2010-09-13, 16:35
Medlem
KaptenBs avatar
Varför görs så många långfilmer på svenska? Den engelspråkiga marknaden är ju så mycket större. Det borde finnas större möjligheter att göra den på engelska än svenska. Hur resonerar ni den den här frågan?
Citera
2010-09-13, 16:51
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Varför görs så många långfilmer på svenska? Den engelspråkiga marknaden är ju så mycket större. Det borde finnas större möjligheter att göra den på engelska än svenska. Hur resonerar ni den den här frågan?
Hur menar du? Ska man ha svenska skådespelare som snackar knacklig engelska i svenska filmer? Låter rätt onödigt när de flesta svenska filmer är tillräckligt dåliga som de är. Dessutom finns det undertexter.

Bl a Millenuimtriologin och Låt den rätte komma in, har ju visat att det går att nå hyffsad framgång utomlands, förutsatt att filmerna man gör inte är helt värdelösa.
Citera
2010-09-14, 15:02
Medlem
KaptenBs avatar
Jag hade tänkt mig skådespelare som pratar engelska flytande. Skådespelare som bor i Sverige i första hand och utomlands i andra hand.

Millenuimtriologin och Låt den rätte komma in har gått bra. Men frågan är om de hade gått bättre om de hade varit på engelska? Dessutom så ska båda dessa filmer göras på engelska. Jag antar att det är för att de ska nå en större publik, samt att filmen får en större budget. Så då är det kanske lika bra att göra den på eng på en gång.
Senast redigerad av KaptenB 2010-09-14 kl. 15:18.
Citera
2010-09-14, 16:51
Medlem
Problemet är väl att realismkänslan försvinnar om man gör film på engelska som utspelar sig i Sverige, men jag tänka mig att det kan funka för vissa typer av filmer, som de du nämnde, d.v.s. genre-filmer som kriminal/skräck/sci-fi-historier o.s.v. Det kanske är något vi borde tänka på i Sverige, för att filmbranschen här ska växa, för det blir ju oundvikligen så att fler möjligheter för finansiering öppnas upp när man kör på engelska ist för svenska. Det vi bör akta oss för är dock att svenskar tror ofta att dom är bättre på engelska än dom faktiskt är. Har man inte med någon som har full koll på engelska på manusstadiet samt under inspelningen är det lätt att det blir svengelska, d.v.s. FAIL.
Citera
2010-09-15, 00:40
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB

Svensk film som utspelar sig i Sverige och inriktar sig på svensk publik är på svenska. Alla undantag har råfloppat. Eller vad sägs om Rancid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in