2004-06-03, 00:20
Medlem
-jOE!s avatar
Bästa kebaben finns i Trollhättan/Vänersborg/Uddevalla.
Citera
2004-06-03, 00:36
Medlem
tonyhassans avatar
åter igen kebab betyder grillat.Det vi kallar kebab i Sverige kallas bland annat Shawarma/gyros/döner kebab osv utomlands..

men ordet kebab finns i persiska/hindi/arabiska/turkiska osv.. Ja förutom överallt där den finns nu...

i andra länder är "kebab" mer synonymt med spett...

"Bästa kebaben finns i Trollhättan/Vänersborg/Uddevalla." Mammas köttbullar är alltid bäst Min fru gillar kebaben från hemstaden bäst också hehe.

Kul att se hur folk lyser upp när dom berättar om kebaben/pizzan från hemstaden.. den är då alltid bäst
Citera
2004-06-03, 14:16
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Kebab betyder grillat kött. Det ska egentligen vara ihoppressat lammkött, så flintastek är inte kebab...
Kebab är vanligtvis oxkött eller annat nötkött, när det är lamm är det inte kebab, då är det Shawarma.

När det gäller kebabsås så vill jag VARNA alla för Chaplin på Östra farmvägen i Malmö...
dem lägger extra proteiner i kebabsåsen... figure it out
Citera
2004-06-03, 15:14
Medlem
När jag var i cypern för ett par år sedan hade de ingen sås alls i "kebaben", jättegott
Den rosa såsen finns på ett par utvalda pizzerior i sthlm, de flesta kebaberierna kör den vanliga sträva yoghurten med någon enstaka liten gurkbit i.
Citera
2004-06-04, 07:26
Medlem
DonVitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baghdad Bob
Eller gör det det? och då menar jag inte vitlökssås, utan sån där lite beigeaktig sås som är den milda varianten nästan överallt annars i sverige förutom i stockholm där dom ska vara speciella och ha äcklig tomatsås! nån som har tips på var jag kan få min kebabhunger stillad i stockholm utan den äckliga röda såsen?

Jag har också letat efter något ställe som serverar den beiga-rosa såsen/dressingen här i Stockholm, utan framgång.
Jag har inget emot vare sig röd eller vit sås, men på kebabpizzor är det verkligen brutalgott med just denna sås.

Citat:
hittade precis ett recept på nätet på "rosa" kebabsås, verkar som det kan stämma...
Det låter intressant, om inte annat går det att hitta något som heter Rydbergs Orientdressing på välsorterade butiker. Den är inte riktigt vad jag letat efter, men funkar ganska ok.
Citera
2004-06-04, 08:50
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aziraphale
Kebab betyder väl bara "kött"? Fast när vi till vardags pratar om kebab så menas den där köttklumpen som man skär strimlor av, eller kött liknande detta. Dönerkebab kallas väl det, eller blandar jag ihop?

Dönerkebab trodde jag att det hette när man blandade bröd tillsammans med köttet, det gäller i Turkiet i alla fall (tror jag).
Citera
2004-06-04, 14:00
Medlem
Aziraphales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Dönerkebab trodde jag att det hette när man blandade bröd tillsammans med köttet, det gäller i Turkiet i alla fall (tror jag).

Möjligt. Någon får springa ner till sin lokala turk på kvarterspizzerian och be han reda ut begreppen åt oss.
Citera
2004-06-04, 14:31
Bannlyst
Citat:
Eller gör det det? och då menar jag inte vitlökssås, utan sån där lite beigeaktig sås som är den milda varianten nästan överallt annars i sverige förutom i stockholm där dom ska vara speciella och ha äcklig tomatsås! nån som har tips på var jag kan få min kebabhunger stillad i stockholm utan den äckliga röda såsen?

finns i aspudden. styrbjörnvägen eller nåt sånt. billigt och gott.
Citera
2004-06-04, 17:03
Medlem
kokaloos avatar
det är bara att fråga om dom har "orientalisksås"det är så som den ROSA KEBABSÅSEN HETER!!!!...finns i alla förorter till sthlm...
Citera
2004-06-04, 17:16
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Som jag har fattat det efter att ha pratat med ett par tyskar så betyder döner kort och gott kebab. Så att säga dönerkebab (vilket de ofta gör i tyskland) är som att säga kebabkebab.
Citera
2004-06-05, 17:09
Medlem
irrblosss avatar
Jag ska göra ett experiment idag tänkte jag. Har lite olika vitlökssåser (typ Felix, Hela) som jag tänkte blanda lite cayennepeppar och/eller sambal oelek i. Tror det kan funka eftersom de flesta vitlökssåser man köper är majonnäsbaserade. Att det sedan blir vitlökssmak på den "rosa" kebabsåsen tror jag bara blir gott... Återkommer med rapport...
Citera
2004-06-05, 17:45
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag ska göra ett experiment idag tänkte jag. Har lite olika vitlökssåser (typ Felix, Hela) som jag tänkte blanda lite cayennepeppar och/eller sambal oelek i. Tror det kan funka eftersom de flesta vitlökssåser man köper är majonnäsbaserade. Att det sedan blir vitlökssmak på den "rosa" kebabsåsen tror jag bara blir gott... Återkommer med rapport...

Den rosa såsen som ni talar så mycket om jag vet inte hur den smakar osv eftersom jag inte har stött på den tidigare men här kommer ett tips på en sås som jag brukar göra själv.

Allt är höftat därför kan jag inte ge de olika mängderna

2½ dl Gräddfil
Chiliketchup ett par rejäla sprut tills den blir lite rosa färgad
Hotsauce eller tabasco
vitlök i egen önskad mängd, föredrar färsk inte pulver

Denna sås brukar alltid gå åt vid grillfester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in