Citat:
Ursprungligen postat av SirTea
För att någonstans måste en gräns dras. Jag vet inte hur många som är röstberättigade i detta val, men att trycka upp och distribuera 15-20 miljoner valsedlar är inte gratis. Jag tycker det är bättre att dessa skattepengar lägges på skola och vård än på att skicka ut en massa valsedlar för alla som hittar på ett roligt namn/partibeteckning. En gräns på 1% tycker jag är rimlig, låg nog så att "seriösa" partier bör klara gränsen.
I frågor som denna brukar det strävas efter breda uppslutningar. Jag är övertygad om att samtliga riksdagspartier röstade för denna ändring, vilket skulle innebära att de har 95+% av de som röstat bakom sig. Knappast någon konspiration.
Nej varje sedel som trycks kostar extra, det torde ju stå klart för alla, ändå delar man ut röstsedlar eftersom det ligger i demokratins intresse, vore det inte så skulle man kunna spara pengarna och inte trycka några sedlar alls.
Vad det gäller vården så är det ju lindrigt uttryckt försummbara belop vi pratar om jämfört med övrigt svinn så det är ju en ganska fånig förevändning.
Om man ständigt motarbetar mindre partier så kommer aldrig några nya in i riksdagen, detta behöver då INTE bero på att inte folk symaptiserar med dem utan kan även bero på att de flesta inte vet vad en rörelse står för. Har man dessutom minst 1.4% i förra valet så är det nog lite seriösare menat än att det bara var ngn som hittade på ett roligt namn.
Om du läser mitt förra inlägg så ser du ju att det var just det jag syftade på "att samtliga riksdagspartier röstade för denna ändring", det är ju det som är det fula här att man konstruerar en lag som skall göra det svårt för andra att komma till. Påminner starkt om de fina släkternas kompisklubbar i näringslivet.