Citat:
Ursprungligen postat av
biotsavart
Hur visar man att det för alla y går att välja ett 0.1<x<0.4 så att |cos(y+x)-cos(y)|>0.01?
Mitt förra svar var kasst.
Omvänd triangelolikhet: | |A| - |B| | =< | A - B |
A= cos(y+x)
B=cos(y)
Det räcker alltså att absolutbeloppet mellan två punkter på kurvan funkar för att olikheten skall funka.
Om man har ett 0.4 långt snöre och hänger det över en cosinuskurva med 1/3 av snöret på ena sidan max och 2/3 av snöret på andra sidan så är effektiva skillnaden på kurvan 1/3 av snöret på grund av symmetri.
Om man gör avståndet större än 1/3 från vänstra sidan till toppen så kan man bara kapa snöret på toppen och man har en effektiv längdskillnad längs kurvan på mer än 1/3 av snörets längd då 1/3*0.4 >1.
Om man istället har kortare än 1/3 av snörets längd från vänstra sidan till toppen blir skillnaden i effektiv längd större än 1/3 på andra sidan toppen.
Tyvärr blir olikheten litet trixig då cos(pi-0,13333) - cos(pi) inte fixar olikheten utan jag får det till att cos(pi-0.142) på ett ungefär krävs för att enbart snöre på vänstra sidan skall räcka för olikheten. Alltså litet mer än en tredjedel
Cos(pi+2*0.13333)-cos(pi+0.1333) uppfyller olikheten.
cos(pi+0.258) -cos(pi+0.142) uppfyller också olikheten.
Då uppfyller alla fall däremellan också olikheten.
Med andra ord så är det ingen fara om vänstra sidan har en längd till toppen mellan 0.142 och 0.1333333. Högra sidan fixar ändå olikheten om man ör på maxlängd på snöret.
Om vänstra sidan har mer snöre så fixar enbart vänstra sidan olikheten(kapa snöret på toppen).
Annars fixar högra sidan saken.
All fall där man inte passerar min eller max på kurvan funkar givetvis.