2010-09-18, 10:06
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
hur menar du?

Det kommer finnas en Livskvadron (ej att förväxla med den gamla Livskvadron) och Livbataljon som kommer stå för bevakning och högvakt. Kolla Livgardets hemsida
Citera
2010-09-18, 13:45
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
Då skall man hålla sig låååångt borta därifrån då =)

Det är lugnt. Du blir förmodligen inte antagen där iaf. så oroa dig inte.

Lifbataljon (insats- och bevakningsförband) skall sköta majoriteten av alla högvaktsuppdrag. Vissa andra förband kommer rotera de få dagar om året som blir över. Hemvärnet kommer säkert sköta en del högvakt även i fortsättningen, så man kan nog vara lugnt förvissad om att varken Säk.bataljonen, MP eller något annat funktionsförband kommer göra någon högvaktsjänst.
Citera
2010-09-20, 08:22
Medlem
Vad är det för sargade individer som söker sig till Livbataljon vetandes att de ska göra högvakt de närmaste åren dag in och dag ut?
Citera
2010-09-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Nu har du missförstått vad en försvarsmakt är förnått... den är inte till för att gamla tanter i hatt ska kunna titta på museiföreställningar eller för att turister ska skratta åt clowner på slottet! Titta på det här o känn dig stolt: http://www.youtube.com/watch?v=SWFrWecOPWQ

Om nu det här tramset är så lönsam för Stocholms stad så kan staden bekosta högvakten helt själv, eller hur?

Vad kostar en anställd lifbataljon och en strf90 pluton -- jasså, du vet inte?

Jag tror det är fröken Lindquist som har missförstått uppgiften. Soldater på Livkomp är absolut inte "clowner på slottet" som du fint uttrycker det. Visst finns det folk som passar mindre bra för ceremoniella uppgifter, exempelvis mannen i videon du länkar till. Det är tråkigt att se dessa personer förstör ett annars välförtjänt rykte som omväldar högvakten.

Eftersom fröken Lindquist inte har en helhetsbild av Försvarsmaktens många förbands uppgifter tar jag mig friheten att citera vad Försvarsmakten säger om Livkompaniet:
Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsmakten
Idag består Livkompaniet av frivilliga soldater med inriktning mot lätt mekaniserad strid. I och med övergången till insatsförsvar blir Livkompaniet en del av en ny enhet som kommer att inriktas mot statsceremoniell tjänst och bevakningsuppgifter där bland annat bevakning av de kungliga slotten ingår. Livkompaniet skall genomföra högvakter till fots.

Ni påstår att Stockholm stad borde bekosta soldater själva? Aj aj, sist jag kollade var Försvarsmakten en statlig myndighet och därmed statligt finansierad. Det kanske egentligen ligger till så att fröken Lindquists anser att varje stad skall bekosta sitt försvar själv? Att ett förband genererar pengar till statskassan är verkligen inte negativt. Förbandet kan även användas för krigstida uppgifter, det tvivlar jag inte en sekund på.

Slår du ut kostnaderna per anställd i Livbataljon jämfört med ett mekaniserat skytteförband så märker du snart vilken typ av bataljon som kostar mest. Tänk på att drivmedel är dyrt nuförtiden. Vem vet, kanske kan det bero på Kyotoavtalet som togs fram i framgångslandet Japan.
Senast redigerad av Patron_ 2010-09-20 kl. 18:10.
Citera
2010-09-21, 10:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Och att en överste inte gillade högvakten är alltså orsaken till att du tycker att ALLA inte gillar den?

Min erfarenhet är också att regementscheferna och de övriga befälen inte var överdrivet förtjusta att skicka sina soldater till högvakt. Anledningen var främst den korta utbildningstiden för de värnpliktiga, man hade bara 7,5 mån på sig för de flesta soldater att göra dem hyfsat krigsdugliga (sk nivå B) och ett mindre antal befälselever som hade 10-15 mån GU. Med inkörning som paradexercis, transport mm så var det ett par veckor som ramlade bort på vad de betraktade som turisttjänst.
Men det stämmer inte att bara livkompanierna gjorde högvakt, jag har träffat flera äldre arbetskamrater som gjorde högvakt som f-skalle, dvs sluskmenig.
Citera
2010-09-21, 10:35
Medlem
MalinLindquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Min erfarenhet är också att regementscheferna och de övriga befälen inte var överdrivet förtjusta att skicka sina soldater till högvakt. Anledningen var främst den korta utbildningstiden för de värnpliktiga, man hade bara 7,5 mån på sig för de flesta soldater att göra dem hyfsat krigsdugliga (sk nivå B) och ett mindre antal befälselever som hade 10-15 mån GU. Med inkörning som paradexercis, transport mm så var det ett par veckor som ramlade bort på vad de betraktade som turisttjänst.
Men det stämmer inte att bara livkompanierna gjorde högvakt, jag har träffat flera äldre arbetskamrater som gjorde högvakt som f-skalle, dvs sluskmenig.
kan ha varit soldater vid I1 och K4 där alla gjorde högvakt under 80 talet. Norrlandsregementera I20, I19 och I5 lät bara sina livkompanier delta under 80 talet, enligt vad jag känner till.
Citera
2010-09-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ja just det, Sverige och Finland är samma land som är tillfälligt uppdelad i öst och väst. Armens uniformer m/ä har en knappt oknäppt tills uppdelningen upphör. Jag är kvinna!
Tackar för information att du är kvinna, men då måste jag fråga om ditt tidigare påstående om att du var bög. Är du flata eller normal?

Sedan när det gäller "Finlands sak är vår" så var det en smart politisk ordlek av en jurist. Man accepterade alltså delningen av Sverige och Finland med förbehållet att man kunde acceptera vissa landavträdelser i Finland medan man när det gäller befolkningen och andra "saker" ansåg att dessa var lika svenska som svenska befolkning och svenska saker. (traditionellt har man i Sverige alltid skilt på fast, orubblig egendom och saker, i privat terminologi skiljer man även personer medan i en stats begreppsvärld är även personer saker). Så "Finlands sak är vår" betyder mycket men inte riktigt så mycket som du säger.
Citera
2010-09-21, 10:51
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslock
Du vet att Livgardet även kommer att ha en Mekaniserad bataljon va?
Det andra tänker jag inte ens svara på.

Med all respekt för LG, en bataljon infanteri i lätt bepansrade hjulfordon (som man för övrigt inte ens inskaffat ännu) sorterar inte under benämningen "Mekaniserad bataljon" ens med den godaste av patriotiska viljor i någon FM någonstans.

För övrigt läste jag nyss att det "mekaniserade" 7. Manöverbataljon Lätt nu inte verkar sättas upp för annat än begränsad förmåga till SIB då enligt FMs info: "Förbandet kommer att ha ett "enklare" fordon för förflyttningar."
Senast redigerad av DaEzz 2010-09-21 kl. 10:58.
Citera
2010-09-21, 12:15
Medlem
Citat:
En värnpliktig mek. skytte bataljon har mycket små personalkostnader, inga PRIO kostnader och inga rekryteringskostnader. Emellertid, är Ni inne på rätt spår beträffande drivmedel för krigsförband. Krigsförbanden måste bli betydligt lättare och förflyttas mindre för att reducera beroended på drivmedel och då är lösnigen främst att förrådsställa brigader väster om Torne älv, att reducera antalet strf90 och Leopard, samt att öka pansarbrytade vapen och luftvärn.

En betydligt smartare lösning än nuvarande är att minska ned på värnplikten till 10.000 soldater. Att använda yrkesförsvaret till att bemanna fler juniora befälstjänster på exempelvis mekaniserade bataljoner och istället satsa på en värnplikt som avser att bemanna de mekaniserade bataljonerna med soldater. Efter värnpliktstjänstgöring erbjuds soldaterna anställning på bataljon och/eller vidareutbildning till de juniora befälstjänsterna. På så vis kan både rekryteringsproblem lösas och armens slagkraft öka betydligt.
Beroendet av drivmedel är inte en stor grej längre även om det kostar pengar. Leoparderna dricker inte lika mycket soppa som Centurionvagnarna, snarare är det underhåll, smörjning och allt annat som leder till stora kostnader.

Ett tredje alternativ är att införa värnplikt för andra förband än de som kan vara aktuella för FN-tjänstgöring. Dvs. Artilleri, luftvärn, pansar och liknande.
Citera
2010-09-21, 12:23
Medlem
Fieldleafs avatar
En åt helvete massa OT raderat så en jävla massa tillsägelser borde flyga ut. Är dock så jävla trött nu så det orkar jag inte göra ni får vara glada denna gång... Håll er till topic nu och inte diskutera etnicitet mm i denna tråd utan skapa en ny i I&I så får de ta skiten.

EDIT: vems fel all jävla OT var bryr jag mig inte om och huruvida SD är riksdagsmaterial lämnar jag till politik forumet och det gäller även er andra med. Tvinga mig inte radera mera OT nu för då blir det en tillsägelse direkt utan att passera gå.

/Mod
Senast redigerad av Fieldleaf 2010-09-21 kl. 13:54.
Citera
2010-09-21, 15:34
Avstängd
Citat:
kan ha varit soldater vid I1 och K4 där alla gjorde högvakt under 80 talet. Norrlandsregementera I20, I19 och I5 lät bara sina livkompanier delta under 80 talet, enligt vad jag känner till.

Det stämmer att den ena av dem var kiss- och bajsjägare på K4 men den andre var på S1.
Citera
2010-09-21, 16:14
Medlem
MalinLindquists avatar
Är diskussioner rörande högvakt. mekbat, försvar av Stockholm, och lifbat OT i den här tråden?
Senast redigerad av MalinLindquist 2010-09-21 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in