i nuläget? Får du mindre lön nu än vad du hade fått om du fått denna ökning?

Någon här pratar om en slutlön , vad innebär det? Är det nån slags gräns på hur mycket man kan få i lön? För det låter ju helt sjukt.
Citera
2010-09-14, 20:56
Medlem
Facket och företaget har förhandlat fram någon procent och det är den jag tycker jag borde få. Att få mer än den hade jag inte räknat med då de tidigt flaggade för lite sämre lönsamhet osv.

Den nya tjänsten fick jag i januari iår. När jag förhandlade nya lönen så sa min dåvarande chef att jag givetvis fick vara med på årets lönerevision men efter det har jag bytt chef och nu finns det ju inte på papper så det är inte värt så mycket.

Jag är fullt nöjd med min lön som den är nu och jag är nog överbetald om man ser till genomsnittet i min roll med min erfarenhet och kompetens. Så de handlar mest om att jag inte vill att företaget ska göra en "fuling" då de skett liknande grejer upprepade gånger.
Citera
2010-09-14, 21:11
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Någon här pratar om en slutlön , vad innebär det? Är det nån slags gräns på hur mycket man kan få i lön? För det låter ju helt sjukt.
Kanske ett illa valt ord, men ungefär så här menar jag. När någon varit många år på sin tjänst och jobbet blir rutinmässig och man utvecklas inte lika mycket som under de första åren så kan heller inte löneutveckligen bli mellan fem och tio procent längre. Snarare får man ingen reallöneökning utan får bara i stort sett täckning för inflationen. Det är väl vad man kan kalla slutlön.
Citera
2010-09-14, 21:13
Medlem
Jag är långt från slutlönen.
Citera
2010-09-14, 21:17
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag är fullt nöjd med min lön som den är nu och jag är nog överbetald om man ser till genomsnittet i min roll med min erfarenhet och kompetens. Så de handlar mest om att jag inte vill att företaget ska göra en "fuling" då de skett liknande grejer upprepade gånger.
Om du är överbetald, hur kan du då tycka att din chef gör en "fuling"? Mitt råd är att du testar ditt marknadsvärde genom att söka nytt jobb. Om din chef tycker att du gör ett så pass bra jobb att han/hon inte vill avvara dig (eller rekrytera någon ny) finns det i regel pengar att ta fram. Jag fick själv en bra löneökning i år för att andra företag visat sitt intresse. Min chef sa att det är inga problem att skaka fram pengar för att få behålla personer som får erbjudanden från andra företag.
Citera
2010-09-14, 21:25
Medlem
Som jag sa så är de inte lönen som är problemet. Har ingen önskan att byta jobb heller även fast de trillar ner erbjudanden från och till. Jag vill bara få ett svar om de gör en "fuling" eller om jag har rätt till den ökningen som är förhandlad med facket. Har hänt mig och flera andra att de lovas saker som inte hålls felaktig info "glömda" bonusar mm. Därför vill jag bara ha de svart på vitt om de nu är så att dom försöker skylla på min tidigare höjning.
Citera
2010-09-14, 21:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Som jag sa så är de inte lönen som är problemet. Har ingen önskan att byta jobb heller även fast de trillar ner erbjudanden från och till. Jag vill bara få ett svar om de gör en "fuling" eller om jag har rätt till den ökningen som är förhandlad med facket. Har hänt mig och flera andra att de lovas saker som inte hålls felaktig info "glömda" bonusar mm. Därför vill jag bara ha de svart på vitt om de nu är så att dom försöker skylla på min tidigare höjning.
Om jag förstått dig rätt så har facket och företaget (eller arbetsgivarorganisationen) förhandlat fram ett avtal som innehåller en minsta löneökning på någon procent? Det betyder att alla har rätt till minst en procents (eller så) löneökning och om inget särskilt gjorts upp när du fick din nya tjänst om att du inte ska få någon löneökning under årets lönerevision så ska du ha den där minsta löneökningen som alla har rätt till. Är du medlem i facket? Du kan få hjälp av facket att förhandla med din arbetsgivare (kan det röra sig om 250 - 300 kronor?), men ett tips kan vara att ta det lite lugnt nu. Du säger att du har långt kvar till din slutlön. Det betyder att du kan räkna med ganska goda löneökningar de närmaste åren om du sköter dina kort rätt, jobbar på bra och ser till att vara betydelsefull för företaget. Att vara principfast i det här läget kan slå tillbaka, men som sagt, det troliga är att du har rätt till löneökningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in