2010-09-13, 16:53
Medlem
BlondinBalles avatar
Hej.

Går i köptankar. Arbetar just nu men ska kanske studera 1-2 år snart och ta CSN lån.

Min fråga är om man har rätt till skattereduktion (räntebidrag) på bolånet även fast ens enda inkomst är CSN-lånet och studiebidraget?

Eller måste man arbeta och i sådana fall hur mycket måste man arbeta?

Tack på förhand.
Citera
2010-09-13, 17:34
Medlem
Du får göra ränteavdrag på 30% av räntekostnaden, förutsatt att du har betalat in motsvarande belopp i skatt.

Har du ingen inkomst (csn-lån och studiebidrag är ingen inkomst) betalar du ingen skatt. Alltså kan du inte göra något avdrag.

Om du tar ett lån på 1 000 000:- med en ränta på 3% betalar du alltså 30 000:- i ränta på 1 år.
Du får tillbaka 30% av räntekostnaden alltså 9 000:-, förutsatt att du betalat in minst 9000 i skatt (fått ca 50k i lön)

Däremot finns det gränser för hur mycket du får tjäna, men ändå få studiebidrag. Är dock ej insatt i bidragsträsket så kan ej ge dig info ang. detta.

Vilket pris på bostad hade du tänkt dig? Tror det blir svårt att få kalkylen att gå ihop när du pluggar.
Citera
2010-09-13, 17:57
Medlem
BlondinBalles avatar
Arbeta så mycket att jag får ~50 000 i lön på ett år låter som mer än vad jag klarar av. Lånet kommer bli runt miljonen.

Jag har kikat på bostäder som idag (med räntebidrag) ger mig en boendekostnad på ~2500kr och viktigare vid 7,5% ränta ~5500kr. Har 600 000-650 000 till kontantinsats.

Ett sätt att komma åt räntebidraget som studerande är att skriva över lägenheten på föräldrarna och dom tar över lånen men då måste styrelsen godkänna att jag faktiskt bor där i 2:a hand. En osäkerhetsfaktor.

Knepigt det här. Vill köpa mig något eget men vill inte att köpet ska hindra mig att studera!
Citera
2010-09-13, 18:06
Medlem
Du kan ju äga halva lägenheten och föräldrarna den andra delen då får du aldrig några problem med styrelsen. Sen när studierna är avklarade kan ju föräldrarna skänka eller sälja sin del till dig.
Citera
2010-09-13, 19:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Arbeta så mycket att jag får ~50 000 i lön på ett år låter som mer än vad jag klarar av. Lånet kommer bli runt miljonen.

Jag har kikat på bostäder som idag (med räntebidrag) ger mig en boendekostnad på ~2500kr och viktigare vid 7,5% ränta ~5500kr. Har 600 000-650 000 till kontantinsats.

Ett sätt att komma åt räntebidraget som studerande är att skriva över lägenheten på föräldrarna och dom tar över lånen men då måste styrelsen godkänna att jag faktiskt bor där i 2:a hand. En osäkerhetsfaktor.

Knepigt det här. Vill köpa mig något eget men vill inte att köpet ska hindra mig att studera!

Hur har du räknat för att få en boendekostand på 2500kr? vad är det för typ av boende? Låter väldigt lågt.
Citera
2010-09-13, 19:53
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Hur har du räknat för att få en boendekostand på 2500kr? vad är det för typ av boende? Låter väldigt lågt.

Vet inte om den här direktlänken fungerar för andra än mig. http://www.sbab.se/coopCalculation/c...&WT.mc_id=0001

Annars är exemplet från den här annonsen. http://www.hemnet.se/beskrivning/880837?r=3

Om man går in med 650 000 själv där landar man på cirkus 2500kr i månaden med nuvarande ränta.

Så typen av boende det gäller är små bostadsrätter med låg avgift men lite högre insats.
Citera
2010-09-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Vet inte om den här direktlänken fungerar för andra än mig. http://www.sbab.se/coopCalculation/c...&WT.mc_id=0001

Annars är exemplet från den här annonsen. http://www.hemnet.se/beskrivning/880837?r=3

Om man går in med 650 000 själv där landar man på cirkus 2500kr i månaden med nuvarande ränta.

Så typen av boende det gäller är små bostadsrätter med låg avgift men lite högre insats.

Borde inte du göra tvärt om? Stabil förening men med lite högre avgift = lägre pris. På så sätt blir du inte lika beroende av hur räntan går eller av att du behöver kenga som en gud för att få rätt till allt avdrag.
Citera
2010-09-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Borde inte du göra tvärt om? Stabil förening men med lite högre avgift = lägre pris. På så sätt blir du inte lika beroende av hur räntan går eller av att du behöver kenga som en gud för att få rätt till allt avdrag.

Menar du på fullt allvar att du tycker månadsavgiften i exemplet som gavs var låg? Som en parantes kan jag nämna att jag bor och lever i stockholm...

Angående ts frågeställning så är väl svaret att du ska betala mer i skatt än 30% av dina ränteutgifter för att kunna utnyttja rätten till avdrag för ränteutgifter till fullo.
Citera
2010-09-14, 00:26
Medlem
waxizs avatar
Fräsch lägenhet. Du kan lösa det genom att skriva dig som ägare på 10%, det brukar räcka, sedan föräldrarna på 90%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in