Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Va snälla ni är som hjälper folk i nöd.
Tack alla ni som redan hjälpt mig. Men jag har ännu en fråga. Denna gång av lite annorlunda karaktär:
1. Definiera cylinder, parallelltrapets, sfär och liksidig triangel så att de centrala matematiska egenskaperna i vardera begrepp synliggörs.
Mycket svårt att definiera något. Jag kan försöka med sfär och triangel.
Försök på liksidig triangel:
En liksidig triangel är räta linjer som skär varandra i precis tre punkter, A, B och C. Om och endast om de tre sträckorna AB, BC och CA är lika långa så är triangeln liksidig.
Försök på sfär:
En sfär är en kropp (tredimensionell figur) där mängden av alla sfärens punkter har lika långt avstånd till en given punkt.
Men vettefan om detta stämmer. Jag kan ju skapa en halv sfär med samma definition också. Man kanske också måste säga något om omsluter.
2. Definiera typläge, median och medelvärde så att de centrala matematiska egenskaperna synliggörs samt att funktionen för vardera lägesmått tydliggörs (dvs det framgår till vilka data det är lämpligt att använda vilket lägesmått). Ge exempel för vardera lägesmått.
Flera av begreppen känner jag till. Men hur definierar man något så att de "centrala matematiska egenskaperna synliggörs"? Det står ingen bättre förklaring i min räknebok heller.
Citat:
På rak arm skulle jag definiera exempelvis cylinder så här: En cylinder är platt upptill men rund längs kanterna.
Den är jättedålig faktiskt. För med samma definition skulle vi kunna skapa ett rätblock, fast sidorna på rätblocket är lite "runda". Vad nu rund betyder. Idéen med definitionen är att man skall kunna använda den och man bara skapar den figuren man vill åt. Det går alltså ionte att skapa något annat.
Citat:
En sfär så här: En tredimensionell cirkel. Som en boll.
Viktigt är att en sfär är bara själva utkanten av ett klot. En sfär har alltså ingen volym.
Citat:
Men det här är ju bara väldigt vaga definitioner av hur objekten "ser ut". Det säger ju inget om deras matematiska egenskaper.
Meningen är som sagt att med hjälp av definitionen så skall endast just den figuren du tänker på kunna skapas, ingen annan. Om fler figurer än en kan skapas så är definitionen inte entydig.