2012-04-24, 00:10
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Två räta linjer är vinkelräta <=> produkten av deras lutning är -1. Med andra ord söker du den linje vars lutning är lika med -y'(2pi) och som går genom (2pi, 0)

Jo det har jag gjort också.

Om man deriverar y = 4sin(0,5x) får man 2cos(0.5x), som her y'(2pi) = -2

Tangentens ekvation är då y = -2x + 4pi

Normalen borde vara då y = 2x - 4pi, fast sådant svar finns inte
Citera
2012-04-24, 00:15
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resorb
Jo det har jag gjort också.

Om man deriverar y = 4sin(0,5x) får man 2cos(0.5x), som her y'(2pi) = -2

Tangentens ekvation är då y = -2x + 4pi

Normalen borde vara då y = 2x - 4pi, fast sådant svar finns inte
Är -2*2 = -1?
Citera
2012-04-24, 00:32
Medlem
Resorbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Är -2*2 = -1?

Aa fan vet inte vad jag gjorde där, är riktigt trött.

Borde bli 0,5x - pi.

Jag missade minustecknet framför formeln. Ska fan sova nu.
Citera
2012-04-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Lemma: Let P=(x,y) be a point on a nonsingular cubic curve with rational coeffs s.t both P and 2P have integer coordinates. Then y=0 or y|D (D = diskriminanten av f(x)=x^3+ax^2+bx+c).

Proof: We assume that y nonzero and prove y|D. Because y nonzero we know that 2P =/= O, so we may write 2P = (X,Y). By assumption x,y,X,Y are all integers. The duplication formula says that 2x+X=L^2-a, where L = f'(x)/2y. Since x,X,a are integers, it follows that L is also an integer. Since 2y, f'(x) are integers, 2y|f'(x)... But y^2=f(x), so also y|f(x).

Blaj? 1) Om 2x+X+a är primt t.ex så är inte L ett heltal.

Vi vet redan att L är ett rationellt tal, av formeln L = f'(x)/2y. Om L inte är ett heltal så är det kvadratroten av ett tal som inte är ett kvadrattal, men sådana är irrationella, motsägelse.

Citat:
2) "Since... we see..." Nej? 2 och 3 är också heltal, men "vi ser" inte alls att 2|3.

Jag tycker att det var dåligt formulerat, och borde stå

"Since 2y is an integer, we see that f'(x) is an integer, and 2y | f'(x).

Men poängen är att vi har en formeln L = f'(x)/(2y), och vet att både 2y och L är heltal. Vilket man inte kan säga i fallet 2 och 3.

Citat:
3) Jag förstår inte varför y|f'(x) => y|f(x) ?

Det är inte därför vi får y|f(x). Utan det som är sant är att y² = f(x) => y | f(x), när y är ett heltal. Vilket är uppenbart.
Citera
2012-04-24, 08:30
Medlem
Hej! Vi har splittrats i klassen i en matematisk fråga och vi har båda många bra argumenter för vår åsikt. Frågan är om funktionen f(x) = (x+1)^2 / (X^2+1) har en asymptot.

Matte E uppgift.
Citera
2012-04-24, 08:55
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Econizze
Hej! Vi har splittrats i klassen i en matematisk fråga och vi har båda många bra argumenter för vår åsikt. Frågan är om funktionen f(x) = (x+1)^2 / (X^2+1) har en asymptot.

Matte E uppgift.

Den har en horisontell asymptot. Tips: vad händer när x går mot plus/minus oändligheten?
Citera
2012-04-24, 09:28
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Econizze

Matte E uppgift.
Du kan skriva om det till:
2x/(x^2+1) + 1

Sedan kolla vad som händer om x går mot +-oändligheten.
Citera
2012-04-24, 10:40
Medlem
yulbrynners avatar
Va snälla ni är som hjälper folk i nöd.

Tack alla ni som redan hjälpt mig. Men jag har ännu en fråga. Denna gång av lite annorlunda karaktär:

1.
Definiera cylinder, parallelltrapets, sfär och liksidig triangel så att de centrala matematiska egenskaperna i vardera begrepp synliggörs.

2. Definiera typläge, median och medelvärde så att de centrala matematiska egenskaperna synliggörs samt att funktionen för vardera lägesmått tydliggörs (dvs det framgår till vilka data det är lämpligt att använda vilket lägesmått). Ge exempel för vardera lägesmått.

Flera av begreppen känner jag till. Men hur definierar man något så att de "centrala matematiska egenskaperna synliggörs"? Det står ingen bättre förklaring i min räknebok heller.

På rak arm skulle jag definiera exempelvis cylinder så här: En cylinder är platt upptill men rund längs kanterna.

En sfär så här: En tredimensionell cirkel. Som en boll.

Men det här är ju bara väldigt vaga definitioner av hur objekten "ser ut". Det säger ju inget om deras matematiska egenskaper.

Någon som har tid och lust att hjälpa mig på traven?
Citera
2012-04-24, 11:02
Medlem
losixs avatar
Behöver hälp med detta gränsvärde
http://i41.tinypic.com/6tcqvn.jpg
Citera
2012-04-24, 11:05
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losix
Behöver hälp med detta gränsvärde
http://i41.tinypic.com/6tcqvn.jpg
x^(3/2) växer snabbare än alla rotfunktioner. Så när x går mot oändligheten så går hela uttrycket mot oändligheten.

Precis som om vi hade haft

x^2(ln(x))
x^2 växer mkt snabbare än ln(x), så när x är jättestort så beter sig hela produkten som om vi enbart hade haft x^2. Och x^2 går ju mot oändligheten när x går mot oändligheten.
Citera
2012-04-24, 11:12
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner

Tack alla ni som redan hjälpt mig. Men jag har ännu en fråga. Denna gång av lite annorlunda karaktär:

1.
Definiera cylinder, parallelltrapets, sfär och liksidig triangel så att de centrala matematiska egenskaperna i vardera begrepp synliggörs.

2. Definiera typläge, median och medelvärde så att de centrala matematiska egenskaperna synliggörs samt att funktionen för vardera lägesmått tydliggörs (dvs det framgår till vilka data det är lämpligt att använda vilket lägesmått). Ge exempel för vardera lägesmått.

Flera av begreppen känner jag till. Men hur definierar man något så att de "centrala matematiska egenskaperna synliggörs"? Det står ingen bättre förklaring i min räknebok heller.

På rak arm skulle jag definiera exempelvis cylinder så här: En cylinder är platt upptill men rund längs kanterna.

Men det här är ju bara väldigt vaga definitioner av hur objekten "ser ut". Det säger ju inget om deras matematiska egenskaper.

Någon som har tid och lust att hjälpa mig på traven?
Sfär: Enbart ytarean på ett klot, alltså inte själva volymen eller objektet.
Cylinder: En cirkel (basytan) som sträcker ut sig i något av riktingarna (höjden).
Liksidig triangel: En trehörning där alla sidor är lika långa och alla vinklar är 60 grader.
Parallelltrapets: En fyrhörning där två sidor är parallella. Även kvadrater/rektanglar/romber är parallelltrapetser enligt denna defition.
Citera
2012-04-24, 11:14
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:

1.
Mycket svårt att definiera något. Jag kan försöka med sfär och triangel.

Försök på liksidig triangel:
En liksidig triangel är räta linjer som skär varandra i precis tre punkter, A, B och C. Om och endast om de tre sträckorna AB, BC och CA är lika långa så är triangeln liksidig.

Försök på sfär:
En sfär är en kropp (tredimensionell figur) där mängden av alla sfärens punkter har lika långt avstånd till en given punkt.

Men vettefan om detta stämmer. Jag kan ju skapa en halv sfär med samma definition också. Man kanske också måste säga något om omsluter.

Citat:
Den är jättedålig faktiskt. För med samma definition skulle vi kunna skapa ett rätblock, fast sidorna på rätblocket är lite "runda". Vad nu rund betyder. Idéen med definitionen är att man skall kunna använda den och man bara skapar den figuren man vill åt. Det går alltså ionte att skapa något annat.

Citat:
Viktigt är att en sfär är bara själva utkanten av ett klot. En sfär har alltså ingen volym.

Citat:
Meningen är som sagt att med hjälp av definitionen så skall endast just den figuren du tänker på kunna skapas, ingen annan. Om fler figurer än en kan skapas så är definitionen inte entydig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in