2002-10-07, 20:54
Medlem
Det var lnge sen jag sg en verklig demokratisk handling frn ngon av vra kra politiker, s jag undrar om demokratin finns i Sverige eller r det bara en illusion?
----------
Demokratisk front mot SD i Mlndal.

Alla demokratiska partier i Mlndals kommunfullmktige kommer att ing en valteknisk samverkan fr att hindra Sverigedemokraterna frn att f inflytande i nmnder och styrelser, meddelar Sveriges Radio Vstekot.

[color=red]Genom en ndring i reglerna ska SD ven hllas utanfr kommunens Demokratiberedning.[/color]

Expo 021007
Citera
2002-10-08, 10:03
Medlem
...

Citat:
Demokratisk front mot SD i Mlndal.

Alla demokratiska partier i Mlndals kommunfullmktige kommer att ing en valteknisk samverkan fr att hindra Sverigedemokraterna frn att f inflytande i nmnder och styrelser, meddelar Sveriges Radio Vstekot.

du verkar inte bry dig s pass mkt om demokrati, s som du stolt visar upp att en demokratiskt vidrig kartell i Mlndals kommunfullmktige
kommer intrffa mellan de "demokratiska" partierna..

Hur fan tnker du egentligen? "Demokratisk front mot SD i Mlndal",
man kan fan inte vara demokratisk och emot att SD, som har blivit invalda i diverse politiska etablisemang, skall f utnyttja sin "makt".

Jag har ytterst lite sikter om SD tillsido att jag r imponerad av deras uthllighet mot alla idioter som vill "rdda demokratin",
men att pst att det vore demokratiskt rtt att f bort SD r vl ungefr s lngt frn sanningen man skall komma..
Citera
2002-10-08, 10:29
Medlem
Jag tror att vad Harry Potter menar r just att det r dligt att de andra demokratiskt tillsatta partierna gr ihop fr att stoppa SD frn att representera sina vljare i de beslutande frsamlingarna. Men han r inte helt tydlig...

Jag gillar inte SD. Jag avskyr dem och deras patetiska 1800-tals drm om ett mytiskt folkhem och deras infantila folkhemrasromantism.

Detta ska naturligtvis inte ha med saken att gra. SD r demokratiskt valda, de representerar mnniskor som enligt lag har rtt att genom val skicka sina representanter till de beslutande frsamlingarna. Frsker man frhindra det r man per definition anti-demokrat. Svrare n s r det inte och ett bttre exempel p ordsprket "att skjuta sig i foten" r svrt att hitta. Har de inte lst Candide?

/C
Citera
2002-10-08, 11:05
Moderator
-Info-s avatar
Texten kommer frn den anti-demokratiska extrem-kommunistiska sajten EXPO. S rtt text borde vara:

- - -

[color=darkblue]Anti-Demokratisk front mot SD i Mlndal.

Alla partier i Mlndals kommunfullmktige kommer att ing en valteknisk samverkan fr att hindra de demokratiska Sverigedemokraterna frn att f inflytande i nmnder och styrelser, meddelar Sveriges Radio Vstekot.

Genom en ndring i reglerna ska SD ven hllas utanfr kommunens Demokratiberedning. [/color]
- - -

S nu brjar de etablerade "demokratiska" partierna ven ndra i reglerna fr att stoppa de demokratisk valda SD. Skrmmande...
Citera
2002-10-08, 11:27
Medlem
-info- Du och jag hller nog inte med varandra p mnga omrden. Men i det hr fallet har du rtt. Naturligtvis agerar de andra demokratiskt tillsatta partierna anti-demokratiskt. Och visst r det skrmmande nr anti-demokratiska stmningar sprider sig ven in bland de partier som hvdar att de r fr demokrati.

Fr vrigt blir jag omttligt irriterad p de etablerade partiernas frkrlek fr att benmna sig sjlva "demokratiska partier". De r demokratiskt tillsatta, det r en jvla skillnad. Mjligen skulle de kunna kalla sig fr "pro-demokratiska partier", dvs partier som verkar fr demokrati. Men d fr de allt brja gra det frst.
Citera
2002-10-08, 15:17
Medlem
Det r inte bara att de gaddar ihop sig fr att stoppa ett alternativ till att fra fram sina sikter utan det r massa andra saker som jag skulle kalla odemokratiska, t.ex. s har SD inte ftt en samma villkor nr det gick till val, de fick inte hyra vallokaler..

Demokratin finns bara fr de som redan styr, helt enkelt.
Citera
2002-10-08, 21:01
Medlem
Demokrati betyder ju faktiskt folkstyre s att vgra SD deras del r att g emot demokratin. Kort och gott.

Pippi
Citera
2002-10-11, 10:25
Moderator
-Info-s avatar
Och vad tycker ni om detta? Det finns tydligen inga grnser vad de "demokratiska" partierna hittar p fr att stoppa de folkvalda Sverigedemokraterna:

[color=darkblue][size=14]Sverigedemokraterna stoppas i Malm[/size]

Kommunstyrelsen i Malm har tagit till ett radikalt grepp fr att stoppa Sverigedemokraterna frn politiskt inflytande. Genom att minska antalet ledamter rcker inte partiets vljarstd till fr deltagande i nmnder och styrelser.

Malm kommunstyrelses beslut stnger i praktiken ute Sverigedemokraterna frn alla kommunala frsamlingar utom fullmktige. Bakgrunden till beslutet r farhgorna att Sverigedemokraterna skulle sluta en allians med Sknepartiet, vilket skulle ha gett dem en stark politisk plattform ute i stadsdelarna.
- Det finns ett msesidigt intresse att de bruna krafterna inte fr mjlighet att frstra fr Malm, sger socialdemokraternas Anders Rubin till Sydsvenskan.
Sverigedemokraternas frstanamn i Malm, Sten Andersson, sger att samarbetet med Sknepartiet nu blir meningslst.
- Jag tycker att det hr r ett jvla stt, en kupp helt enkelt. Hade vi inte kommit in i fullmktige s hade det skert fortfarande varit 15 ledamter i st adsdelarna, sger han.
[/color]

Klla:
http://www.expressen.se/article.asp?id=125422

Visst r det otroligt? r detta verkligen Sverige?
Citera
2002-10-11, 10:48
Medlem
Peter Harolds avatar
Instmmer med talaren Chris

Citat:
Ursprungligen postat av Chris
-info- Du och jag hller nog inte med varandra p mnga omrden. Men i det hr fallet har du rtt. Naturligtvis agerar de andra demokratiskt tillsatta partierna anti-demokratiskt. Och visst r det skrmmande nr anti-demokratiska stmningar sprider sig ven in bland de partier som hvdar att de r fr demokrati.

Jag hller med Chris, bde vad gller misstron mot SD's ideologi, men ocks att de demokratiska partierna ndrar spelreglerna fr att motarbeta ett parti som vljarna valt in i den politiska frsamlingen. Jag tycker att det hr mnet hnger ihop med den trd som jag frskte skapa tidigare hr p forumet om hjd riksdagssprr. Det verkar finnas en misstanke om att SD eller ngot liknande frmlingsfientligt (=min tolkning) missnjesparti kommer hamna "farligt" nra nuvarande 4%-sprr vid nsta riksdagsval.

Jag sympatiserar inte ett dugg med SD. Deras politik r lngt ifrn konsekvent, de attraherar vljargrupper som har svrt att se de humanistiska kraven p invandrares och flyktingars villkor. Men SD's framgng r ganska naturlig med tanke p att det behvs ett missnjesparti i Sverige nr de etablerade partierna skter de hr frgorna s dligt.

Utvecklingen r skrmmande. Jag sitter och planerar p en uppfljare till "Moraldepartementet" som skall handla om demokratins kollaps (politisk sf-roman). Problemet r att innan jag hunnit bli klar med dispositionen har demokratin kanske hunnit avskaffa sig sjlv...?

Till -Info-:
ven om jag inte delar din politiska uppfattning s uppskattar jag inlggen frn dig. I ett demokratiskt samhlle mste man lyssna p kritiken, oavsett var den kommer ifrn. Det r drfr jag lser dina inlgg.

Tack fr ordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in