2010-09-14, 12:44
Bannlyst
ska flytta hem till min flickvän för att dra ner på kostnaderna då ja ligger på bidrag just nu och har lite små skulder man vill bli av me, då hennes mamma äger lägenheten har ja rätt till något bostadsbidrag utöver socialbidraget som ja kan betala till hennes mamma? måste hon skatta på dom pengarna isåfall?

tack i förhand till en ovetande
Citera
2010-09-14, 12:46
Medlem
du måste vara folkbokförd på den adressen. då kan du ansöka om bidrag
Citera
2010-09-14, 12:46
Medlem
Verdess avatar
Har ni ett andrahands kontrakt eller räknas ni som inneboende?
Citera
2010-09-14, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Har ni ett andrahands kontrakt eller räknas ni som inneboende?

inneboende tror ja, de är en lägenhet ovanför deras garage som e på tomten väldigt liten men bekväm
så hör ju till hennes hus
Citera
2010-09-14, 12:53
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnchoR
inneboende tror ja, de är en lägenhet ovanför deras garage som e på tomten väldigt liten men bekväm
så hör ju till hennes hus

Generellt så behöver man barn för att få bostadsbidrag som inneboende. Dock har jag hört att en riktigt god förklaring gav min kompis bostadsbidrag trots att han var utan barn.
Citera
2010-09-14, 12:57
Bannlyst
Citat:
Generellt så behöver man barn för att få bostadsbidrag som inneboende. Dock har jag hört att en riktigt god förklaring gav min kompis bostadsbidrag trots att han var utan barn.

går de inte att ja hyr garagelägenheten i andra hand för att hon ska få de lite bättre ställt än att ja ska bo snylta på henne gratis?
Citera
2010-09-14, 13:10
Medlem
Verdess avatar
Citat:
går de inte att ja hyr garagelägenheten i andra hand för att hon ska få de lite bättre ställt än att ja ska bo snylta på henne gratis?

Nja, de tycker att om du behöver pengar så ska du helst vända dig till kommunen för försörjningsstöd.
Citera
2010-09-14, 13:16
Bannlyst
Citat:
Nja, de tycker att om du behöver pengar så ska du helst vända dig till kommunen för försörjningsstöd.

tänkte utöver försörjningsstöd, mjölka lite cash, inte till mig utan till familjen inga moral tanter nu!!
e de i teorin möjligt?
Citera
2010-09-14, 14:36
Medlem
Verdess avatar
Citat:
tänkte utöver försörjningsstöd, mjölka lite cash, inte till mig utan till familjen inga moral tanter nu!!
e de i teorin möjligt?

Nej tyvärr är det inte möjligt. Jag har själv testat för 2-3 år sedan och fick ett ganska tydligt avslag haha
Citera
2010-09-14, 14:39
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
e de i teorin möjligt?

Om du får bostadsbidrag så får du mindre försörjningsstöd med samma summa då det räknas som inkomst.

Hur gammal är du? Om du är äldre än 29 så får du inte bostadsbidrag.
Citera
2010-09-14, 18:06
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Privatekonomi

//Mod
Citera
2010-09-18, 23:13
Medlem
tänk också på att du får inte pengarna utan förbehåll.

när du ansöker ska du uppskatta din inkomst under hela året. om du är arbetslös och skriver 0 kronor och uppfyller övriga krav kanske du får bidrag. men om du sedan får jobb så kan du behöva betala tillbaka pengarna i framtiden. tror gränsen går vid 77000:- årsinkomst 1 Jan - 31 DEC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in