IceFrog gjorde allt så jävla bra. Han lyssnade på spelarna, och satte därefter ihop ett balanserat spel av tidigare DotA versioner - som sedan HoN och LoL helt enkelt kopierade då det var ett ortoligt vinnande koncept. IceFrog ÄR hela genren.
Jag anser fortfarande att DotA är det bättre av de tre då de andra helt enkelt saknar den äkta känslan, vilket förmodligen också är anledningen till att de flesta proffs stannat i DotA. DotA har heller aldrig stannat i utvecklingen, och nya turneringar ploppar fortfarande upp med härliga prissummor (nu senast iom
http://www.darer.com).
Det enda som håller DotA tillbaks är givetvis begränsningarna i WC3-motorn, men med Valve bakom sig och en fristående klient är jag helt övertygad om att IceFrog äntligen kan lösa dessa problem. Han har alltid lyssnat på spelarna i första hand. DotA 2 kommer bli sjukt bra, frågan är hur många inom varje community som kommer gå över. Gissningsvis större delen av DotA-scenen (även om det kanske blir lite fördröjt likt SC:BW->SC2) och de som spelar HoN och LoL för begränsningarnas skull.
Sedan hur många som stannar där beror självklart på hur IceFrog lyckas. Jag har dock svårt att se hur han ska kunna misslyckas, och som vi alla vet är han sjukt noga innan han släpper nytt.