2012-05-28, 00:20
Medlem
OK, men om det bara skulle vara ett minus tecken framför y´? :P
Citera
2012-05-28, 00:22
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol4reN
Det där har jag också provat, men då fick jag inte till den sista med arctan, som jag försökte, så trodde jag att det var fel och struntade därmed i det.

Hur gör man den sista så att den passar med arctan?

Än en gång så tar jag inte med inledande konstanter för att det blir grötigt.

∫(1/(x²-x+1))dx, märk att
x^2-x+1 = x^2-2*x*(1/2)+(1/2)^2-(1/2)^2 +1 = (x-1/2)^2+3/4.

Integralen blir då:
∫(1/((x-1/2)^2+3/4))dx, Låt u = x-1/2, du=dx och integralen blir:

∫(1/(u^2+3/4))du, vi bryter ut 3/4 ur nämnaren:

(4/3)∫(1/((4/3)u^2+1))du = (4/3)∫(1/((2u/sqrt(3))^2+1))du, låt q = 2u/sqrt(3), dq =(2/sqrt(3))du, integralen blir:
(2/sqrt(3))∫(1/(q^2+1))dq=(2/sqrt(3))arctan(q) + C= (2/sqrt(3))arctan(2u/sqrt(3)) +C = (2/sqrt(3))arctan(2(x-1/2)/sqrt(3)) + C
Senast redigerad av t0xx0m 2012-05-28 kl. 00:28.
Citera
2012-05-28, 00:24
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
Tja,

Har några ord jag skulle behöva en menings definition på. Vet vad de är i praktiken, men svårt att definiera dessa. Jag kan hantera dessa saker när jag räknar, men vet inte alltid precis vilken som är vilken.

beroende variabel
oberoende variabel
definitionsmängd
möjliga utfall
nollställe
orsakssamband
parabel
proportionalitetskonstant
Fullständiga andragradsekvationer
normalform
förenkling av algebraiska uttryck

Kanske vill du svara på någon.

Beroende variabel:
Om en variabel, y, beror av en annan variabel, x, så kommer den beroende variabeln, alltså y, att förändras beroende på vilket värde x (som o-beroende) antar.

t.ex y = 2x + 1, här beror y på vilket värde du sätter x till.

Oberoende variabel:
Se ovan!

Seriöst, resten kan du hitta på wikipedia...finns bra beskrivningar där.
Citera
2012-05-28, 00:38
Medlem
lol4reNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Än en gång så tar jag inte med inledande konstanter för att det blir grötigt.

∫(1/(x²-x+1))dx, märk att
x^2-x+1 = x^2-2*x*(1/2)+(1/2)^2-(1/2)^2 +1 = (x-1/2)^2+3/4.

Integralen blir då:
∫(1/((x-1/2)^2+3/4))dx, Låt u = x-1/2, du=dx och integralen blir:

∫(1/(u^2+3/4))du, vi bryter ut 3/4 ur nämnaren:

(4/3)∫(1/((4/3)u^2+1))du = (4/3)∫(1/((2u/sqrt(3))^2+1))du, låt q = 2u/sqrt(3), dq =(2/sqrt(3))du, integralen blir:
(2/sqrt(3))∫(1/(q^2+1))dq=(2/sqrt(3))arctan(q) + C= (2/sqrt(3))arctan(2u/sqrt(3)) +C = (2/sqrt(3))arctan(2(x-1/2)/sqrt(3)) + C

Ja, det blir nog rätt till slut. Men, jag tycker att poängsättningen på uppgiften är väldigt märklig, då den endast är värd 0,5 poäng. Det brukar indikera på en ganska lätt uppgift, med inte speciellt mycket att göra. Men, ack så fel det kan vara ibland.
Citera
2012-05-28, 00:40
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lol4reN
Ja, det blir nog rätt till slut. Men, jag tycker att poängsättningen på uppgiften är väldigt märklig, då den endast är värd 0,5 poäng. Det brukar indikera på en ganska lätt uppgift, med inte speciellt mycket att göra. Men, ack så fel det kan vara ibland.

Oj, jadu det var verkligen en konstig poängsättning. Hur många poäng består tentan/provet av? Redan innan partialbråksuppdelningen så var det en jobbig uppgift...
Citera
2012-05-28, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazgul89
OK, men om det bara skulle vara ett minus tecken framför y´? :P
Du menar till ekvationen (-y') + 2y = 0?
Då hade y = Ce^(2x) varit allmän lösning (den kan ju skrivas om till y' -2y = 0). Varför man inte sätter ett minustecken framför C är för att C är en godtycklig konstant som även kan vara negativ. Det är konvention mest, att man försöker hålla lösningarna så enkla som möjligt.
Citera
2012-05-28, 01:14
Medlem
lol4reNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Oj, jadu det var verkligen en konstig poängsättning. Hur många poäng består tentan/provet av? Redan innan partialbråksuppdelningen så var det en jobbig uppgift...

Tentan består av 6 poäng, standard på LTH. Vanliga enkla begynnelsevärdesproblem brukar ge ett poäng, likaså generaliserade integraler av betydligt enklare slag.

Så det är 1/12 av alla poäng, men en sådan uppgift brukar ge 0,8-1,0 poäng, inte så lite som 0,5...
Citera
2012-05-28, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
Beroende variabel:
Om en variabel, y, beror av en annan variabel, x, så kommer den beroende variabeln, alltså y, att förändras beroende på vilket värde x (som o-beroende) antar.

t.ex y = 2x + 1, här beror y på vilket värde du sätter x till.

Oberoende variabel:
Se ovan!

Seriöst, resten kan du hitta på wikipedia...finns bra beskrivningar där.

Tack, nu är det ju dock så att detta är orden som blev över efter att man kollat i böckerna och googlat.

allmän form, proportionalitetskonstant, definitionsmängd hade man gärna tatt en mening på.
Såg inte dessa på wiki.
Senast redigerad av PublicTopix 2012-05-28 kl. 02:19.
Citera
2012-05-28, 11:04
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PublicTopix
Tack, nu är det ju dock så att detta är orden som blev över efter att man kollat i böckerna och googlat.

allmän form, proportionalitetskonstant, definitionsmängd hade man gärna tatt en mening på.
Såg inte dessa på wiki.
Allmän form: 0=y+kx+m
Alltså att du har en linjär funktion och du har 0 i antingen höger- eller vänsterledet.
(k-formen är väl den mest "vanliga" y=kx+m)

Proportionalitetskonstant:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Proportionalitet_(matematik)

Definitionsmängd:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Definitionsm%C3%A4ngd
Citat:
En väldefinierad funktion måste avbilda varje element i sin definitionsmängd till ett element i sin värdemängd.
Har du en funktion f(x)=-x, är den definierad för alla x.
Har du en funktion g(x)=1/x är den inte definerad för x=0. Definitionsmängden för g(x) är alla x förutom x=0
Senast redigerad av mr-virro 2012-05-28 kl. 11:07.
Citera
2012-05-28, 12:12
Medlem
Har fått en redovisningsuppgift i Matematik D som ska vara klar ikväll. Någon skapsint som kan skriva ihop något vettigt? Tycker själv att den är ganska luddig.

Antal lösningar till en tredjegradsekvation

Betrakta ekvationen p(x) = ax^3 + bx^2 + cx + d = 0 som kan ha 1,2 eller 3 reella rötter.
Undersök hur man kan avgöra antalet reella rötter.
Citera
2012-05-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qsker
Har fått en redovisningsuppgift i Matematik D som ska vara klar ikväll. Någon skapsint som kan skriva ihop något vettigt? Tycker själv att den är ganska luddig.

Antal lösningar till en tredjegradsekvation

Betrakta ekvationen p(x) = ax^3 + bx^2 + cx + d = 0 som kan ha 1,2 eller 3 reella rötter.
Undersök hur man kan avgöra antalet reella rötter.
Du kan undersöka derivata för att se hur många gånger kurvan byter från växande till avtagande, samt undersöka max-min-värden för att se hur många gånger funktionsvärdena byter tecken. Du kan också ta dig en titt på Descartes regel.
Citera
2012-05-28, 12:34
Medlem
Sannolikhets lära.

I an klass av 30 elever, vad är sannolikheten att MINST 2 har samma födelsedag?

När jag försöker räkna ut denna uppgift, får jag bara fel svar och i fasit står det 71% men det kan ej stämma.

Man kan tolka denna uppgift som: Du har 30 påsar, med 365 olika kulor i varje, om du tar upp en kula ur varje påse, vad blir sannolikheten att MINST 2 är lika?

(skriv gärna hur ni räkna ut det)Tack i förhand!

/MvH cattfish
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in