Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Skulle behöva hjälp med att fatta vad jag själv skrivit i mina anteckningar angående partialbråksuppdelning:
s tillhör
C ger upphov till funktion
C \ {a_1,...,a_n} ->
C där a_1,...,a_n är q:s rötter.
Förstår inte ens vad det hänger ihop med i anteckningarna eller vad det ens innebär trots att jag gjort alla uppgifter tillhörande kapitlet.

Vad är s? Jag förstår inte heller riktigt.
I vilket fall kan man säga såhär. Jag har försökt tänka på vad partialbråksuppdelning egentligen är och jag kom fram till att det är en algoritm för att
utveckla ett speciellt typ av bråk (egentligen rationella funktioner med reella koefficienter) på ett speciellt sätt. Utveckla uttryck kan ses som motsatsen till att förenkla uttryck, så vi försvårar alltså skiten genom att partialbråksuppdela.
Vill du ha hjälp med att förstå idén, principen eller andra saker om just partialbråksuppdelning? Eller bara just specifikt dessa anteckningar? Jag vet ju inte vad a och q är. Men q är antagligen polynomet i nämnaren av den rationella funktion som avses utföras partialbråksuppdelning på.
Du skall faktorisera upp q, med hjälp av faktorsatsen. Men inte så att rötterna blir imaginära men så att vi får grad 2 eller grad 1 alltså. Sedan skapar man termer, en term för varje faktor som man klarar att faktorisera q i. Och sedan ansätter jadda jadda...
Vad vill du exakt ha hjälp med? Känner på mig att du kanske redan kan partialbråksuppdelning men jag gav mig ett försök att gå in lite grand mer på djupet iaf, utan att förklara det helt. Annars hade ju mitt svar vara onödigt eftersom dMoberg fattade tydligen precis vad som menades.