2010-09-13, 17:19
Medlem
Hejsan.

Har precis varit ute och lekt med min dotter, när jag kommer in inser jag att datorn inte längre hittar min USB disk, de låter som den kopplas i och ur sen händer inget, eller jo, ja får upp en skärm med att drivrutinerna inte känns igen, ibland även att disken måste formateras innan jag kan använda den, då detta är en fullsmockad disk på 1TB filer så vill jag verkligen inte detta då den innehåller alla mina backups, kort på barn (mitt såklart), musik, filmer, spel mm mm.

Det konstiga är dock följande.
Efter att nu ha varit ute hade jag lite klent med batteri på min iphone så kopplar i den i datorn för att ladda den. Då märker jag att inte itunes kan ansluta min mobil...... jag har provat olika USB portar för både tele samt HDD men ingen lycka.

Vad beror detta på må tro?
Ska jah chansa att formatera hela datorn och hoppas det blir bättre då eller?
Citera
2010-09-13, 17:48
Medlem
zimon5s avatar
prova på en annan dator om du kan för att se om det är fel på usb disken
Citera
2010-09-13, 17:54
Medlem
Gör det för jag tar hellre ett fel i Windows än trasiga prylar/kablar. Det är i alla fall gratis, går snabbare än att vänta på en magisk lösning och färre ställen att leta efter felet om det var något annta.

Ta bort din externa bara så att du inte råka formatera den av i misstag. Det är inte formatera som är farligt för du kan få tillbaka grejer även då. Det viktigaste är att INTE lägga in nya saker på disken för då förlorar man det gamla för alltid.

Använder du några andra USB prylar samtidigt som kan störa?

Din externa kan testas med en annan dator och USB kabel om du har.
Citera
2010-09-13, 18:56
Medlem
Tror det har något att göra med min iphone kabel.
HDDn fungerar när min iphone inte är ansluten och tvärtom
Citera
2010-09-13, 19:39
Medlem
Har din externa 1 eller 2 kablar, Dvs använder den en egen ström kabel förutom USB?

Vissa USB portar delar på hastighet och ström beroende på hur datorn är konstruerad. Din telefon blir som en egen hårddisk när du kopplar den till dator.

Sätt in sladdarna på olika ställen. Tex om datorn har 3 portar på ena sidan och 4 portar på andra så sätter du dom på olika sidor av datorn och hoppas att alla 7 portarna inte går till samma krets.

Om det funkat förut i oavsett USB portar så blir det lättare att hitta felet om man installerat om Windows och testat andra kablar. Testa med annan dator kan hjälpa en att avgöra om något är fel på kablarna.
Senast redigerad av panpo98 2010-09-13 kl. 19:41.
Citera
2010-09-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har din externa 1 eller 2 kablar, Dvs använder den en egen ström kabel förutom USB?

Vissa USB portar delar på hastighet och ström beroende på hur datorn är konstruerad. Din telefon blir som en egen hårddisk när du kopplar den till dator.

Sätt in sladdarna på olika ställen. Tex om datorn har 3 portar på ena sidan och 4 portar på andra så sätter du dom på olika sidor av datorn och hoppas att alla 7 portarna inte går till samma krets.

Om det funkat förut i oavsett USB portar så blir det lättare att hitta felet om man installerat om Windows och testat andra kablar. Testa med annan dator kan hjälpa en att avgöra om något är fel på kablarna.

redan testat detta, men såg nu de verkar som om kattfan tuggat lite på min USB kabel till min iphone. kan det ha något med saken att göra, den fungerar som den ska iaf, såvitt jag vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in