2010-09-13, 22:32
Medlem
FinestSelections avatar
Tjena.

Jag är kass på allt som handlar om fotografi, speciellt de äldre modellerna som inte är digitalkameror.

Jag var inne i min garderob idag och hittade ett litet skrymsle i ena nedre hörnet där man kunde stoppa in handen och följa handen längs med ett rör. Var lite nyfiken på om man kunde känna nåt så jag grävde runt lite därinne. Kände något som låg löst och greppade det. Det visade sig vara en kamerarulle eller filmrulle beroende på hur man säger. Alltså en sån man hade i lite äldre kameror innan alla bytte till digitalkameror, en sån rulle som man brukar lämna in på framkallning.

Vi är ganska nya i huset så det är till 100% något som kommer från de förra ägarna, eller kanske till och med ägarna innan det. Skrymslet är inget ställe som man tappar ner något i, utan man måste medvetet stoppa in handen om man ska lägga något där. Detta gör mig ännu mer nyfiken på vad som finns på rullen då någon måste ha lagt den där för att ha velat gömma den. Dessutom råkar jag veta att den tidigare ägaren till rummet/garderoben var en 19-årig het brud (fantiserar lite om varför hon velat gömma några bilder)

Nu till varför jag skriver här. Kan man öppna den här rullen utan att den på något sätt förstörs? Och kan man se bilderna som ligger på den om man tex håller upp bilderna mot ljuset? Annars kanske jag måste lämna in den på framkallning.. Vad brukar det kosta i såna fall?

Rullen är lik denna bild jag hittade genom google: http://4.bp.blogspot.com/_u5Xf299ZYB...0/_MG_2517.jpg
2010-09-13, 22:34
Bannlyst
Öppna inte upp den! Lämna in den till framkallning, kostar runt hundringen.
Rapportera in sen! Annars jävlar får du hembesök.
2010-09-13, 22:35
Medlem
micaeles avatar
Vad du än gör, dra inte ut filmen! Den förstörs direkt om den exponeras för ljus.
Rätt väg är att skicka in den för framkallning (t.ex. http://www.extrafilm.se/photobag ), brukar inte kosta många pengar alls, och därefter se vad för roligt som fanns på den.

Glöm ej heller att dela med dig här när du fått hem bilderna! Är det som du tror (och hoppas!) sitter du på en guldgruva med fina bilder! Kanske utöva lite utpressning mot donnan ifråga?
Medlem
Holmertzs avatar
En vanlig rulle alltså! Hur många bilder är det på den? Om det framgår på själv rullen dvs.

Vad jag kommer ihåg från the good old times är att det kostade ca 145 kr (varierar såklart, men under 150-lappen)

Du bör INTE öppna den om du inte har ett mörkerrum!
Medlem
rotwars avatar
Haha spännande minst sagt!

Lämna in den för framkallning, kostar väl någon hundring max tror jag nuförtiden.
Medlem
Ogdens avatar
Jag tror att rullen förstörs om man utsätter den för ljus sådär. Lämna in den på framkallning, det kanske är något riktigt coolt på rullen Lär ju kosta ~100 kr.

Edit: Inte direkt etta på bollen här...
2010-09-13, 22:38
Medlem
FinestSelections avatar
Ok, ska definitivt inte öppna den. Tror det är 25 bilder på den, rätt snålt men rullen är ganska liten. Självklart ska jag rapportera här vad den innehåller Ska bara kolla upp priser för framkallning och ett bra ställe att lämna in den nära min bostad.
2010-09-13, 22:38
Medlem
He-Mans avatar
Ha inte för höga förhoppningar om att det är bilder på den 19-åriga bruden. Hon lär med största säkerhet aldrig fotograferat med en analog kamera.
2010-09-13, 22:39
Medlem
Vad jag vet måste du lämna in den på framkallning. Tror inte de är så dyrt
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamelFikus
Öppna inte upp den! Lämna in den till framkallning, kostar runt hundringen.
Rapportera in sen! Annars jävlar får du hembesök.
Ja! Lämna in rullen, få framkallningarna på cd-skiva, överför till datorn och vittja skörden med oss här på Flashback.
En nittonåring gömmer inte en filmrulle i ett skrymsle om den inte innehåller sexuellt laddat material - tänk på det!
Medlem
Nideckers avatar
känner mig som ett barn innan julafton, rapportera så fort du framkallat dom, är det något att ha, posta länk till bilderna om du lägger in dom på datorn

edit: med närmre eftertanke så kan ju rullen innehålla vad fan som helst eftersom den är medvetet gömd så är det ju någon som vill dölja något och hålla för sig själv.. det är precis som att hitta en konkret hemliget detta gör det hela ännu mer spännande!
Senast redigerad av Nidecker 2010-09-13 kl. 22:45.
2010-09-13, 22:40
Medlem
Du kan ju lämna in den i en fotobutik, ta en promenad på 30 min och sen hämta bilderna. Tar ingen tid alls.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in