2010-09-11, 04:12
Medlem
Greger08s avatar
Tjena!

Är ute efter en Komradio med bra räckvidd, vill alltså t.ex. kunna vara inne i stan och kunna prata med någon som iaf är 800m bort.

Köpte ett kit på NetOnnet från "TopCom" för 800:- dessa fungerar inte ens när om man är 150M ifrån varandra om det kommer ett par höghus emellan . .

Uppfyller denna mina krav ?

Eller har ni några andra tips, vill helst kunna köpa radion i butik i Stockholm !

http://www.jula.se/vhf-radio-hh-125-137690

// MVH
Citera
2010-09-11, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greger08
Tjena!

Är ute efter en Komradio med bra räckvidd, vill alltså t.ex. kunna vara inne i stan och kunna prata med någon som iaf är 800m bort.

Köpte ett kit på NetOnnet från "TopCom" för 800:- dessa fungerar inte ens när om man är 150M ifrån varandra om det kommer ett par höghus emellan . .

Uppfyller denna mina krav ?

Eller har ni några andra tips, vill helst kunna köpa radion i butik i Stockholm !

// MVH

Tyvärr, finns inget intresse av Komradio här.
Citera
2010-09-24, 10:36
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greger08

Det är inte så stor skillnad mellan olika radio att det kommer att hjälpa dig med så mycket hinder emellan!

Läs mitt svar i en liknande tråd:

https://www.flashback.org/sp25696156

VHF går ofta SÄMRE i stan med mycket betong och smala öppningar. Dessutom måste man ha SRC, certifikat för marin-VHF för att få använda den radion.

Jag skulle titta efter radio för SRBR444, 1W på 444 MHz.

För att använda radio i en storstad på avstånd upp mot en km behövs högt placerade repeatrar, och då måste du hyra in dig hos en radiofirma som tillhandahåller det.

/capmac
Citera
2010-11-03, 21:58
Medlem
grejigabosses avatar
27mhz och en fet antenn så når du bra mycket längre än 800 meter
Citera
2010-11-03, 22:19
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
27mhz och en fet antenn så når du bra mycket längre än 800 meter

27 MHz är värdelöst handhållet även med de gamla 2m-teleskopen. Kom tillbaka när du upplevt ett störningsmaxima på 27 MHz som gör i princip all kommunikstion omöjlig. Jag lekte färdigt med det på 80-talet, tar inte i skiten med tång längre. Det är helt enkelt inte ett seriöst alternativ, speciellt inte för handhållet.

/capmac
Citera
2017-11-02, 18:32
Medlem
526s avatar
Jag vill ha en komradio. Men går de bara 800m ? Har för mig att gubbarna på 80-talet hade såna de kunde prata med hela världen? Men det är kanske inte komradio?

Tänker en sån låda med spiralsladd och handmikrofon. Ursäkta min minst sagt bristfälliga kunskap på området.
Citera
2018-04-15, 17:20
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag vill ha en komradio. Men går de bara 800m ? Har för mig att gubbarna på 80-talet hade såna de kunde prata med hela världen? Men det är kanske inte komradio?

Tänker en sån låda med spiralsladd och handmikrofon. Ursäkta min minst sagt bristfälliga kunskap på området.

Sent svar, men undrar om du köpte något? Jag är själv ingen expert, men moderna system använder internet för att transportera samtalet. Det finns digitala (DMR) apparater som du kan kommunicera över hela världen med hjälp av relästationer.

För att använda nätverk som är gratis, så behöver man ta ett amatörradiocertifikat. Det finns även ett kommersiellt rikstäckande DMR nätverk från OrbiGo som kostar pengar.

Ett billigare alternativ är Walkie Talkie som använder mobilnätet. Det finns också appar för mobiltelefoner som simulerar en Walkie Talkie. För detta så behövs någon form av utrustning som har en knapp, förslagsvis ett vanligt headset med en svarsknapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in