2012-11-25, 20:10
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guberti
någon please?

Derivera den första funktionen och undersök när derivatan är 0. Undersök vilken av dessa punkter är störst och sedan om den finns i det givna intervallet.

Jag rekommenderar att du läser på vad en derivata (och andraderivata) är, för uppgifterna är inte speciellt svåra.
Citera
2012-11-25, 20:14
Medlem
PhilMorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Var det på hans tolfte födelsedag då eller? För att kunna göra en uträkning måste vi ju veta när han satte in 300 kronor. Nevermind, så klart varje födelsedag.

y(x)=(300*x)*1,045^(x+1) med x som antal år skulle jag använda medan jag räknar bort ett år. Så om han fyller 18 så får han 17 presenter med 300 kronor. Dock har han ju fortfarande ränta den trettonde året så vi lägger x+1 i procentändringen.

Stort tack! Jag var inne på det spåret, men böckerna säger hela tiden att jag bör dividera det med 1,045-1! Jag förstår inte riktigt varför.
Citera
2012-11-25, 20:29
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilMorris
Stort tack! Jag var inne på det spåret, men böckerna säger hela tiden att jag bör dividera det med 1,045-1! Jag förstår inte riktigt varför.
Jag tror du har skrivit av uppgiften fel. Han sätter in 300kr varje år inte sant? Du skrev dock inte det.
Citera
2012-11-25, 20:36
Medlem
Jelis avatar
Igen.. dessa jävla uppgifter, särskilt riemann integrering får min hjärna att blöda.
Approximera integralen (b = 2 a=1) dt/t med hjälp av ern riemannsumma med
a 2 termer
b 4 termer

Någon som kan förklara utföringen från början till slut, boken ger mig bara huvudvärk.
Citera
2012-11-25, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Derivera den första funktionen och undersök när derivatan är 0. Undersök vilken av dessa punkter är störst och sedan om den finns i det givna intervallet.

Jag rekommenderar att du läser på vad en derivata (och andraderivata) är, för uppgifterna är inte speciellt svåra.

Det var inte mycket till hjälp.
Citera
2012-11-25, 20:42
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Det var inte mycket till hjälp.

Försök resonera innan du ställer en fråga istället. "Vad är en derivata?" tänker jag inte svara på. "Vad är en derivata? Vad jag har förstått så..blabla..." är dock någonting jag svarar på.
Citera
2012-11-25, 20:49
Bannlyst
funktionen f där (fx)=6x^2-x^3-10 är definierad för -3<x<6 (sen är det understrek ''_'' under < på respektive)

Bestäm funktionens största respektive minsta värde.

Beskriv också vilken information du får ut av derivatan respektive andraderivatan.

samt dessa två

http://i45.tinypic.com/14w95bk.jpg

http://i50.tinypic.com/v7goqp.jpg

Tack
Citera
2012-11-25, 20:50
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Försök resonera innan du ställer en fråga istället. "Vad är en derivata?" tänker jag inte svara på. "Vad är en derivata? Vad jag har förstått så..blabla..." är dock någonting jag svarar på.
Troligtvis förstår denne inte vad "när" betyder i detta sammanhang.

Mycket vanligt att elever har genomgått en skolgång utan att ha approprierat ordet "när" i matematiska sammanhang.
Citera
2012-11-25, 20:58
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
funktionen f där (fx)=6x^2-x^3-10 är definierad för -3<x<6 (sen är det understrek ''_'' under < på respektive)

Bestäm funktionens största respektive minsta värde.

Beskriv också vilken information du får ut av derivatan respektive andraderivatan.
Vi kan ju börja med denna uppgift till att börja med.

Om du ritar den och bara tänker till utan att tänka på matematisk formalism. Var tror du funktionen kan vara som störst och minst?

Hur formulerar vi detta matematiskt? Vilka matematiska verktyg tror du att du behöver använda?

Om du kan börja med det i alla fall så har du ju kommit en bit på vägen.
Citera
2012-11-25, 21:14
Bannlyst
såhär har jag gjort, säg till om det är rätt.

(fx)=6x^2-x^3-10

f'(x)=12x-3x^2
f'(x)=12x-3x2^2=0

f(x)=4x-x^2=0

och hur fortsätter jag nu?

bryter ut x

f(x)=0

x(4-x)=0

x1=0 x2=4

rätt?

stoppa sedan in 0 och 4 i ekvationen (fx)=6x^2-x^3-10 och få ut största resp minsta värde?
Citera
2012-11-25, 21:21
Medlem
PhilMorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Jag tror du har skrivit av uppgiften fel. Han sätter in 300kr varje år inte sant? Du skrev dock inte det.

Jag menar det givetvis. Skrev av fel. While we're at it kan jag behöva hjälp med en sista uppgift innan jag ska göra prövning imorgon.

(2x)^lg3 = (3x)^lg3
Anyone? Är lost.
Citera
2012-11-25, 21:21
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
såhär har jag gjort, säg till om det är rätt.

(fx)=6x^2-x^3-10

f'(x)=12x-3x^2
f'(x)=12x-3x2^2=0
Varför sätter du derivatan lika med 0? (Värderingsfri fråga, jag vill veta vad du tänker bara)

Citat:
f(x)=4x-x^2=0
Du menar f'(x) här vet jag!

Citat:
foch hur fortsätter jag nu?

bryter ut x

f(x)=0

x(4-x)=0

x1=0 x2=4

rätt?

stoppa sedan in 0 och 4 i ekvationen (fx)=6x^2-x^3-10 och få ut största resp minsta värde?
Ja du har löst ekvationen rätt! Snyggt jobbat att dra in nollproduktmetoden också, helt rätt stil.

Ny uppgift:
Vad betyder det att derivatan är 0? Du vet att derivatan är 0 när x är 0 eller när x är 4. Men varför är detta relevant?

Hur ser du på intervallet -3≤x≤6 ? Är detta relevant för uppgiften?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in