Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-09-13, 21:49
Medlem
KchefenLs avatar
i lördags dog min käraste vän macbook 13 alu.. systerlänkarna var trasiga, nodträden tras en fruktansvärd känsla infann sig när jag hörde applecare killen säga. "det är kört, du får köpa ny hårddisk och börja om" idiot som jag är så hade jag inte gjort en enda backup någonsin under mina 2 år jag hade den. Ni som inte har gjort backup, gör det inte sen. NU!

Nu har mitt problem utvecklats så att jag har uppgraderat minnet, från 2 till 4 gb och satt i en ssd 160 istället. Så nu känns allt ganska så bra igen. Den gamla hårddisken ligger i ett kabinett och jag kan hämta enstaka filer och mappar, men jag kan inte kopiera allt...

Det jag har problem med nu är att hitta alla lösenord. dels sparade lösenord firefox (i den gamla hårddisken) vart hittar jag dem?

mina två emailkonton, vart i gamla hårddisken hittar jag alla inställningar för dem?
alternativt, kan jag synka mina emails FRÅN min iphone till datorn?

+ ssd, är det något jag bör tänka på? förutom att slänga den i golvet ibland..
Citera
2010-09-13, 21:55
Medlem
flipper1446s avatar
Dina sparade lösenord för Mail, Safri, generellt för operativsystemet osv ligger i /Användare/DinAnvändare/Bibliotek/Keychains/login.keychain

Firefox sparade lösenord ligger i profilmappen /Användare/DinAnvändare/Bibliotek/Application support/firefox/Profiles/DinProfil9812381239.default/
Citera
2010-09-13, 21:59
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Dina sparade lösenord för Mail, Safri, generellt för operativsystemet osv ligger i /Användare/DinAnvändare/Bibliotek/Keychains/login.keychain

Firefox sparade lösenord ligger i profilmappen /Användare/DinAnvändare/Bibliotek/Application support/firefox/Profiles/DinProfil9812381239.default/

åh tack och bock.

tar jag bara över de filerna och lägger dem på samma plats på nya disken?
Citera
2010-09-13, 22:20
Medlem
flipper1446s avatar
Nja, nyckelringen (keychain) importerar du lämpligtvis till din nya nyckelring. Starta Nyckelhanteraren i /Program/Verktygsprogram och tryck Cmd+Shift+I för att importera.

Firefox profil kan du nog kopiera över som den är. Kanske, jag vet faktiskt inte. Använder det inte.
Citera
2010-09-13, 22:31
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Nja, nyckelringen (keychain) importerar du lämpligtvis till din nya nyckelring. Starta Nyckelhanteraren i /Program/Verktygsprogram och tryck Cmd+Shift+I för att importera.

Firefox profil kan du nog kopiera över som den är. Kanske, jag vet faktiskt inte. Använder det inte.

login.keychain är inte klickbar?! ska den ha nån filändelse eller är det fel på filen måtro..
Citera
2010-09-13, 22:32
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
login.keychain är inte klickbar?! ska den ha nån filändelse eller är det fel på filen måtro..
Ok, dra den till programikonen för Nyckelhanteraren då. Kanske fungerar.
Citera
2010-09-13, 22:35
Medlem
KchefenLs avatar
en annan sak, vart ligger mina bilder på gamla hårddisken, jävla iphoto meckar till det, jag hittar dem helt enkelt inte. För att hitta dem måste jag starta iphoto, och där krashar. det

ja alltså vart ligger iphotos bildarkiv på en hårddisk?
Citera
2010-09-13, 22:42
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ok, dra den till programikonen för Nyckelhanteraren då. Kanske fungerar.
nix funkar inte..... wtf
Citera
2010-09-13, 22:43
Medlem
flipper1446s avatar
iPhoto-arkivet har du i mappen Bilder i din hemmamapp.
Citera
2010-09-13, 22:45
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
nix funkar inte..... wtf
Då är den nog korrupt.
Citera
2010-09-13, 22:50
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
iPhoto-arkivet har du i mappen Bilder i din hemmamapp.
inte riktigt så enkelt där har jag ett program som heter iphoto library. inte en mapp... det är de fysiska bilderna jag vill åt..

vill passa på att tacka de vänliga själar som lägger ner tid på mig

edit, vänliga själen! tack flipper1446!
Senast redigerad av KchefenL 2010-09-13 kl. 22:53.
Citera
2010-09-13, 22:56
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
inte riktigt så enkelt där har jag ett program som heter iphoto library. inte en mapp... det är de fysiska bilderna jag vill åt..
Det är ett "paket". Högerklicka på filen och välj Visa paketets innehåll. Sedan letar du upp en mapp som heter typ Originals.

Var så god
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in