Citat:
Ursprungligen postat av Econizze
Jag tror jag fattade. Och om jag inte gjorde det så kommer jag definitvt göra det ikväll. Skrivit ut pappret och ska bara nöta. DU är grym! Jag uppskattar verkligen hjälpen!
Kul att det blev klarare.
Som du säkert har insett kan man se det lite som ett spel.
Vi har en (oändlig) följd av tal a_1, a_2, a_3, a_4, ... (vi kan se dem som ett (oändligt) antal punkter längs tallinjen).
Jag utmanar dig genom att ge dig ett tal ε. Jag får välja det hur litet jag vill bara det är strikt större än noll, dvs ε > 0.
Du vinner om du kan kontra med ett heltal N sådant att avståndet mellan två punkter, dvs |a_n - a_m|, alltid är mindre än talet ε som jag gav dig, bara vi väljer punkterna tillräckligt långt bort i följden, mer specifikt om vi väljer punkter med index (n och m) större än eller lika med N.
I mitt tidigare inlägg så valde jag först ett ganska litet ε = 1/100 och förlorade. Sedan valde jag ett ännu mindre ε = 1/2000000, men förlorade ändå.
När vi tänkte efter lite så kom vi på en regel som gjorde att du enkelt kunde vinna varje gång genom att alltid välja ett N sådant att N ≥ 1/√ε.
Kan vi komma på en sådan regel, dvs hur vi alltid kan välja ett tillräckligt bra N om vi får ett ε, så vet vi att följden är en Cauchyföljd. Då återstår bara att formulera det som ett bevis, dvs som jag gjorde för den följden vi tittade på.