Jag håller med om att det inte är en bra lösning, men att alternativet är sämre. Jag har varit moderator i PI i snart fem år, och alltid försökt tillämpa en skapligt liberal moderering så långt det är möjligt, men ändå en tydlig gräns för vad som är acceptabelt. Det har fungerat bra, då de allra flesta användarna har känt till vad som gäller och skött sig.
Jag satt och försökte realtidsmoderera under en av debatterna, och det var näst intill omöjligt. Det är alltför många som helt enkelt inte kan förstå skrivna instruktioner, eller ens hur man uppför sig på ett forum. Tyvärr så förstör det ju även för alla andra som vill hålla en bra diskussion under tiden debatten pågår. Hade vi tillåtit en chattråd så hade det helt enkelt inte gått att ha nån vettig diskussion i den med den massiva ström av chattinlägg det är. När det
inte är tillåtet med chatt i tråden är ju ändå 9 av 10 inlägg en oneliner eller smiley...
Den bästa, eller minst dåliga, lösningen vi provat är att låsa tråden under debatten och hänvisa till chatten under tiden.
Men, som tidigare sagt, så bör vi snart vara tillbaka i ett normalare läge.
/ChX, mod i PI