Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Tack för svaret! Jag fick den uppgiften idag på en tenta i diskret matematik. Jag fick svaret till 180 och en annan tjej i klassen fick svaret till 360 och var övertygad om att det var svaret.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang (jag är för dum), men hur många olika sätt får du?
"6 över 2" eller ekvivalent "6 välj 2" är lika med 15. Jag har dessutom förutsatt att blomkrukorna är identiska. Om jag inte gör det så får jag också 360.
Tankesättet jag använder är något i stil med: tänk dig att vi har en enda lång rad av objekt som ska placeras in i olika fack beroende på egenskap. I det här fallet vill vi ha tre fack; hylla 1, 2 resp. 3. För att dela in något i tre delar behöver vi två skiljeväggar. Istället för att placera in objekten i facken kan vi placera skiljeväggarna mellan objekten. Alltså får vi antalet objekt plus antalet skiljeväggar olika saker att välja vilka som ska vara skiljeväggar.
I detta fall får vi att antalet objekt + antal skiljeväggar är 4+2, och antal väggar är 2. Vi ska alltså välja 2 ur en mängd på 6, vilket kan göras på "6 välj 2" olika sätt. Beräknar vi detta får vi 6!/(2!*(4-2)!)=6*5/2=3*5=15 olika sätt. Multiplicerar vi detta med 4!, det vill säga antal sätt att ordna en följd av 4 objekt får vi svaret 360.