2012-10-01, 22:06
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreshnik89
någon som kan hjälpa mig med denna fråga: lös ekv 2cos(x)^2 - cosx = 3

Jag har gjort så här: jag sätter att cosx = t och löser den som en andragradsekvation och får följande:

2t^2 - t -3 --> t^2 - (t/2) - (3/2) = 0

t = 1/4 +- rot ((1/16)+(24/16)) = (1/4) +- (5/4)

t_1 = 3/2 och t_2 = -1

hur ska jag göra nu? någon som kan kolla var jag gjort fel och hur jag ska få fram resten
Ser rätt ut så långt. Nu kan du kasta bort 3/2, för cos(x) = 3/2 har ingen lösning (värdemängden för cosinus är [-1, 1]). Så det som återstår är att lösa cos(x) = -1.

Edit: Men en sak bara, skriv sqrt och inte rot när du syftar på kvadratroten. Det finns något som heter rotation av vektorfält, vilket är vad rot vanligen betyder.
Senast redigerad av adequate 2012-10-01 kl. 22:12.
Citera
2012-10-01, 22:08
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Är ganska nollställd.

Beräkna gränsvärdena för nedanstående funktion då x går mot 2.

f(x) = (x^2-6x+8) / (2x^2+2x-12)

Vet endast hur man gör för att få ut det på räknaren. Info för att få ut på papper är lite bristfällig. Tacksam för hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Argh-Bjornie
Faktorera och förkorta. Prova sedan igen
Nu får jag fram rätt svar (enligt facit), däremot så förstår jag inte riktigt vad det är som händer.
Jag var sjuk när just det här avsnittet togs upp på lektionen och jag är väldigt rostig på faktoreringar.

Men jag har för mig att ett tal som faktorerats är samma som det ursprungliga talet, bara att man möblerat om lite?
Hur kan då ovanstående tal först bli 0/0 för att sedan få ett ordentligt svar?
Citera
2012-10-01, 22:08
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
någon som kan hjälpa mig med denna fråga: lös ekv 2cos(x)^2 - cosx = 3

Jag har gjort så här: jag sätter att cosx = t och löser den som en andragradsekvation och får följande:

2t^2 - t -3 --> t^2 - (t/2) - (3/2) = 0

t = 1/4 +- rot ((1/16)+(24/16)) = (1/4) +- (5/4)

t_1 = 3/2 och t_2 = -1

hur ska jag göra nu? någon som kan kolla var jag gjort fel och hur jag ska få fram resten
Det är rätt. Nu löser du cos(x) = 3/2, respektive cos(x) = -1. Ledning: den första saknar lösningar.
Citera
2012-10-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Det är rätt. Nu löser du cos(x) = 3/2, respektive cos(x) = -1. Ledning: den första saknar lösningar.

tack för svaret, jag insåg att den första saknar svar då cos håller sig mellan -1 och 1. jag kommer fram till x = pi + 2*pi*n är svaret, finns det ytterliggare ett svar? för andra borde vara (2pi - pi) + 2pi*n vilket blir samma svar :P
Citera
2012-10-01, 22:15
Medlem
adequates avatar
Citat:
tack för svaret, jag insåg att den första saknar svar då cos håller sig mellan -1 och 1. jag kommer fram till x = pi + 2*pi*n är svaret, finns det ytterliggare ett svar? för andra borde vara (2pi - pi) + 2pi*n vilket blir samma svar :P
Jo, eller -pi + 2pi*n, men det ger också samma lösningsmängd. Så pi + 2pi*n torde ge alla lösningar.
Citera
2012-10-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jo, eller -pi + 2pi*n, men det ger också samma lösningsmängd. Så pi + 2pi*n torde ge alla lösningar.

Tackar

Får man fråga hur mycket matematik du har pluggat? :P är väldigt nyfiken
Citera
2012-10-01, 22:18
Medlem
Hej!

Förenkla (a-(4/a))/(2a-4)

Någon som kan lösa den med kommentarer? Skulle vara väldigt uppskattat

Svaret ska bli (a+2)/(2a)
Citera
2012-10-01, 22:19
Medlem
adequates avatar
Citat:
Tackar

Får man fråga hur mycket matematik du har pluggat? :P är väldigt nyfiken
Upp till Matte F på gymnasiet och därefter runt en 90 hp eller så. Ska skriva min kandidatuppsats i matematik nästa termin.
Citera
2012-10-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Upp till Matte F på gymnasiet och därefter runt en 90 hp eller så. Ska skriva min kandidatuppsats i matematik nästa termin.

Ja det var en del :P Själv har jag ca 22,5 hp matte :P Diffekvationer, integraler, trippelintegraler och sånt har jag inga problem med men när jag kommer till basic trigonometrifrågor så blir jag helt efterbliven :P
Citera
2012-10-01, 22:26
Medlem
tjabo91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Sätt allt på gemensan nämnare. Ett förslag är (x-2)(x+1). Det vill säga förläng så att du får denna nämnare på alla tre kvoter.

Tack dMoberg, du är kung!
Citera
2012-10-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah
Hej!

Förenkla (a-(4/a))/(2a-4)

Någon som kan lösa den med kommentarer? Skulle vara väldigt uppskattat

Svaret ska bli (a+2)/(2a)
(a-(4/a))/(2a-4)
Förlänger med a
(a^2-4)/(a)/(2a-4)
Multiplicerar upp nämnaren
(a^2-4)/(a(2a-4))
Multiplicerar in a i parentesen
(a^2-4)/(2a^2-4a)
Använder konjugatregeln
((a+2)(a-2))/(2a(a-2))
Stryker (a-2) i täljare och nämnare
(a+2)/2a
Citera
2012-10-01, 22:33
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Econizze
Jag tror jag fattade. Och om jag inte gjorde det så kommer jag definitvt göra det ikväll. Skrivit ut pappret och ska bara nöta. DU är grym! Jag uppskattar verkligen hjälpen!
Kul att det blev klarare.

Som du säkert har insett kan man se det lite som ett spel.
Vi har en (oändlig) följd av tal a_1, a_2, a_3, a_4, ... (vi kan se dem som ett (oändligt) antal punkter längs tallinjen).
Jag utmanar dig genom att ge dig ett tal ε. Jag får välja det hur litet jag vill bara det är strikt större än noll, dvs ε > 0.
Du vinner om du kan kontra med ett heltal N sådant att avståndet mellan två punkter, dvs |a_n - a_m|, alltid är mindre än talet ε som jag gav dig, bara vi väljer punkterna tillräckligt långt bort i följden, mer specifikt om vi väljer punkter med index (n och m) större än eller lika med N.

I mitt tidigare inlägg så valde jag först ett ganska litet ε = 1/100 och förlorade. Sedan valde jag ett ännu mindre ε = 1/2000000, men förlorade ändå.
När vi tänkte efter lite så kom vi på en regel som gjorde att du enkelt kunde vinna varje gång genom att alltid välja ett N sådant att N ≥ 1/√ε.

Kan vi komma på en sådan regel, dvs hur vi alltid kan välja ett tillräckligt bra N om vi får ett ε, så vet vi att följden är en Cauchyföljd. Då återstår bara att formulera det som ett bevis, dvs som jag gjorde för den följden vi tittade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in