Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-09-19, 14:16
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Så när du säger att "jobbskatteavdraget låser in människor i utanförskap" så menar du absolut inte vad du säger, utan du menar istället att "det finns effektivare sätt att bryta utanförskapet". Har jag förstått dig rätt då?

Kan du se att det är en rätt väsentligt stor skillnad på dina två uttalanden?

I en värld där reformutrymmet är begränsat så tycker jag att jobbskatteavdraget låser in människor i utanförskap. 80 miljarder satsas på att personer som inte befinner sig i utanförskap kanske kan fås att arbeta mera, sen kan dom motivera det med:

”Fortsatt sänkta inkomstskatter, för framförallt låg- och medelinkomsttagare, är därtill ett av de mest verkningsfulla verktygen för att minska utanförskapet och öka den varaktiga sysselsättningen. Jobbskatteavdraget motverkar att arbetslösheten biter sig fast.” så bäst de vill.
Citera
2010-09-20, 05:38
  #50
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vladdrac
I en värld där reformutrymmet är begränsat så tycker jag att jobbskatteavdraget låser in människor i utanförskap.
Jag förstår. Så med samma logik benämner du alltså en satsning på skolan som "en klar försämring av vården"?

Kom igen nu vladdrac. Du blev påkommen med att släppa en kraftig groda. Du blev påkommen med att kraftigt förvränga rapportens slutsats. Du blev påkommen med att uttala dig kraftigt motsägelsefullt. Det var ett gulligt försök till slingring du just gjorde, men du erhåller så mycket mer respekt om du faktiskt bara rakt av erkänner att du uttalat dig felaktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av vladdrac
...givet den SNS utvärdering av jobbskatteavdraget vilket visade att det låser in människor i utanförskap...
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Låser jobbskatteavdraget in människor i utanförskap?
Citat:
Ursprungligen postat av vladdrac
Nja, mer att pengarna skulle kunna användas effektivare för att bryta utanförskapet.
Citera
2010-09-20, 08:26
  #51
Avstängd
Det är MP jobbpolitik att sänka löner

Bevis

http://www.dn.se/debatt/regeringspar...rbeta-1.899853

1 år senare har vi nu genom detta flera exempel med lönedumpningar

Bla polska byggarbetare i Skåne! Och lettiska gästarbetare UG tagit upp! Detta är MP ansvarig för!
Citera
2010-09-21, 18:32
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Jag förstår. Så med samma logik benämner du alltså en satsning på skolan som "en klar försämring av vården"?

Kom igen nu vladdrac. Du blev påkommen med att släppa en kraftig groda. Du blev påkommen med att kraftigt förvränga rapportens slutsats. Du blev påkommen med att uttala dig kraftigt motsägelsefullt. Det var ett gulligt försök till slingring du just gjorde, men du erhåller så mycket mer respekt om du faktiskt bara rakt av erkänner att du uttalat dig felaktigt.

Trots man vet att jobbskatteavdraget i sin nuvarande konstruktion inte är ett verktyg för att komma åt utanförskapet, utan är en mer generell åtgärd för att sänka skattenivån i ekonomin med 80 miljarder för att få svenskarna i allmänhet att arbeta lite mer, och för valmanskåren presentera det som den ekonomiska reform som skall bryta utanförskapet är naturligtvis att låsa in människor i utanförskap.
Citera
2010-09-21, 21:59
  #53
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vladdrac
Trots man vet att jobbskatteavdraget i sin nuvarande konstruktion inte är ett verktyg för att komma åt utanförskapet, utan är en mer generell åtgärd för att sänka skattenivån i ekonomin med 80 miljarder för att få svenskarna i allmänhet att arbeta lite mer, och för valmanskåren presentera det som den ekonomiska reform som skall bryta utanförskapet är naturligtvis att låsa in människor i utanförskap.
Nej. Det finns ingen logik i ditt uttalande. Vad du utifrån vad du säger kan hävda är att jobbskatteavdraget inte nämnvärt påverkar utanförskapet. Du kan absolut inte föra det resonemanget du gör och säga att det låser in människor i utanförskap.

Det finns inget kausalt samband mellan dina uttalanden. Det finns ingen logik. Jag upprepar min liknelse: Med samma logik du nu för benämner du alltså en satsning på skolan som "en klar försämring av vården"?

Vi behöver inte diskutera frågan längre då jag betvivlar att vi kommer någonvart. Men du drar uppenbarligen felaktiga slutsatser.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback