2010-09-13, 19:38
Medlem
Jag har en Lenovo S12 laptop och på dennas tangentbord så finns det mediaknappar (play/pause, stop, next, prev) som man kan styra mediaspelare som spotify och winamp med.

Det fungerar bra förutom att varje gång jag trycker på "play/pause" så startas windows media player, ett program som jag aldrig använder. Hur gör jag för att stoppa WMP från att köras då jag trycker på knappen? Jag har googlat etc men inte hittat något.

Tack på förhand.
Citera
2010-09-13, 20:52
Medlem
Core-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trains
Jag har en Lenovo S12 laptop... finns det mediaknappar... varje gång jag trycker på "play/pause" så startas windows media player... har googlat etc men inte hittat något...

Har ingen Lenovo själv, hade samma problem på Acern då jag i misstag slarvat bort programmet, där hette det Launch Manager, och på vissa Acer modeller sparas de också i regedit i software under programnamnet.

Men enligt Lenovos användningsguide borde du hitta programmet du ändrar Media knapparna på enligt: Start → All Programs → Lenovo → Energy Management → Self-defined
program setting.

EDIT: Finns ingen sådan mapp kanske du kan leta efter programmet Energy Management.
Senast redigerad av Core- 2010-09-13 kl. 21:03.
Citera
2010-09-14, 01:39
Medlem
Det enda som jag kunde ställa in där är vad som händer då man trycker på "Quick Start"-knappen.

Men jag testade och söka i regedit och hittade denna filuren: HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Keyboard\Na tive Media Players\WMP

ändrade den till att peka på winamp istället men fungerar inte...

Jag testar att starta om och ser om det hjälper.

Edit: Nej, det fungerar fortfarande inte.

Kanske ska man göra en ny "mapp", som heter winamp istället för den som heter WMP? Men jag måste väl troligen ställa om något någonstans också...?
Senast redigerad av Trains 2010-09-14 kl. 01:52.
Citera
2010-09-14, 13:31
Medlem
Core-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trains
Det enda som jag kunde ställa in där är vad som händer då man trycker på "Quick Start"-knappen.

Men jag testade och söka i regedit och hittade denna filuren: HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Keyboard\Na tive Media Players\WMP

ändrade den till att peka på winamp istället men fungerar inte...

Jag testar att starta om och ser om det hjälper.

Edit: Nej, det fungerar fortfarande inte.

Kanske ska man göra en ny "mapp", som heter winamp istället för den som heter WMP? Men jag måste väl troligen ställa om något någonstans också...?

Är inte så påläst om Regedit så ja vågar inte säga nåt om saken, är nog mer innehållet i mappen som spelar roll dock.

Har jag nästan slut på idéer, om det inte hjälper med att ändra Winamp till 'Default media player'.
Det finns via Start → Control Panel → Programs → Default Programs → Set program access and computer defaults.

Eller så testa med AutoHotkey så får du ju göra vad du vill med alla knappar om du så vill.
Senast redigerad av Core- 2010-09-14 kl. 13:33.
Citera
2010-09-16, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core-
Har jag nästan slut på idéer, om det inte hjälper med att ändra Winamp till 'Default media player'.
Det finns via Start → Control Panel → Programs → Default Programs → Set program access and computer defaults.
Testade men det verkar inte fungera. Den byter tillbaka till "Använd aktuell mediaspelare" hela tiden dock.

Så jag gjorde det med AutoHotkey.

Tack för hjälpen.

Kod om någon är intresserad:
Kod:
Media_Play_Pause:: 
SendMessage, 0x400,0,104,,ahk_class Winamp v1.x 
if errorlevel = 0 
{ 
SendMessage, 0x111,40045,,,ahk_class Winamp v1.x 
} 

else 
{