Citat:
Ursprungligen postat av
Aragonkommer
Fan att jag ska vara så trögfattad..
Vill liksom förstå också..
Jag tänker såhär:
y = x²
om x = 2 så blir y = 2 * 2
Så (2, 4)
Med ett till värde på x så har man en linje?
Ännu en gång, sorry att jag är så trög.
Ja, (2,4) är en punkt på kurvan y=x². Den regeln kommer gälla oavsett vilket x du stoppar in. Finner du en punkt till och sammanfogar dem så får du en linje, närmare bestämt en sekant till kurvan x². Men det är inte sekanten man menar när man vill beskriva en kurva, utan alla de talpar (x,y) som uppfyller ekvationen y=x². Kurvan kan du lika gärna beskriva som (x, x²) för alla reella x. Rita ett koordinatsystem och för in punkten (2,4), sedan kan du sätta in fler värden på x (fler än 2) föra in dessa punkter i koordinatsystemet och se din kurva växa fram.
För att få ett översiktligt hum om hur en kurva ser ut kan du tänka dig vad som händer för riktigt stora positiva x, riktigt stora negativa x och för x=0. För riktigt stora positiva x så blir y=x² bara riktigt stort i positiv led. För riktigt stora negativa x så blir y=x² också riktigt stort i positiv led! Oavsett vilket negativt tal x du sätter in, så kommer y att bli positivt (varför?). För x=0 så är y=0. En sak vi kan säga utifrån det här är att y ≥ 0 för alla x. Ritar man ut kurvan så ser man att det är en parabel som är konkav uppåt.