2010-09-10, 16:32
Medlem
Harry_Hallers avatar
Hej,

Jag har en kort men något inrikat fråga som avser akademiskt skrivande. I akademiskt författade produkter avstår man ofta från att använda pronomen i första person (jag) för att istället, när man vill ge en personlig touch, använda första person pluralis (vi). Detta alltså oavsett om texten är författad av endast en person. Är det legitimt att göra så även idag eller framstår det som alltför ålderdomligt?
Citera
2010-09-10, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Hej,

Jag har en kort men något inrikat fråga som avser akademiskt skrivande. I akademiskt författade produkter avstår man ofta från att använda pronomen i första person (jag) för att istället, när man vill ge en personlig touch, använda första person pluralis (vi). Detta alltså oavsett om texten är författad av endast en person. Är det legitimt att göra så även idag eller framstår det som alltför ålderdomligt?

Personer som väntar barn vill alltid skriva det som "vi är gravida", och det gör mig jävligt förbannad.
Jag skulle aldrig nämna mig själv som "vi" i något sammanhang.
Citera
2010-09-10, 16:44
Bannlyst
Citat:
Hej,

Det är möjligen att forskning, i mångt och mycket, bygger på tidigare människors arbete. Även om man författat texten själv så får man under arbetet ochså kritik och synpunkter från kollegor osv inom det egna gebitet.

Ett inplicit erkännande av ej namngivna personer därvidlag.
Citera
2010-09-10, 16:50
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Det är möjligen att forskning, i mångt och mycket, bygger på tidigare människors arbete. Även om man författat texten själv så får man under arbetet ochså kritik och synpunkter från kollegor osv inom det egna gebitet.

Ett inplicit erkännande av ej namngivna personer därvidlag.
Det är sant, men min fråga är egentligen en annan. Kanske blir det tydligare om jag exemplifierar:

I den här studien syftar vi till att undersöka...

Pronomenet är här alltså av pluralis fastän författaren endast är en. Är det här en okej approach?
Citera
2010-09-10, 17:11
Bannlyst
Citat:
Det är sant, men min fråga är egentligen en annan. Kanske blir det tydligare om jag exemplifierar:

Pronomenet är här alltså av pluralis fastän författaren endast är en. Är det här en okej approach?

Möjligen kan det vara så att det faktiskt är den aktuella institutionen/fakulteten, i vilken författaren ingår, som äger forskningsresultatet. Det är den mest praktiska förklaringen jag kan tänka mig.

Dessutom är det ganska sympatiskt att använda ordet vi, istället för det mer egotrippade jag. ;-)
Citera
2010-09-10, 18:09
Medlem
Dingbatss avatar
"Vi" låter mer opersonligt, och i en avhandling eller uppsats kanske man inte alltid vill låta så personlig.
Citera
2010-09-10, 19:39
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:

Vi är väl här representant för "vetenskapen".
Citera
2010-09-10, 19:46
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dingbats
"Vi" låter mer opersonligt, och i en avhandling eller uppsats kanske man inte alltid vill låta så personlig.
Ja, det är även min uppfattning. Vissa reagerar dock negativt mot detta. Det kan helt enkelt låta lite pompöst.
Citera
2010-09-10, 19:49
Medlem
Fickludds avatar
Citat:

Man kan göra det än mer opersonligt genom att t ex skriva

Den här studien syftar till att undersöka
traktorns betydelse i turkiska vävnader.
Citera
2010-09-10, 19:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Förutom de möjligheter som redan nämnts där författaren (som en del av en institution/”vetenskapen” och liknande) är skild från läsaren, så skulle jag i vissa sammanhang sätta en större slant på det vi som används för att inkludera läsaren, så att författaren och läsaren skenbart upptäcker och resonerar sig fram till saker tillsammans.
Citera
2010-09-10, 20:52
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Förutom de möjligheter som redan nämnts där författaren (som en del av en institution/”vetenskapen” och liknande) är skild från läsaren, så skulle jag i vissa sammanhang sätta en större slant på det vi som används för att inkludera läsaren, så att författaren och läsaren skenbart upptäcker och resonerar sig fram till saker tillsammans.
Jag instämmer. Det finns dock exempel där det uppenbarligen inte är så, utan där det istället är fråga om att författaren tyddliggör sina egna val och argument. Det är i dessa lägen problemet uppstår enligt min uppfattning.
Citera
2010-09-10, 21:44
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Jag instämmer. Det finns dock exempel där det uppenbarligen inte är så, utan där det istället är fråga om att författaren tyddliggör sina egna val och argument. Det är i dessa lägen problemet uppstår enligt min uppfattning.

Och där är det, i mitt tycke, oftast löjligt. Det finns många utmärkta forskare som inte drar sig för att skriva i första person där det är befogat. Och det går ju dessutom bra att blanda, såsom här hos Gregory Nagy i Homeric Questions (s. 77-79): ”Drawing attention to the principle of unevenly weighted episodes in this description, I propose that the evolution of ancient Greek epic involved a progression from uneven weighting to even weighting. Let us take as our point of departure [...] For earlier stages of Homeric poetry, we may link [...] I propose now to refine this notion [...] Let us start with a comparative example ...”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in