2012-03-16, 16:31
Medlem
slemsugarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulao
Det känns som jag helt missuppfattar dig, men vill du visa att n^2 <= 2^n för n = 4,5,6,7... Så borde du väl först visa att det stämmer för n = 4 : 4^2 = 16 = 2^4.

Sen antar du att det stämmer för n = p, och visar utifrån det att det även stämmer för n = p +1. Dvs du vill visa att (p+1)^2 <= 2^(p+1) om p^2 <= 2^p. Jag förstår inte varför du vill visa att
(p+1)^2+2^p < 2^(p+1)

Man ska lägga till steg n=p (fast jag hade fattat fel, det är från VL) till sista påståendedelen n=p+1
men det stämmer ändå inte när jag sätter n=4.

Tack för att du försöker hjälpa mej.
Citera
2012-03-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemsugarn
Man ska lägga till steg n=p (fast jag hade fattat fel, det är från VL) till sista påståendedelen n=p+1
men det stämmer ändå inte när jag sätter n=4.

Tack för att du försöker hjälpa mej.

Jo det är lugnt men tyvärr förstår jag fortfarande inte vad du menar. Det är väl bara att vänta på att någon veteran styr upp detta.
Citera
2012-03-16, 17:31
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Jag är fortfarande fast i induktion

Visa att olikheten n^2 (</=)2^n Gäller för n=4,5,6...
(</=) betyder alltså mindre eller lika med

Jag börjar med n=1 1^2<2^1 Stämmer
Fortsätter med n=p p^2<2^p Stämmer
Fortsätter med n=p+1

(p+1)^2+2^p<2^(p+1)
p^2+2p+1+2^p<2^(p+1)

Testar att sätta in 4
4^2+2*4+1+2^4<2^(4+1) blir 41<32 vilket INTE stämmer.

Behöver lite hjälp, var gör jag fel?

Du ska ju visa att det gäller för heltal större än eller lika med fyra. Därför är det ingen mening att börja med n=1 ty för t.ex. n=3 så stämmer det ju inte. Bevisstrategin är istället att visa att det gäller för n=4 och sedan anta att det gäller för n=p.

Sen ska du visa att det gäller för n=p+1 dvs:

(p+1)^2 (</=) 2^(p+1)
Citera
2012-03-16, 17:38
Medlem
slemsugarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Du ska ju visa att det gäller för heltal större än eller lika med fyra. Därför är det ingen mening att börja med n=1 ty för t.ex. n=3 så stämmer det ju inte. Bevisstrategin är istället att visa att det gäller för n=4 och sedan anta att det gäller för n=p.

Sen ska du visa att det gäller för n=p+1 dvs:

(p+1)^2 (</=) 2^(p+1)

Jag måste lägga till det antagande steget, dvs då n=p, till VL i induktionssteget.
Citera
2012-03-16, 17:42
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Jag måste lägga till det antagande steget, dvs då n=p, till VL i induktionssteget.

Varför måste du det om jag får fråga? Är det logiskt på något sätt att lägga till någonting i ena ledet utan att göra det i det andra när du löser ekvationer? Du ska bara utifrån antagandet visa att det gäller för n=p+1

Du har ju det du ska visa, dvs:

(p+1)^2 (</=) 2^(p+1)

då kan du inte lägga till någonting i VL utan att lägga till det i högerledet.
Citera
2012-03-16, 17:43
Medlem
evilkittys avatar
Hade uppskattat hjälp med följande differentialekvation:

http://img853.imageshack.us/img853/2144/diffekv.png

Jag har koll på hur man löser de flesta differentialekvationer, jag känner till Riccati/Bernoulli-differentialekvationer, men har inte full förståelse för dem.

Pedagogisk förklaring på hur man löser den uppskattas! Gärna så grundläggande som möjlig.

Tack!
Citera
2012-03-16, 18:14
Medlem
slemsugarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Varför måste du det om jag får fråga? Är det logiskt på något sätt att lägga till någonting i ena ledet utan att göra det i det andra när du löser ekvationer? Du ska bara utifrån antagandet visa att det gäller för n=p+1

Du har ju det du ska visa, dvs:

(p+1)^2 (</=) 2^(p+1)

då kan du inte lägga till någonting i VL utan att lägga till det i högerledet.

Det är så det står i boken att jag ska göra, plus att min lärare i diskret matematik på distans (vilken även undervisar matematik på Stockholms Universitet) sa att det var rätt att göra så när jag ringde honom för någon timma sedan. Tyvärr vill han inte hjälpa mej mer än så...
Citera
2012-03-16, 18:19
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Det är så det står i boken att jag ska göra, plus att min lärare i diskret matematik på distans (vilken även undervisar matematik på Stockholms Universitet) sa att det var rätt att göra så när jag ringde honom för någon timma sedan. Tyvärr vill han inte hjälpa mej mer än så...

Då har du missuppfattat läraren eller boken för så kan det inte vara. Om du ska visa att någonting gäller så kan du inte lägga till någonting i ena ledet utan att göra det i det andra ledet.

För att illustrera i ett enkelt exempel.

Uppgift: Visa att a=b

Om jag lägger till c i vänster led, dvs a+c=b och visar att den likheten är sann så gäller inte automatiskt a=b. Vilket är precis vad du vill göra.

Du har ju också motbevisat att detta sätt inte är rätt då du får fel när du stoppar in n=4 i din olikhet.

Det din lärare och boken istället menar är att du ska försöka hitta någonting i vänster eller höger led som du kan ersätta mot någonting i ditt antagande.
Citera
2012-03-16, 18:41
Medlem
anton mordarens avatar
Försöker lösa följande ekvation:

sqrt(7-x) - sqrt(x+13) = 2

Får fram att x = -9 men enligt facit finns inga lösningar (reella). Är det så enkelt att det står fel i facit eller är det så att jag har missat något som gör att x = -9 inte är en lösning?
Citera
2012-03-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Försöker lösa följande ekvation:

sqrt(7-x) - sqrt(x+13) = 2

Får fram att x = -9 men enligt facit finns inga lösningar (reella). Är det så enkelt att det står fel i facit eller är det så att jag har missat något som gör att x = -9 inte är en lösning?

Fel i facit. http://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt%287-x%29+-+sqrt%28x%2B13%29+%3D+2+solve
Citera
2012-03-16, 19:43
Medlem
acerblazerlols avatar
Tja! sannolikheter..
Ett instrument har 3 komponenter som är oberoende av varandra med sannolikheten 70% att dom fungerar, för att instrumentet ska fungera krävs det att 2 av de 3 komponenterna är hela.
A) vad är sannolikheten att instrumentet fungerar?
Som jag ser det ska jag räkna pr(x=2)+pr(x=3)
-> pr(x=3)= 0,7*0,7*0,7 + pr(x=2)= ?????????
Hur räknar jag ut sannolikheten att två av intrumentets 3 delar fungerar??
Citera
2012-03-16, 20:56
Medlem
Stötte på en uppgift som jag fick lite problem med. Någon som hade kunnat förklara lite snabbt hur den ska lösas?

Ta reda på alla delare till talet 1400. Primtalsfaktorisering ska användas för att lösa uppgiften.

Mycket tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in