Citat:
Ursprungligen postat av Hallonflickan
Hejsan!
Nu har jag problem igen. :/
Någon som kan förklara och hjälpa mig med denna uppgift?
Låt f vara en funktion från Z till Z definierad genom f(a) = a + 1 .
Låt g vara en funktion från Z till Z definierad genom g(a) = 2a.
Låt h vara den sammansatta funktionen av g och f, d.v.s. h(a) = f(g(a)) .
a) Bestäm h:s definitionsmängd och målmängd. Motivera ditt svar.
b) Ge några exempel på funktionen h:s värden.
c) Bestäm värdemängden. Motivera ditt svar.
d) Ange om funktionen h är injektiv och om den är surjektiv. Motivera ditt svar.
Funktionen borde väl bli något sådant?
h(a)=(a+1)*2a?
Men hur går jag vidare och räknar ut definitionsmängd, målmängd, h:s värden osv. Uppskattar hjälp.
h(a) = f(g(a)) = {eftersom g(a)=2a} = f(2a) = {eftersom f(x) = x+1} = 2a + 1.
Definitionsmängden är alla tal som du kan sätta in i h, alltså vad h är mappad
från. Värdemängden är alla tal som h kan spotta ur sig. Målmängden är den mängd som h är mappad
till. f är mappad
från Z
till Z.
Om du stoppar in några tal från definitionsmängden in i h så kommer du få några exempel på värden som h kan anta.
Injektiv betyder att om h(a) = b så finns det inte ett enda tal x så att h(x) = b. Om det där gäller vad du än tar för a så är den injektiv. Alltså, om du till exempel ser att h(2) = 7 och h(598) = 7 så är den
inte injektiv. Exempel på en injektiv funktion är f(a) = a; vad du än sätter in så kommer det ut igen, så det är en helt unik mappning. f(a) = a^2 är inte injektiv, om du sätter in 2 får du precis samma som om du sätter in -2.
Surjektiv är funktionen om värdemängden är lika med målmängden. Målmängden för g är Z som bekant, men eftersom vi alltid får ut jämna tal från g så är värdemängden mindre än målmängden (som innehåller alla jämna och udda tal).