Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Nu har du missförstått vad en försvarsmakt är förnått... den är inte till för att gamla tanter i hatt ska kunna titta på museiföreställningar eller för att turister ska skratta åt clowner på slottet! Titta på det här o känn dig stolt:
http://www.youtube.com/watch?v=SWFrWecOPWQ
Om nu det här tramset är så lönsam för Stocholms stad så kan staden bekosta högvakten helt själv, eller hur?
Vad kostar en anställd lifbataljon och en strf90 pluton -- jasså, du vet inte?
Jag tror det är fröken Lindquist som har missförstått uppgiften. Soldater på Livkomp är
absolut inte "clowner på slottet" som du fint uttrycker det. Visst finns det folk som passar mindre bra för ceremoniella uppgifter, exempelvis mannen i videon du länkar till. Det är tråkigt att se dessa personer förstör ett annars välförtjänt rykte som omväldar högvakten.
Eftersom fröken Lindquist inte har en helhetsbild av Försvarsmaktens många förbands uppgifter tar jag mig friheten att citera vad
Försvarsmakten säger om Livkompaniet:
Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsmakten
Idag består Livkompaniet av frivilliga soldater med inriktning mot lätt mekaniserad strid. I och med övergången till insatsförsvar blir Livkompaniet en del av en ny enhet som kommer att inriktas mot statsceremoniell tjänst och bevakningsuppgifter där bland annat bevakning av de kungliga slotten ingår. Livkompaniet skall genomföra högvakter till fots.
Ni påstår att Stockholm stad borde bekosta soldater själva? Aj aj, sist jag kollade var Försvarsmakten en statlig myndighet och därmed statligt finansierad. Det kanske egentligen ligger till så att fröken Lindquists anser att varje stad skall bekosta sitt försvar själv? Att ett förband genererar pengar till statskassan är verkligen inte negativt. Förbandet kan även användas för krigstida uppgifter, det tvivlar jag inte en sekund på.
Slår du ut kostnaderna per anställd i Livbataljon jämfört med ett mekaniserat skytteförband så märker du snart vilken typ av bataljon som kostar mest. Tänk på att drivmedel är dyrt nuförtiden. Vem vet, kanske kan det bero på Kyotoavtalet som togs fram i framgångslandet Japan.