• 1
  • 2
2010-09-10, 22:37
Medlem
Ja, nu har det blivit dags att skaffa linser, och som rubriken lyder undrar jag alltså om det finns sådana man inte behöver slänga bort och köpa nya. Jag vet att min far har denna sorts linser, men tycker att man bara hör om månads- och dygnslinser nu för tiden.
Så, existerar sådana linser fortfarande, och vad heter de?
Citera
2010-09-10, 22:58
Medlem
Har aldrig funnits evighetslinser, sådana skulle vara för hårda för att ha på ögonen, anledningen till att man byter linser är för att de slits och går sönder.
Citera
2010-09-10, 23:15
Medlem
Byta 1 gång i månaden kan du väl stå ut med?
Citera
2010-09-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valairs
Byta 1 gång i månaden kan du väl stå ut med?

Och gör han inte det kan han ju alltid kolla upp om hans synfel kan fixas med laser.
Citera
2010-09-11, 13:24
Medlem
Andre93s avatar
Själv så har jag nu i två års tid kört med en-dagslinser, verkligen inte så jobbigt som man först trodde. Måste man inte ta ut och lägga månadslinser i nån saltlösning varje kväll..?
Citera
2010-09-11, 15:03
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre93
Själv så har jag nu i två års tid kört med en-dagslinser, verkligen inte så jobbigt som man först trodde. Måste man inte ta ut och lägga månadslinser i nån saltlösning varje kväll..?

Beror på. De billigare modellerna lägger man i saltlösning varje kväll, jag kör dock en lite bättre mdoell. Sätter i dem, tar ut efter en månad. Brukar få droppa i lite linsvätska i ögonen på morgonen ibland bara
Citera
2010-09-11, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Har aldrig funnits evighetslinser, sådana skulle vara för hårda för att ha på ögonen, anledningen till att man byter linser är för att de slits och går sönder.
Är du helt säker på det? Min far menar nämligen att de han har är av denna typ.

Men vad är det för slitage vi pratar om här egentligen? Anledningen till min tråd är att jag bara planerar att ha i linserna några timmar om dagen under idrottsutövande, så det vore trevligt om man inte behövde köpa nya linser varje månad, utan ha ett par att varva som mina vanliga glasögon.
Kan man kanske göra detta med ett par månadslinser och sen slänga de efter ett halvår eller nått sånt?
Citera
2010-09-11, 17:03
Medlem
retrys avatar
Linser är gjorda av ett silikonbaserat ämne som slits sönder på grund av vanliga luftföroreningar/bakterier osv, vilket gör det svårt att ta fram ett material som ögat inte reagerar negativt på. Detta är eftersom att ögat också tar upp sitt syre direkt från luften vilket i sin tur medför att linsen måste vara genomsläpplig. Ju hårdare linsen är, desto större chans är det för infektioner och allmän irritation i ögonen då dessa inte kan släppa igenom syre på samma sätt.

Alla linser är packade i en steril vätska som håller linserna intakta, men så fort man öppnar paketet så påbörjas slitaget (oavsett om man använder dem eller ej). Dagslinser är av den mjukaste sorten men håller också just därför inte längre än en dag, varpå dessa är så gott som obrukbara, men det är den mest bekväma linstypen. Månadslinser är antingen hårdare och klarar av en längre tids användning men är inte lika trevliga att bära då de inte är lika syregenomsläppliga, och de ökar även risken för infektioner osv då linserna får diverse olika proteinbelägg osv.

Men oavsett vilken man väljer så innebär det att så fort du öppnar förpackningen så börjar linserna brytas ner. Köper du ett par månadslinser så kan du ändå bara använda dem i en månad, även du bara använder dem några få timmar om dagen.

Jag har för mig att hårdare linser som höll längre än en månad tillverkades tidigare men försvann helt på grund av att det var så riskfullt att använda dem. Det är rekommenderat att man går till optikern mellan varje linsköp för att kontrollera ögonen då det är hög risk för infektioner och annat elände vid linsanvändning. Därför ska linsbutiker på nätet undvikas helt då de inte bryr sig i att ta ansvar för deras kunders ögon. Riktiga optiker kontrollerar ögonen vid varje inköp för att säkerställa att ögonen mår bra innan de låter kunden köpa ett nytt paket linser.

Köper du ett par linser som du använder i mer än en månad så blir dessa täckta i ett farligt proteinlager som förstör ögonen.

PS. Säg åt din far att genast besöka optikern för att kolla hur hans ögon mår om det verkligen är så att han har hittat någon så kallad "evighetslins", risken är att han blir blind.
Citera
2010-09-11, 17:50
Medlem
Andre93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Beror på. De billigare modellerna lägger man i saltlösning varje kväll, jag kör dock en lite bättre mdoell. Sätter i dem, tar ut efter en månad. Brukar få droppa i lite linsvätska i ögonen på morgonen ibland bara
Okej, häftigt. Kanske blir till att testa ett par sådana då. Men de måste ha en ganska saftig prislapp eller?
Citera
2010-09-11, 23:37
Medlem
Citat:
Okej, häftigt. Kanske blir till att testa ett par sådana då. Men de måste ha en ganska saftig prislapp eller?

Med mitt synfel så betalar jag kring 800-900 spänn för ett halvår
Citera
2010-09-12, 02:23
Medlem
Razozs avatar
Citat:

Njae, inte så farligt endå. Betalar typ 1200 för linser+vätska för ett halvår
Går hos Specsavers
Citera
2010-09-12, 11:41
Medlem
Du säger att du inte vill "köpa nya varje månad" - Ofta köper man minst ett halvårs förbrukning på en gång, ett sexpack.

Månadslinser är den billigaste lösningen, nackdelen är att du måste ta ut dem och tvätta dem efter varje användning - lite bökigt.

Tror att endagslinser är bäst för din situation, om än lite dyrt. Sätt i linserna när du vill använda dem, när du är klar - släng. Säljs ofta i 30-pack, dvs. en månads användning...

Som någon skrev ovan finns också dygnet-runt linser som man ska kunna ha i en månad utan att ta ut och rengöra. Dock inte alla ögon som pallar med det.

Sen beror det på ditt synfel. Jag ville ha endagslinser men pga. konstiga vinklar på min astigmatism fick jag nöja mig med månadslinser som dessutom var lite dyrare än normalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in