2017-10-01, 17:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
Min uppgift och vad jag gjort: https://i.imgur.com/mXhmxoY.jpg

Hur ska jag utgående från detta kunna säga att f är kontinuerlig?

Du har ju visat för godtyckliga x och y att gränsvärdet för f(x + y) då y → 0 från endera hållet blir f(x) och det är precis definitionen av en kontinuerlig funktion i en variabel.
Citera
2017-10-01, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har ju visat för godtyckliga x och y att gränsvärdet för f(x + y) då y → 0 från endera hållet blir f(x) och det är precis definitionen av en kontinuerlig funktion i en variabel.

Tack!
Citera
2017-10-01, 17:39
Medlem
smellyproofs avatar
Hur ska man tänka när man ska lösa cos(5x) = cos(2x)
Citera
2017-10-01, 17:41
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Testa att ansätta z = x + iy (för att få en ekvation för realdelen och en för imaginärdelen) eller att använda polär form (för att få en ekvation för beloppet och en för argumentet).
Tack, ska testa det.
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Står det så?
(-1)^(1/3) = -1 och = (-1)^(2/3) = 1 är inga nollställen.

Edit: Enligt WAlpha stämmer ditt svar.
För den reella funktionen f(x) = x^(1/3) gäller dock f(-1) = -1.
Hur hänger det ihop?
Mnja, det står inte uttryckligen, men det står i ett lösningsförslag. Det var bara i en liten del av en uppgift som jag behövde ta reda på det. Det är förövrigt komplexa nollställen som söks.
Citera
2017-10-01, 17:46
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Hur ska man tänka när man ska lösa cos(5x) = cos(2x)

Använd sambanden cos(v) = cos(-v) samt cos(v) = cos(v + k*2π) för heltal π för att få ut möjliga samband mellan 5x och 2x. Lös sedan ut x ur dessa samband.
Citera
2017-10-01, 19:00
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Använd sambanden cos(v) = cos(-v) samt cos(v) = cos(v + k*2π) för heltal π för att få ut möjliga samband mellan 5x och 2x. Lös sedan ut x ur dessa samband.
Intressant kan du utveckla. Formulera en lösning om du orkar för får inte riktigt ihop det.
Citera
2017-10-01, 19:01
Medlem
starke_adolfs avatar
Funkar inte att skriva tecknen för "mindre än" eller "större än" av någon anledning.

Söker Laurentserie för z¹⁰⁰e^{2/z} och största konvergensområde. Utvecklar kring singulariteten i origo. Vet att e^w har utvecklingen (summation från n=0 till ∞ underförstådd)
e^w = ∑w^n / n! (konvergens för |w| mindre än 1)

Det ger:
e^{2/z} = ∑(2/z)^n / n! (konvergens för |2/z| mindre än 1)
Så Laurentutvecklingen (som blir en Taylorutv.) ges av
z¹⁰⁰e^{2/z} = ∑(2^n * z^{100-n}) / n!
Det stämmer med facit. Men när jag vill hitta största konvergensområde håller facit inte med mig.

Har konvergens för:
|2/z| mindre än 1
⇔|1/z| mindre än 1/2
⇔|z| större än 2
så största område 2 mindre än |z| mindre än ∞.

Facit tycker 0 mindre än |z| mindre än ∞. Var gör jag fel?
Citera
2017-10-01, 19:03
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Intressant kan du utveckla. Formulera en lösning om du orkar för får inte riktigt ihop det.
Visa hur långt du kommer själv!
Citera
2017-10-01, 20:13
Medlem
Citat:
Börja med din uträkning för hur många sätt var och en av dem kan ha en bättre hand än Ida. För var och en av de händer som en av dem kan ha så begränsas ytterligare antalet möjligheter för händer som den andra kan ha för att också ha en bättre hand än Ida.

Alright. Jag har nu gjort följande och fick 110 * 2 till svar. Jag har gått igenom varje hand för sig, finns ju totalt 5 händer man kan ha för att klå idas hand räknade jag ju ut i uppe 2a. Så har nu kollat om den ena har 1 hand hur det påverkar vad den andre kan ha för 4 andra händer för alla 5 händer. Fick det till 110 och sen multiplicerade jag med 2 för att det kan ju vara omvänt. Verkar det rimligt? Blir för mycket uträkningar för att skriva ut här men jag tror jag följde dina instruktioner rätt.
Citera
2017-10-01, 20:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Alright. Jag har nu gjort följande och fick 110 * 2 till svar. Jag har gått igenom varje hand för sig, finns ju totalt 5 händer man kan ha för att klå idas hand räknade jag ju ut i uppe 2a. Så har nu kollat om den ena har 1 hand hur det påverkar vad den andre kan ha för 4 andra händer för alla 5 händer. Fick det till 110 och sen multiplicerade jag med 2 för att det kan ju vara omvänt. Verkar det rimligt? Blir för mycket uträkningar för att skriva ut här men jag tror jag följde dina instruktioner rätt.

Utan att göra om hela uträkningen så ser svaret rimligt ut som jag ser det, varken alldeles för lågt eller alldeles för högt.
Citera
2017-10-01, 20:34
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Visa hur långt du kommer själv!
Det är en riktig nöt. Har bara några lösa tankar om problemet men har inte kunnat formulera något på papper. Jag lär mig matte genom att utsätta mig för problemen och söka information efter behov så hända att jag saknar något att stå på.

cos(5x) = cos(2x)

cos(v) = cos(-v)
Citera
2017-10-01, 23:27
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Det är en riktig nöt. Har bara några lösa tankar om problemet men har inte kunnat formulera något på papper. Jag lär mig matte genom att utsätta mig för problemen och söka information efter behov så hända att jag saknar något att stå på.

cos(5x) = cos(2x)

cos(v) = cos(-v)
Det är alltid bra att ställa upp allt man vet. Jag kan dessutom hjälpa till med att säga att cos(v) = cos(-v) kan användas på HL av ursprungsekvationen så att man får

cos(5x) = cos(-2x)

Nu har vi två ekvationer:

cos(5x) = cos(2x)
cos(5x) = cos(-2x)

Sedan gällde det att cos(v) = cos(v + k*2π) (där k är ett heltal), vilket ger oss för de två ekvationerna:

cos(5x) = cos(2x + k*2π)
cos(5x) = cos(-2x + k*2π)

Härifrån tänker jag att du kan få testa att lösa allting själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in