2010-09-10, 13:23
Medlem
pönoshts avatar
Ponera att det gick att resa i ljusets hastighet, där man befinner sig i en verklighet då tiden står stilla gentemot överallt annars i universum.

Bör inte tiden rimligtvis gå oändligt snabbt utanför ens egen verklighet i jämförelse?

Det vill säga att det teoretiskt sett blir omöjligt att sakta ner och återgå till en verklighet med en "tidsfördröjning" som på jorden, eftersom så fort man uppnått ljusets hastighet tagit sig till "slutet" av tid?

Någon som förstår vad jag menar?
Citera
2010-09-10, 13:25
Medlem
Denoms avatar
Nej, det skulle inte gå att stanna.
Citera
2010-09-10, 13:33
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht
Ponera att det gick att resa i ljusets hastighet, där man befinner sig i en verklighet då tiden står stilla gentemot överallt annars i universum.

Bör inte tiden rimligtvis gå oändligt snabbt utanför ens egen verklighet i jämförelse?

Det vill säga att det teoretiskt sett blir omöjligt att sakta ner och återgå till en verklighet med en "tidsfördröjning" som på jorden, eftersom så fort man uppnått ljusets hastighet tagit sig till "slutet" av tid?

Suck Hur tror du att du ska få nåt vettigt svar på en sådan fråga

I en fantasivärld kan precis vad du vill hända
Citera
2010-09-10, 13:56
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pönosht

OM saker med liten massa hade större gravitation än saker med stor massa, hur hade då världen sett ut?

OM varm gröt hade varit kallare än kall gröt, hur hade då världen klarat sig?

OM jag hade kunnat krypa ihop och bli lika liten som en punkt, hur hade jag då fått plats i min egen ficka?

etc
Citera
2010-09-10, 14:12
Medlem
Krests avatar
I en situation där våra idag kända naturlagar inte gäller har vi ingenting som kan hjälpa oss förutspå vad som händer.
Citera
2010-09-10, 14:20
Medlem
adequates avatar
Verklighet och verklighet. Det är fortfarande samma verklighet, bara ett annat referenssystem.
Citera
2010-09-10, 16:55
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Verklighet och verklighet. Det är fortfarande samma verklighet, bara ett annat referenssystem.

Som det är omöjligt att använda sig av i vår "verklighet", på grund av hur hela vår "verklighet" är uppbyggd. Så, uhm, ditt inlägg var ganska meningslöst.
Citera
2010-09-10, 17:00
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Som det är omöjligt att använda sig av i vår "verklighet", på grund av hur hela vår "verklighet" är uppbyggd. Så, uhm, ditt inlägg var ganska meningslöst.
Som jag tolkar TS' inlägg, så postulerar hen en verklighet i vilken det är möjligt. Inom denna verklighet skulle en då hamna i en annan referensram om en färdades i ljusets hastighet. Givet att någon variant av relativitetsteorin gäller där, förstås, vilket vi inte kan veta något om. Så, ja, mitt inlägg var nog rätt meningslöst. Vilket hela tråden är imho.

Citera
2010-09-11, 03:46
Medlem
Förstår precis vad du menar och det var faktist en vettig frågeställningen bortsett från att det ä orelevant eftersom att det är båda teoretiskt och praktiskt omöjligt men det vet du ju redan.

Men som du säger så visst bör tiden gå "oändligt snabbt" från en "internal frame of reference" så att säga, hittar inte ordet på svenska eftersom allt man läser är på engelska, men interialobjekt?

Din tid står ju oavsett still, vad jag är osäker på om de andra intertialobjekten åldras snabbare för det, det gör de nog inte eftersom att de har ju deras referensramar att gå efter, det är ju du som befinner dig i ett annat referenssystem inte observatörerna på jorden, eller tänker jag fel? Skulle de dock skåda dig i rymden i den hastighet så skulle du bara vara en stillbild skulle jag tro, varken din biologiska eller mekaniska klocka skulle röra på sig men det skulle de göra på jorden.
Citera
2010-09-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Förstår precis vad du menar och det var faktist en vettig frågeställningen bortsett från att det ä orelevant eftersom att det är båda teoretiskt och praktiskt omöjligt men det vet du ju redan.

Men som du säger så visst bör tiden gå "oändligt snabbt" från en "internal frame of reference" så att säga, hittar inte ordet på svenska eftersom allt man läser är på engelska, men interialobjekt?

Din tid står ju oavsett still, vad jag är osäker på om de andra intertialobjekten åldras snabbare för det, det gör de nog inte eftersom att de har ju deras referensramar att gå efter, det är ju du som befinner dig i ett annat referenssystem inte observatörerna på jorden, eller tänker jag fel? Skulle de dock skåda dig i rymden i den hastighet så skulle du bara vara en stillbild skulle jag tro, varken din biologiska eller mekaniska klocka skulle röra på sig men det skulle de göra på jorden.

Den första personen på flashback som svarar på en sån här fråga? Även fast den är omöjlig

Aldrig förstått varför dom andra idioterna har så svårt att tänka sig in i TS situation. Det är bara teoretiskt, bara för att det inte kan hända gör det inte det omöjligt att diskutera vad som skulle kunna hända.
Citera
2010-09-11, 11:08
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Den första personen på flashback som svarar på en sån här fråga? Även fast den är omöjlig

Aldrig förstått varför dom andra idioterna har så svårt att tänka sig in i TS situation. Det är bara teoretiskt, bara för att det inte kan hända gör det inte det omöjligt att diskutera vad som skulle kunna hända.

Men whats the point, man kan ju svara precis vad som helst. Om man kunde färdas i ljusets hastighet skulle universum förvandlas till en vetebulle
Citera
2010-09-11, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Men whats the point, man kan ju svara precis vad som helst. Om man kunde färdas i ljusets hastighet skulle universum förvandlas till en vetebulle

Nej det kan man inte, man får förtränga det man lärt sig i böckerna och se bortom vad du inte verkar klara av. Det är en regel som ändras, inte alla regler. Jag vet inte hur jag ska förklara för dig men Tremendouz verkar ju förstå vad jag menar iaf, pointless or not.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in