2004-05-31, 11:22
Bannlyst
Jag läste nu att Sverigedemokraterna inte kommer att få sina valsedlar distribuerade till vallokalerna under EU-parlamentsvalet. Enligt lagen så krävs det att ett parti fått minst 1% av rösterna i nåt av de senaste två valen, för att få sina valsedlar utlagda i vallokalerna. SD fick 1,4% i riksdagsvalet 2002.

Men nu argumenterar valmyndigheten att man måste ha fått 1% i ett tidigare EU-parlamentsval...

Alltså fick INGET parti sina valsedlar utlagda i det första EU-parlamentsvalet??? Eller gjorde man då ett särskilt undantag från undantaget från den lag enligt vilken vår demokrati utövas?

Jag är förvisso liberal, men ingen politisk händelse skulle glädja mig mer, än om SD kom in i etablissemangets korridorer. De människoföraktande hatkommentarer som fega folkpartistkärringar och feta sossegubbar kommer att dräggla ur sig i massmedia när detta händer, kommer att vara god underhållning.
Citera
2004-05-31, 13:23
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Jag läste nu att Sverigedemokraterna inte kommer att få sina valsedlar distribuerade till vallokalerna under EU-parlamentsvalet. Enligt lagen så krävs det att ett parti fått minst 1% av rösterna i nåt av de senaste två valen, för att få sina valsedlar utlagda i vallokalerna. SD fick 1,4% i riksdagsvalet 2002.

Men nu argumenterar valmyndigheten att man måste ha fått 1% i ett tidigare EU-parlamentsval...

Alltså fick INGET parti sina valsedlar utlagda i det första EU-parlamentsvalet??? Eller gjorde man då ett särskilt undantag från undantaget från den lag enligt vilken vår demokrati utövas?

Jag är förvisso liberal, men ingen politisk händelse skulle glädja mig mer, än om SD kom in i etablissemangets korridorer. De människoföraktande hatkommentarer som fega folkpartistkärringar och feta sossegubbar kommer att dräggla ur sig i massmedia när detta händer, kommer att vara god underhållning.

Var hittade du den här infon? Tänkte maila några i bekantskapskretsen...
Citera
2004-05-31, 14:02
Medlem
Jag har sett valsedlar för både Sverige- och Nationaldemokraterna på Svensk Kassaservice, har svårt att tro att Valmyndigheten skulle distribuera valsedlar på Posten men inte på vallokalerna.
Citera
2004-05-31, 14:03
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatic
Jag har sett både valsedlar för både Sverige- och Nationaldemokraterna på Svensk Kassaservice, har svårt att tro att Valmyndigheten skulle distribuera valsedlar på Posten men inte på vallokalerna.

SD´s valsedlar läggs ut av medlemmarna själva, hur det förhåller sig med ND kan jag inte svara på.
Citera
2004-05-31, 14:15
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren

Du har rätt i att det blir stor underhållning om Sd kommer in. Jag har i privata sammanhang träffat på personer som står nära ett borgerligt partis ledning och när diskussionen kommit in på Sd har de blivit helt knäckta över tanken på att de skulle kunna få framgångar. Det är ganska roligt att se en vanligtvis självsäker person ha gråten i halsen bara på grund av politik när de påstår sig stödja tanken på folkstyre....
Citera
2004-05-31, 15:28
Medlem
notsoperfects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
SD´s valsedlar läggs ut av medlemmarna själva, hur det förhåller sig med ND kan jag inte svara på.

...samma sak där.....
Citera
2004-05-31, 20:03
Medlem
SirTeas avatar
Vallagen är glasklar rörande detta, så det behövs ingen argumentation för att tolka det som Valmyndigheten.

Vallagen 6 kap.
10 § Staten svarar för kostnaden för valsedlar till ett antal som motsvarar tre gånger antalet personer som har rösträtt i valet för ett parti som deltar i valet till Europaparlamentet, om partiet vid detta val får eller vid något av de två senaste valen till Europaparlamentet har fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet.
Sedan verkar det rimligt att något speciellt undantag skulle ha funnits vid första valet, lagen behövde ändå skrivas om för att anpassas och det var då lätt att göra ett särskilt tillägg för första valet.
Citera
2004-05-31, 20:38
Medlem
Fet-Everts avatar
Jag antar att det finns fler partier som inte får sina valsedlar distribuerade, exempelvis Junilistan?
Citera
2004-05-31, 20:56
Medlem
SirTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Jag antar att det finns fler partier som inte får sina valsedlar distribuerade, exempelvis Junilistan?

Korrekt. Det är därför de söker frivilliga att hjälpa till med utdelningen av valsedlar.

Exempelvis:
http://www.junilistan.nu/index.phtml?sid=340&aid=15032
http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?t=126232
Citera
2004-05-31, 22:13
Medlem
Det går nog att beställa valsedlar från de flesta partier om man vill vara säker på att få en till det parti man tänkt rösta på.
Citera
2004-05-31, 22:13
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTea
Vallagen är glasklar rörande detta, så det behövs ingen argumentation för att tolka det som Valmyndigheten.

Vallagen 6 kap.
10 § Staten svarar för kostnaden för valsedlar till ett antal som motsvarar tre gånger antalet personer som har rösträtt i valet för ett parti som deltar i valet till Europaparlamentet, om partiet vid detta val får eller vid något av de två senaste valen till Europaparlamentet har fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet.
Sedan verkar det rimligt att något speciellt undantag skulle ha funnits vid första valet, lagen behövde ändå skrivas om för att anpassas och det var då lätt att göra ett särskilt tillägg för första valet.
Glasklart, det intressanta är väl emellertid varför man lade upp reglerna på det sättet, VILKA som stiftade lagen så vet vi ju emellertid...
Citera
2004-05-31, 22:26
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Du har rätt i att det blir stor underhållning om Sd kommer in. Jag har i privata sammanhang träffat på personer som står nära ett borgerligt partis ledning och när diskussionen kommit in på Sd har de blivit helt knäckta över tanken på att de skulle kunna få framgångar. Det är ganska roligt att se en vanligtvis självsäker person ha gråten i halsen bara på grund av politik när de påstår sig stödja tanken på folkstyre....

Varför är dom så rädda och knäckta då? Och varför i helvete gör dom inget åt det då Varför minskar dom inte invandringen och blir av med SD ND och liknande partier? Det är det som krävs, att ta människors oro för farmtiden på allvar och införa hårdare asylregler, sparka ut arbetslösa invandrare som inte lyft ett finger sen dom kom hit. Införa hårdare krav på dom som kommer hit, typ språktester någon form av naturalisering.

Men nej, inget görs! Och därför tänker jag fortsätta att rösta på SD. Tids nog blir det tillräckligt med röster för att dom skall komma in i riksdagen och då håller inte skitsnacket om främlingsfientlighet längre och dom blir tvugna att ta dom på allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in