2010-09-13, 15:50
Medlem
Geomeisters avatar
Fråga 1

Jag har hoppat runt på olika fristående kurser en längre tid.

Mitt första val av kurs var Nationalekonomi A. Läraren var bra men lärde ut på en alldeles för hög nivå, den terminen gick därmed inte bra. Terminen efter bestämde mig för att gå om samma kurs och då klarade det.

Kursen är klar till 100 %, men hur skriver jag in detta i ett CV på bästa sätt? Ska jag nämna att det tog 1 år att klargöra en halvårskurs eller hur ska jag göra?

Fråga 2

Om jag gått en kurs och har kvar en delkurs kvar (i dagens system 7,5 poäng). Ska jag skriva in den kursen i CV:t då? Eller strunta i den tills hela kursen är avslutad? Vart går gränsen: Hur mycket ska jag minst ha från en kurs för att den ska vara värd att notera i ett CV?

Mycket tacksam för svar
Citera
2010-09-13, 15:57
Bannlyst
Skriv på så sätt att de vet att du är bäst samt att de ska vara tacksamma för möjligheten att få jobba med dig, om det tog 1 eller 3 år spelar ingen roll då det är upp till dig vad du gör med din tid, gäller bara att få dem att förstå det.
Citera
2010-09-13, 16:03
Medlem
Festungbreslaus avatar
Varför inte bara skriva att du planerar att ta ut en examen i t.ex. nationalekonomi istället för en kurslista? "Pågående studier till kandidatexamen i nationalekonomi, har även läst sidokurser inom genus, sociologi, postkolonial teori samt djursjukvård"
Citera
2010-09-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Fråga 1

Mitt första val av kurs var Nationalekonomi A. Läraren var bra men lärde ut på en alldeles för hög nivå, den terminen gick därmed inte bra. Terminen efter bestämde mig för att gå om samma kurs och då klarade det.

Kursen är klar till 100 %, men hur skriver jag in detta i ett CV på bästa sätt? Ska jag nämna att det tog 1 år att klargöra en halvårskurs eller hur ska jag göra?

Fråga 2

Om jag gått en kurs och har kvar en delkurs kvar (i dagens system 7,5 poäng). Ska jag skriva in den kursen i CV:t då? Eller strunta i den tills hela kursen är avslutad? Vart går gränsen: Hur mycket ska jag minst ha från en kurs för att den ska vara värd att notera i ett CV?

Mycket tacksam för svar

De flesta bryr sig inte överhuvudtaget om universitetskurser, bara man har en examen. Däremot kan du inkludera kurserna så kan du visa att du har gjort något med din tid.
Universitetskurser är inte en garanti för någonting så att säga.
Citera
2010-09-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
De flesta bryr sig inte överhuvudtaget om universitetskurser, bara man har en examen. Däremot kan du inkludera kurserna så kan du visa att du har gjort något med din tid.
Universitetskurser är inte en garanti för någonting så att säga.

Tillägg: Det är ganska enkelt att skriva kurser i CV;n, är du nykläckt kan du göra en tabell eller bara rada upp dem kurs1, kurs2, kurs...
Gamlingar som jag brukar bara skriva examen1 1991, examen2 1993, examen3 1994, examen 4 1999.
Har man sedan någon för jobbet relevant kurs och tror att det är bra att ha det så:
kurs1, kurs2, kurs3. annars inte.

När det gäller NEK så har det den speciella egenskapen att vara politiskt, så det finns massvis med tillsatta tjänstemän i staten som har nationalekonomi som huvudämne och gärna ser att det förblir så.... då kan det vara viktigt att ha läst nationalekonomi även om du i övrigt skulle vara sociolog så att säga och kanske att understryka sådant också. Likadant om du är jurist, statsvetare, ekonom eller civilare.
Citera
2010-09-13, 18:13
Medlem
Geomeisters avatar
Tacksam för svaren! Fler uppskattas!

Jag är inte klar med mina studier, och vet inte när jag kommer bli det. Just nu ska jag söka "simplare" jobb. Inte sådant som "kräver" högskoleutbilning, tänk: Clas Ohlson, Pressbyrån, 7-Eleven.

Oavsett vad så vill jag ha ett seriöst CV jag skulle kunna lämna in till ett "bättre jobb".
Citera
2010-09-13, 21:17
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Tacksam för svaren! Fler uppskattas!

Jag är inte klar med mina studier, och vet inte när jag kommer bli det. Just nu ska jag söka "simplare" jobb. Inte sådant som "kräver" högskoleutbilning, tänk: Clas Ohlson, Pressbyrån, 7-Eleven.

Oavsett vad så vill jag ha ett seriöst CV jag skulle kunna lämna in till ett "bättre jobb".

Arbetsgivare uppskattar personer med mål och ambitioner, om du skriver att du planerar en specifik examen så uppfyller du detta medan enbart kurser kan få dig att framstå som förvirrad. Du kan exempelvis skriva "planerar att ta ut examen i xxxxx 2013 och söker ett deltidsjobb under studietiden" Om du sedan väljer att ta ut en annan examen eller hoppa av är inte relevant just nu, använd din fantasi.
Citera
2010-09-14, 08:01
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Fråga 1

Fråga 2

Mycket tacksam för svar

I ditt CV skall du skriva när du slutförda sista tentan.
Citera
2021-11-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Tillägg: Det är ganska enkelt att skriva kurser i CV;n, är du nykläckt kan du göra en tabell eller bara rada upp dem kurs1, kurs2, kurs...
Gamlingar som jag brukar bara skriva examen1 1991, examen2 1993, examen3 1994, examen 4 1999.
Har man sedan någon för jobbet relevant kurs och tror att det är bra att ha det så:
kurs1, kurs2, kurs3. annars inte.

När det gäller NEK så har det den speciella egenskapen att vara politiskt, så det finns massvis med tillsatta tjänstemän i staten som har nationalekonomi som huvudämne och gärna ser att det förblir så.... då kan det vara viktigt att ha läst nationalekonomi även om du i övrigt skulle vara sociolog så att säga och kanske att understryka sådant också. Likadant om du är jurist, statsvetare, ekonom eller civilare.

Tackar
Citera
2021-11-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
I ditt CV skall du skriva när du slutförda sista tentan.

Instämmer. Ta med avklarade kurser i CV't, och årtal när kursen blev klar. När den påbörjades finns ingen anledning att uppge.

Ta ej med oavslutade kurser. De ser ju ut som misslyckanden.

Om du studerar en kurs just nu kan du nämna det ("pågår" istället för datum för avslutad kurs).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in