2004-05-31, 22:32
Medlem
sursomfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Varför är dom så rädda och knäckta då? Och varför i helvete gör dom inget åt det då Varför minskar dom inte invandringen och blir av med SD ND och liknande partier? Det är det som krävs, att ta människors oro för farmtiden på allvar och införa hårdare asylregler, sparka ut arbetslösa invandrare som inte lyft ett finger sen dom kom hit. Införa hårdare krav på dom som kommer hit, typ språktester någon form av naturalisering.

Saken är den att de inte på något sätt ställer upp på din beskrivning. De menar allvar när de talar om mångkultur och liknande. De anser inte alls att vi har en generös flyktingpolitik och de anser på fullt allvar att eventuella problem är försumbara.

De älskar dessutom Michael Moore....

Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Men nej, inget görs! Och därför tänker jag fortsätta att rösta på SD. Tids nog blir det tillräckligt med röster för att dom skall komma in i riksdagen och då håller inte skitsnacket om främlingsfientlighet längre och dom blir tvugna att ta dom på allvar.

Jag håller med.
Citera
2004-05-31, 22:39
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Saken är den att de inte på något sätt ställer upp på din beskrivning. De menar allvar när de talar om mångkultur och liknande. De anser inte alls att vi har en generös flyktingpolitik och de anser på fullt allvar att eventuella problem är försumbara.

De älskar dessutom Michael Moore....

Jag håller med.

Ja precis. Att sen det svenska ARBETANDE folket till stackars satar är de mest beskattade och numer även de mest bespottade folket i hela världen är en försumbar sak som dom skiter högaktingsfullt i. Endast vart fjärde år är man föremål för deras intresse. Och då är det rena rama hycklerifestivalen runtom i hela Sverige. Dom slåss nästan om vem som skall få stå längst fram på talarstolen och lova mest. Och sen kommer vi idioter till fåraskock och röstar som vi alltid gjort, den enda egentliga skillnaden är väl om röstar på sossarna eller vp. Samma sak inom det borgerliga blocken. Om M misskött sig så får minsan FP en röst istället. Och detta leder till....inte ett skit!

Sossarna tar då hjälp av idioterna från MP som genast börjar ställa idiotiska krav och sossarna måste ge med sig på endel av dessa för att få behålla makten.

Och så säger man att prostituering är förbjudet i det här landet? hähä dom största hororna ju sossarna, inklusive deras väljare.
Citera
2004-05-31, 23:07
Medlem
SirTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens4
Glasklart, det intressanta är väl emellertid varför man lade upp reglerna på det sättet, VILKA som stiftade lagen så vet vi ju emellertid...

För att någonstans måste en gräns dras. Jag vet inte hur många som är röstberättigade i detta val, men att trycka upp och distribuera 15-20 miljoner valsedlar är inte gratis. Jag tycker det är bättre att dessa skattepengar lägges på skola och vård än på att skicka ut en massa valsedlar för alla som hittar på ett roligt namn/partibeteckning. En gräns på 1% tycker jag är rimlig, låg nog så att "seriösa" partier bör klara gränsen.

I frågor som denna brukar det strävas efter breda uppslutningar. Jag är övertygad om att samtliga riksdagspartier röstade för denna ändring, vilket skulle innebära att de har 95+% av de som röstat bakom sig. Knappast någon konspiration.
Citera
2004-06-01, 07:44
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTea
För att någonstans måste en gräns dras. Jag vet inte hur många som är röstberättigade i detta val, men att trycka upp och distribuera 15-20 miljoner valsedlar är inte gratis. Jag tycker det är bättre att dessa skattepengar lägges på skola och vård än på att skicka ut en massa valsedlar för alla som hittar på ett roligt namn/partibeteckning. En gräns på 1% tycker jag är rimlig, låg nog så att "seriösa" partier bör klara gränsen.

I frågor som denna brukar det strävas efter breda uppslutningar. Jag är övertygad om att samtliga riksdagspartier röstade för denna ändring, vilket skulle innebära att de har 95+% av de som röstat bakom sig. Knappast någon konspiration.
Nej varje sedel som trycks kostar extra, det torde ju stå klart för alla, ändå delar man ut röstsedlar eftersom det ligger i demokratins intresse, vore det inte så skulle man kunna spara pengarna och inte trycka några sedlar alls.
Vad det gäller vården så är det ju lindrigt uttryckt försummbara belop vi pratar om jämfört med övrigt svinn så det är ju en ganska fånig förevändning.
Om man ständigt motarbetar mindre partier så kommer aldrig några nya in i riksdagen, detta behöver då INTE bero på att inte folk symaptiserar med dem utan kan även bero på att de flesta inte vet vad en rörelse står för. Har man dessutom minst 1.4% i förra valet så är det nog lite seriösare menat än att det bara var ngn som hittade på ett roligt namn.

Om du läser mitt förra inlägg så ser du ju att det var just det jag syftade på "att samtliga riksdagspartier röstade för denna ändring", det är ju det som är det fula här att man konstruerar en lag som skall göra det svårt för andra att komma till. Påminner starkt om de fina släkternas kompisklubbar i näringslivet.
Citera
2004-06-01, 09:10
Medlem
Läste en intressant grej på ND's sida.

http://www.nationaldemokraterna.se/nyheter/notis.asp?notisID=2693

"Sverige har ett röstsystem som knappt återfinns i något annat västerländskt land, nämligen att varje parti har en separat valsedel. Det är annars brukligt att alla registrerade partier återfinns på en enda universell valsedel där man väljer genom att kryssa för det man vill rösta på, vilket gör valsabotage av detta slag svårare."

Att ha en universell valsedel är rättvisare på alla sätt, då är det omöjligt att "sno" andras sedlar. Detta borde ändras snarast enligt mig.
Citera
2004-06-01, 09:30
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbert
Att ha en universell valsedel är rättvisare på alla sätt, då är det omöjligt att "sno" andras sedlar. Detta borde ändras snarast enligt mig.
Fast då blir det ju strul om vilket parti som ska vara med på krysslistan? Eller ska man skriva för hand på valsedeln?

Det knäcker ju dock ekonomiargumentet, man skulle kunna dra ner antalet röstsedlar rejält om alla partier fick plats på en och samma sedel.
Citera
2004-06-01, 09:47
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbert
Läste en intressant grej på ND's sida.

http://www.nationaldemokraterna.se/nyheter/notis.asp?notisID=2693

"Sverige har ett röstsystem som knappt återfinns i något annat västerländskt land, nämligen att varje parti har en separat valsedel. Det är annars brukligt att alla registrerade partier återfinns på en enda universell valsedel där man väljer genom att kryssa för det man vill rösta på, vilket gör valsabotage av detta slag svårare."

SirTea > Titta vilken bra lösning på vårat problem, nu blir det ännu mera pengar över till det som Sossarna de senaste valen gått till val på att förbättra. (och eftersom fortfarande inget blivit bättre så har dom ju karamellen kvar och kan vinna ett val till på samma tema...)
Citera
2004-06-01, 22:33
Medlem
Problemet är väl att personval blir väldigt svårt med en gemensamm valsedel? Eller är jag korkad och förbiser något uppenbart nu? Iofs så är ju personval lite småonödigt, men ändå.
Citera
2004-06-02, 00:31
Medlem
SirTeas avatar
Precis som Kahmoon påpekar blir personval helt omöjligt att genomföra. Sedan måste det också innebära att någon myndighet eller dylik väljer vilka som ska få finnas på valsedeln, annars skulle vem som helst kunna mer eller mindre sabotera ett val genom att anmäla 10.000 partier.

Så för att förslaget skulle vara genomförbart innebär det att personval mer eller mindre helt försvinner, du får nöja dig med vad partistyrelserna tycker är bra, det kommer att bli svårare att starta ett nytt parti och någon myndighet (eller i värsta fall pengar) kommer att få styra vilka som blir valbara. Tycker inte det låter som ÖKAD demokrati.

Däremot verkar det system Finland använder intressant, tycker jag.

Sedan hade inte SD 1.4% i förra EP-valet. Det skulle få väldigt konstiga effekter om man blandade mellan vilka val man räknar.
Citera
2004-06-02, 01:18
Medlem
Nidstangs avatar
"Rättvisare val med elektronisk röstning

380 miljoner indier röstade med ett knapptryck

Indien lyckades genomföra världens första parlamentsval med elektronisk röstning. De 380 miljoner indier som röstade gjorde det via ett knapptryck på någon av de över en miljon röstningsmaskiner som fanns spridda över landet."

http://www.nyteknik.se/art/34927

Om det går att genomföra i Indien så borde det väl gå i Sverige eller ?
Citera
2004-06-02, 02:09
Bannlyst
Precis. Det är en fråga om vilket "senaste val" man räknar. Eller snarare VEM som räknar... Vad hade (s) för röster i "senaste" EP-val när det första EP-valet ägde rum i Sverige? 0%!

Hur skulle en lista över valbara partier kunna missbrukas? Man kan trycka så många partinamn som får plats. Lämligen de 25 största i senaste val, eftersom 4%-spärren medger att 25 partier kan få plats i riksdagen.

Men NÄHE då. Sverige är ju bäst i världen. Mest demokratiskt (döm själva), rikast (på 10:e plats i EU) och med bäst välfärd (med 1 miljon pensionärer under 10 000 kr/månad FÖRE skatt de sista kvartsseklet av sina liv). Det går ju inte att kritisera! Fy skam om ett icke-etablerat parti kom in i riksdan! Fy skam, då kanske det skulle sättas lite sprätt på hönsen!

Särskilt ett SD som är långt mer sosseristiskt än många stora partier ute i våra EU-grannar.
Citera
2004-06-03, 23:47
Medlem
Jens4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTea
Sedan måste det också innebära att någon myndighet eller dylik väljer vilka som ska få finnas på valsedeln, annars skulle vem som helst kunna mer eller mindre sabotera ett val genom att anmäla 10.000 partier.
Skulle svenska myndigheter vara så mycket mindre kompetenta än i de länder där man har ett sådant system som fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in