2010-09-11, 18:32
Medlem
Skogswalds avatar
Tja!

Liten enkel fråga. Säg att jag har ett gäng hemdatorer med Windoze XP, kopplade mot en nätt hemmarouter. Nu, utöver möjligheten att pinga burkarna via resp ip, har jag uppenbarligen också möjligheten att pinga resp burk efter hostname, i.e. vad jag döpte burken till vid Windoze install. På något sätt tycks routern fetcha hostnames mer el mindre out of the box, så jag kan pinga alla anslutna Windows-datorer eg. 'ping garagedatorn' med reply. Nu har jag installerat Ubuntu på en av datorerna. Jag hade hoppats på att 'ping garagedatorn' would also work out of the box, men icket. Den resolvar inte utan jag får blott 'unknown host', att pinga via lokal ip fungerar ju dock som det ska. Jag kollade /etc/resolv.conf och min router/gateway är ställd som nameserver, så där ligger inte problemet. Någon som vet hur (och _om_) detta lilla i-landsproblem går att lösa?

Tacksam för alla svar~
Citera
2010-09-11, 18:54
Medlem
katten80s avatar
Det låter som din router använder namnet den får via en dhcp förfrågan. vet inte hur man kan ställa in den i ubuntu. Egentligen har Ubuntu en egen tjänst för detta kallad avahi med eftersom den inte finns default på windows. Är den inte så användbar.

Har du testat att pinga ubuntu datorn ifrån en XP burk?
Citera
2010-09-11, 19:10
Medlem
Skogswalds avatar
Yep, samma den vägen! =/
Citat:
C:\Usr\Skogswald>ping ubuntuburk
Ping request could not find host ubuntuburk. Please check the name and try again.
Citera
2010-09-11, 20:40
Medlem
katten80s avatar
Om du högerklickar på nätverksikonen uppe åt höger. Där kan du ställa in ip inställningar för respektive nätverks interface. . Testa och lägga till något på dhcp client id
Citera
2010-09-11, 21:53
Medlem
fimbuls avatar
Det har inte med routern att göra.
Windowsmaskinerna faller tillbaka på att använda netbiosbroadcasts för namnuppslagning.

Installerar du samba på linuxmaskinen så kan i alla fall windowsarna hitta linuxen.
Det finns säkert något sätt att få linuxen att gå ut på netbios för namnuppslagning men det är inget jag kan.
Min rekommendation är att använda linuxen både som dhcp och dns i interna nätet istället för routern.
Citera
2010-09-12, 15:11
Medlem
Skogswalds avatar
Tack för era svar!

Installerar samba4 nu, iaf half-way there då. Det var f.ö. intressant att du skrev 'NetBIOS'. Då detta slog mig som något av ett tänkbart nyckel till en eventuell lösning, kunde jag inte låta bli att googla. 'ubuntu netbios' 1st hit gav mig tråden nedan.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=88206

Ser ju uppriktigt sagt ut att vara precis vad jag är ute efter. Nåväl. Nu har jag börjat installationen av Samba, och samba är ju 1337 och skulle ha installerats för flera månader sen, så jag låter installationen fortgå, och håller tummarna för att lösningen i tråden ovan hjälper mig. Tack för alla era svar, i synnerhet du fimbul som pekade in mig på NetBIOS.

--EDIT--
Funkade skitbra. Problem solved!
Senast redigerad av Skogswald 2010-09-12 kl. 15:18.
Citera
2010-09-12, 21:40
Medlem
fimbuls avatar
Varsågod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in