2010-09-09, 22:59
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det finns redan en lng trd om fallet, och det hoppas jag vi kan undvika i den hr trden. Jag har fr vrigt inte fljt det srskilt noga.

Det r just det som r pongen: jag kastar en snabb blick p det hela, tnker att jaha, s galet att ngon ska stenas bara fr otrohet. Bra att det finns protester mot det.

Veckorna gr, och jag - liksom s mnga andra - lser rubriker, ingresser, kanske ngon nyhet i sin helhet ibland.

S nmner ngon i frbifarten att hon r talad fr mord.
Kollar med wikipedia: convicted of murder.

Aha.

En snabb googling idag (som jag ocks visat i utrikestrden):

Svenska Dagbladet:
Iran meddelar att den kvinna som dmts till dden fr ktenskapsbrott inte kommer att stenas till dds

Dagens Nyheter:
Iranska Sakineh, som dmts till dden fr pstdd otrohet, ska nu straffas med 99 piskrapp.

Expressen:

Den 43-riga iranskan Sakineh Mohammadi Ashtiani har dmts till dden fr ktenskapsbrott.

Aftonbladet:
Brottet: otrohet
straffet: stening

Svensk press ljuger allts konsekvent om denna historia.
Senast redigerad av BaalZeBub 2010-09-09 kl. 23:06.
Citera
2010-09-09, 23:16
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Hon kan likvl ha dmts till dden just p grund av ktenskapsbrottet, ven om hon drutver str skyldig till mord. De medeltida islamistiska "regelverken" kan frsts dma kvinnor till dden vid eventuell otrohet. Men visst, hon r skyldig (om det nu r s!) till mord, vilket sklart ger oss en annan bild av henne och hennes oskuld.
Citera
2010-09-09, 23:19
Medlem
chribsson2s avatar
Ja svensk media ljuger, verdriver, konstruerar och bygger drigenom "nyheter" som passar deras syften. Inte kommer vl det som en verraskning fr TS?
Citera
2010-09-09, 23:27
Medlem
Bullens avatar
Sakineh Mohammadi Ashtiani, 43, har varit fngslad sedan 2006, och genomgtt tre olika rttegngar.

Den frsta gllde otillten relation med en slkting till hennes man, och dennes bror. Det r olagligt fr kvinnor att trffa mn som inte r make, pappa eller bror.

Dessutom misstnktes Sakineh fr inblandning i mordet p sin man. En man som kallas Nasser greps och dmdes till dden fr mordet. Han rddades frn avrttning av Sakinehs barn.

Sakineh dmdes till 10 rs fngelse och 99 piskrapp. Hon har aldrig erknt brotten i domstol.

Av ngon anledning valde en annan domstol att ter granska Sakineh, fr ett grvre ktenskapsbrott. Inga bevis fanns, endast ett erknnande i polisfrhr som hon tog tillbaka.

Tre av fem domare ansg henne nd skyldig, utifrn judges knowledge, en princip som gr det mjligt att dma enbart p personlig vertygelse. Straffet: Dden genom stening.
Citera
2010-09-09, 23:57
Medlem
Kattafankens avatar
I snt fall ljuger Al Jazeera ocks. Dr r hon 'bara' dmd fr otrohet.

http://english.aljazeera.net/news/mi...354041711.html
Citera
2010-09-10, 01:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
I snt fall ljuger Al Jazeera ocks. Dr r hon 'bara' dmd fr otrohet.

http://english.aljazeera.net/news/mi...354041711.html

Ja, uppenbart vljer ven de att av bekvmlighet, fr opinionens skull eller liknande, att ibland utelmna vriga delar.

Vid andra tillfllen kan det heta:
"Ashtiani was convicted in 2006 of having an "illicit relationship" with two men after the murder of her husband the previous year. She had also been sentenced to death following a separate conviction for playing a role in her husband's 2005 murder."
http://english.aljazeera.net/news/mi...526772598.html

Jag undrar om en granskning av al jazeera, bbc m fl skulle visa att mord-historien inte alls r med i de tidiga nyhetsrapporterna.
Citera
2010-09-10, 08:56
Medlem
Bullens avatar
Hon r dmd till 10 r och spstraff fr den pstdda inblandning i mordet.
Drefter r hon i en annan domstol dmd till dden genom stening fr otrohet.
Citera
2010-09-30, 12:27
Medlem
10 r och spstraff fr inblandning, dvs med all skerhet medhjlp till mord.
Sen STENING till DDS fr ngot s banalt som otrohet.
Gud r vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in