2010-09-12, 11:01
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Och där är det, i mitt tycke, oftast löjligt. Det finns många utmärkta forskare som inte drar sig för att skriva i första person där det är befogat. Och det går ju dessutom bra att blanda, såsom här hos Gregory Nagy i Homeric Questions (s. 77-79): ”Drawing attention to the principle of unevenly weighted episodes in this description, I propose that the evolution of ancient Greek epic involved a progression from uneven weighting to even weighting. Let us take as our point of departure [...] For earlier stages of Homeric poetry, we may link [...] I propose now to refine this notion [...] Let us start with a comparative example ...”
Jag hör din åsikt. Frågan är dock om den kan anses spegla vad som egentligen är comme il faut, kanske är det så.
Citera
2010-09-12, 11:13
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Jag hör din åsikt. Frågan är dock om den kan anses spegla vad som egentligen är comme il faut, kanske är det så.

Det kan nog också bero en del på inom vilket ämnesområde du är verksam.

(Ifall det var någon som inte begrep det så ska naturligtvis "första person" i # 12 utläsas som "första person singular".)
Citera
2010-09-12, 13:02
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Det kan nog också bero en del på inom vilket ämnesområde du är verksam.

(Ifall det var någon som inte begrep det så ska naturligtvis "första person" i # 12 utläsas som "första person singular".)
Har du kunnat uppmärksamma någon skillnad mellan humanistiska och naturvetenskapliga discipliner?
Citera
2010-09-12, 13:55
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Har du kunnat uppmärksamma någon skillnad mellan humanistiska och naturvetenskapliga discipliner?

Nej, men jag läser å andra sidan väldigt få naturvetenskapliga texter.
Citera
2010-09-12, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Naturvetenskapliga vetenskapliga verk är ju nuförtiden oftast samförfattade, så att vi faller sig naturligt. Men åtminstone Nature, den kanske mest prestigefyllda naturvetenskapliga tidskriften öht, ändrar we till I i texten om denna bara har ett författarnamn.
Citera
2010-09-13, 15:40
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Naturvetenskapliga vetenskapliga verk är ju nuförtiden oftast samförfattade, så att vi faller sig naturligt. Men åtminstone Nature, den kanske mest prestigefyllda naturvetenskapliga tidskriften öht, ändrar we till I i texten om denna bara har ett författarnamn.
Tack för svaret.

Ja det mest lämpliga alternativet verkar således vara att variera mellan vi (i de tillfällen men syftar både på författaren och läsaren) och jag. Alternativet till "jag" blir att skriva i passiv form.
Citera
2010-09-13, 16:13
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Alternativet till "jag" blir att skriva i passiv form.
Möjligheten finns ju också att omnämna sig själv som "författaren", men jag tippar att det är lika ute i vetenskaplig text som i skönlitterär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in